Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 maart 2011, 12:49
EyeLearn EyeLearn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 maart 2011
Berichten: 8
Standaard Belastingaangifte? Welke moet ik hebben?

Hallo,

ik ben halverwege het jaar begonnen met een eigen eenmanszaak, tot die tijd heb ik in loondienst gewerkt.

Nu de deadline van 1 april eraan komt en ik druk met de belastingaangifte bezig ben, kom ik er toch niet uit.

Moet ik in de aangifte voor ondernemers dan opnemen dat ik loondienst gewerkt hebt of moet ik die aangifte apart doen? Ik was dus niet meer in loondienst toen ik begon halverwege het jaar.

Als ik het wel opneem, moet ik ineens een ontzettend hoge premie volksverzekeringen betalen, maar dat is dan toch voor een gedeelte al ingehouden op mijn loon?

Bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 maart 2011, 14:01
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Je doet altijd maar aangifte via 1 biljet.
je hebt in de ondernemers aangifte verschillende regels voor die posten
box 1: winst uit onderneming en box 1: werk en woning.

Doordat je al via de loondienst de meeste vrijstellingen hebt genoten kan het lijken dat je veel meer premie volksverzekeringen en belasting moet betalen.

we hebben een progressief belastingstelsel wat inhoud dat hoe meer je verdient hoe meer je gaat betalen. Dat effect word nog versterkt doordat je over de eerste 10.000 euro bijna geen belasting betaald en daarna het snel oploopt. tot 42% per verdiende euro.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 maart 2011, 15:56
EyeLearn EyeLearn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 maart 2011
Berichten: 8
Standaard

Oké dus alles wordt aangegeven in de aangifte voor ondernemers.

Ik heb inderdaad dan via mijn vorige werk al het een en ander aan vrijstellingen genoten, maar nu wordt er in het formulier gerekend vanuit een inkomen incl. wat ik in loondienst gedaan heb, maar daar is toch al premie volksverzekeringen op ingehouden?

Qua belasting zit ik namelijk amper aan de 1000 euro en de premie volksverzekeringen loopt richting de 7000, om even aan te geven wat een verschil het is.

Ik begrijp dat we een progressief belastingstelsel hebben, ik zit voornamelijk met die premie volksverzekeringen in mijn maag. Had niet verwacht dat dit zoveel zou zijn.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 maart 2011, 16:00
EyeLearn EyeLearn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 maart 2011
Berichten: 8
Standaard

Beste Roel,

ik voel me zo'n ei! Heb verkeerd gelezen en het is me duidelijk geworden in de aangifte.

Bedankt voor je snelle antwoord.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting welke uren voor startersaftrek moet je meenemen? elifecoach Belasting 5 6 oktober 2010 17:27
Welke tegenrekening moet ik invoeren bij deze factuur? Allard88 Administratie 1 16 november 2008 21:36
Coaching, trajecten en workshops: moet ik een VAR hebben? DittavV Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 5 15 oktober 2008 17:19
Logo: moet je er een als freelancer hebben? Janine Al die andere praktische dingen 10 7 mei 2007 22:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon