Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 november 2007, 21:43
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard overeenkomst van opdrachtgever

Hebben jullie ervaringen met overeenkomsten die door de opdrachtgever opgesteld zijn en ter tekening aangeboden worden? Ik had liever mijn eigen offerte opgesteld en dat laten tekenen of daaruit een overeenkomst opgesteld, maar dat was niet nodig of de bedoeling, is me verteld.
Ik vraag me af of dit gebruikelijk is. Zelf wil ik liever met eigen overeenkomsten werken, denk ik...
En een tweede: hebben jullie te maken gehad met door de opdrachtgever opgestelde ZZP verklaring? (heb het nog niet gezien, maar vraag me af wat de waarde van zoeits in het licht van een VAR - of het ontbreken ervan, ik heb namelijk voor dit jaar geen VAR aangevraagd)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 november 2007, 23:32
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: overeenkomst van opdrachtgever

Ik heb het tot nu toe niet bij de hand gehad, werk altijd met mijn eigen overeenkomsten + VAR verklaring. Ik kan me echter wel voorstellen dat (grotere) bedrijven eigen overeenkomsten opstellen. Zij hebben vaak ook eigen inkoopvoorwaarden.
Ik vraag me af in hoeverre zo'n zzp-overeenkomst in de plaats kan treden van een VAR. Waarom vraag je niet alsnog een VAR aan voor dit jaar?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 november 2007, 23:41
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: overeenkomst van opdrachtgever

Ik heb eraan gedacht om een VAR aan te vragen, maar volgens mij heeft het weinig nut. Ik heb het hele jaar in dienstverband geweest (tot eind van het jaar) en dit jaar heb ik maar 1 opdrachtgever (aan de andere kant: een paar weken terug was mijn verwachting om uberhaupt geen opdrachten te doen dit jaar, dus wie weet). Ik zou dan hoogstwaarschijnlijk een VAR-ROW krijgen, toch? Voegt het iets toe dan volgens jou?
Het klopt overigens, het gaat om een groot bedrijf.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 november 2007, 10:29
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: overeenkomst van opdrachtgever

Als je maar 1 opdrachtgever hebt voegt een VAR inderdaad niets toe. Als je de zzp-verklaring van je opdrachtgever ondertekent kan de fiscus bij jou komen afrekenen. Een andere mogelijkheid is voor de rest van dit jaar bij de opdrachtgever te kiezen voor de opting-in-regeling. Je opdrachtgever houdt dan loonbelasting/premie volksverzekeringen in en draagt deze af, maar je komt niet in dienst en bent niet verzekerd voor de werknemersverzekeringen. Gemaakte kosten kun je niet aftrekken, wel kan de opdrachtgever bepaalde vergoedingen (bijvoorbeeld reiskosten) onbelast verstrekken. Jij en je opdrachtgever moeten dit dan wel in een gezamenlijke verklaring aan de belastingdienst melden voor je begint.
Als je verdere toekomstplannen op het vlak van zzp'er liggen dan zou ik er niet wakker van liggen de zzp-overeenkomst met deze opdrachtgever voor dit jaar te tekenen en zelf te reserveren voor een belastingaanslag. Voor 2008 kun je dan een VAR-wuo aanvragen mits je verwacht minstens 3 opdrachtgevers te hebben.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 november 2007, 20:11
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: overeenkomst van opdrachtgever

Het klinkt alsof ik nu al moet sparen voor een belastingaanslag. Maar waarom is dat? Kan jij het beter uitleggen, want ik snap het niet. Het is toch toegestaan om maar 1 opdracht uit te voeren? Ik ga dit jaar ook geen enkele regeling claimen of toepassen (zoals startersaftrek enz.). Daarnaast heb ik nog gewoon een baan, en de inkomsten uit dit opdracht zijn peanuts in verhouding tot mijn inkomen uit dienstverband. Gaat de Belastingdienst ook niet kijken naar wat redelijk is? Naast een baan van 28 uur en als ondernemer pas gestart half oktober is het toch niet zo vreemd dat ik dit jaar maar een opdracht uitvoer?
MAAR: Mocht ik toch een aanslag krijgen, waar (hoeveel bedoel ik ) moet ik dan rekening mee houden?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 11 november 2007, 21:35
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: overeenkomst van opdrachtgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arend Bekijk bericht
Gaat de Belastingdienst ook niet kijken naar wat redelijk is?
De belastingdienst past gewoon de formules toe. Omzet - kosten = winst. En de winst (of: resultaat uit overige werkzaamheden) draag bij aan jouw inkomen en wordt belast met inkomstenbelasting. Het percentage is dat van de hoogste schijf waarin je inkomen valt (met wat kleine mitsen en maren).
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 november 2007, 21:44
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: overeenkomst van opdrachtgever

Precies zoals Rene al zegt: over inkomsten betaal je belasting. De belastingdienst stuurt je niet zomaar een aanslag, je zult zelf eerst netjes aangifte moeten doen
Als de verdiensten peanuts zijn zal de belasting die je erover moet betalen dat ook zijn en hoef je je geen zorgen te maken. Het is alleen wel raadzaam er vast rekening mee te houden dat je nog belasting moet afdragen over de bijverdiensten waarop geen loonheffing is ingehouden.
Het maakt de belastingdienst overigens weinig uit hoeveel uur per week je werkt (behoudens wanneer je zelfstandigenaftrek claimt). Of je nu 20 of 80 uur per week werkt, je betaalt gewoon belasting over je inkomsten. Helaas is het niet zo dat alle inkomsten boven de gangbare 40-urige werkweek hiervan vrijgesteld zijn....zucht....ik zou rijk worden
Met citaat reageren
  #8  
Oud 11 november 2007, 21:55
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: overeenkomst van opdrachtgever

Ik denk dat ik het e.e.a. verkeerd geinterpreteerd heb. Dat ik inkomstenbelasting moet betalen, leek me niet meer dan normaal, dat is m.i. part of the game. Ik dacht dat ik een of andere boete kon krijgen omdat ik maar een opdrachtgever had of beweringen dat deze ene opdrachtgever mogelijke werkgever is. Daarvan dacht ik (gezien omvang van mijn huidige dienstverband en bijbehorende inkomsten) dat de kans niet zo groot is dat de belastingdienst een mogelijke dienstverband ruikt. Daar ging mijn vraag over.
Ik geloof dat ik het nu helemaal niet meer snap. Volgende week heb ik een gesprek met de BD, ben benieuwd hoe zijn reageren/wat voor antwoord ze geven.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 11 november 2007, 23:49
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: overeenkomst van opdrachtgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arend Bekijk bericht
Ik dacht dat ik een of andere boete kon krijgen omdat ik maar een opdrachtgever had of beweringen dat deze ene opdrachtgever mogelijke werkgever is.
Dat laatste zou kunnen. Bij een VAR-ROW (of: geen VAR) moet je opdrachtgever zelf beoordelen of er sprake is van een dienstverbandachtige situatie (gezagsverhouding etc.). Zo ja, dan moet hij loonbelasting en premies inhouden op uitbetalingen aan jou. Doet hij dat niet, dan loopt hij het risico van naheffingen en boetes, als de belastingdienst later tot het oordeel komt dat hij wel had moeten inhouden. Dat is de onzekerheid die er nu eenmaal is als hij freelancers zonder VAR-WUO inhuurt.

Voor jou is er geen risico. Maar je hebt wel het probleem dat je in de ROW-schemerzonesituatie moeilijker opdrachtgevers kunt vinden, omdat die beducht zijn voor hun risico.
__________________
René
Met citaat reageren
  #10  
Oud 12 november 2007, 11:55
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: overeenkomst van opdrachtgever

Dank je voor je uitleg. Zo is het wel helder.
Gelukkig zit ik eenmalig (dit jaar) in de schemerzone, volgend jaar verwacht ik niet meer. En deze opdrachtgever wilde me hebben, wel of geen VAR (is er niet eens naar gevraagd overigens), dus dat risico nemen we dan wel.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 17:36
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 16:35
Voorwaarden van opdrachtgever? Ys3 Omgaan met opdrachtgevers 4 6 juni 2007 22:27
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon