Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 oktober 2007, 11:42
DBA DBA is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Berichten: 25
Standaard Tussenbureau wil factuur pas betalen als eindklant betaald heeft

Hi allemaal,

Vanaf 1 november ga ik via een tussenbureau voor 3 maanden bij een opdrachtgever aan de slag. Hiervoor ga ik een contract aan met het tussenbureau. Het probleem is het volgende;

Ze willen in het contract opnemen dat ze mijn factuur alleen gaan voldoen NADAT zij hun eigen factuur betaald krijgen door de uiteindelijke opdrachtgever. Hiermee willen ze een financiele risico voorkomen. Dit wil ik natuurlijk niet (anders loop ik dus financieel risico) en heb aangegeven dat ik mijn factuur binnen de gestelde termijn van 30 dagen betaald wil krijgen onafhankelijk van hun eigen facturatie aan de eindklant.

Reaktie van tussenbureau hierop is dat zij niet zo werken en dat ze dus alleen kunnen betalen nadat hun eigen factuur is voldaan. Hoe moet ik hiermee omgaan aangezien de opdracht 1 november in zou moeten gaan?

Alle advies is welkom.

Alvast bedankt!

DBA
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 oktober 2007, 11:52
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betalings risico met tussenbureau

Daar zou ik niet mee instemmen, want in de praktijk sta je dan compleet machteloos als een factuur eindeloos onbetaald blijft.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 oktober 2007, 12:02
DBA DBA is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Berichten: 25
Standaard Re: Betalings risico met tussenbureau

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Daar zou ik niet mee instemmen, want in de praktijk sta je dan compleet machteloos als een factuur eindeloos onbetaald blijft.
Bedankt voor je reaktie Rene!

Ik wil er om die reden dan ook niet mee instemmen. Ik had tevens in het contract op laten nemen dat ik wekelijks zou factureren, maar dat schijnt ook niet hun werkwijze te zijn. Tussenbureau wil alleen maandelijks. Daar kan ik desnoods (met tegenzin) nog wel concessie in doen.

Probleem is natuurlijk als het tussenbureau niet akkoord gaat, dat dan deze opdracht van 3 maanden aan mij voorbij gaat. Als beginnende ondernemer loop ik dan ook financieel risico.

Pfff, ondernemen is een topsport op zich....
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 oktober 2007, 12:15
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betalings risico met tussenbureau

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DBA Bekijk bericht
Bedankt voor je reaktie Rene!

Ik wil er om die reden dan ook niet mee instemmen. Ik had tevens in het contract op laten nemen dat ik wekelijks zou factureren, maar dat schijnt ook niet hun werkwijze te zijn. Tussenbureau wil alleen maandelijks. Daar kan ik desnoods (met tegenzin) nog wel concessie in doen.

Probleem is natuurlijk als het tussenbureau niet akkoord gaat, dat dan deze opdracht van 3 maanden aan mij voorbij gaat. Als beginnende ondernemer loop ik dan ook financieel risico.

Pfff, ondernemen is een topsport op zich....
Maar wees eerlijk, wat is erger: niet betaald krijgen voor werk dat je WEL geleverd hebt, of niet betaald krijgen voor werk dat je NIET geleverd hebt (maar dat je dus wel de kans hebt gekregen om wat anders te zoeken!).

Ik zou hier heel erg mee uitkijken, een beetje "bemiddelingsbureau" zou hiervoor een buffer moeten hebben. Neem nu een uitzendbureau, ook een bemiddelingsbureau, dan hangt de betaling toch ook niet af van hoe of wanneer zij hun geld krijgen?
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 oktober 2007, 12:18
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Tussenbureau wil factuur pas betalen als eindklant betaald heeft

Tsja, tussenbureaus. Het liefst willen ze 50% marge maken op jouw uurtarief, geen enkele meerwaarde leveren en geen enkel risico lopen

Dat maandelijks kan ik wel begrijpen, dat is inderdaad erg gebruikelijk.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 oktober 2007, 12:56
Retulis's schermafbeelding
Retulis Retulis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2007
Berichten: 89
Standaard Re: Tussenbureau wil factuur pas betalen als eindklant betaald heeft

Het is inderdaad gebruikelijk om 2-wekelijks of maandelijks te factureren. Ik zou ook nooit akkoord gaan met wat ze voorstellen. Ook zij zijn ondernemers en ondernemers lopen nu eenmaal een bepaald risico.

Het is niet alleen jou probleem als dit contract op het laatste moment afketst. Ook zij slaan een blunder als ze naar de klant moeten dat ze je niet kunnen leveren. Risico wat je wel loopt is dat ze bijv. contractueel akkoord gaan met de betalingstermijn maar in de praktijk niet op tijd betalen en lekker wachten op de herinneringen. Voordat je incasso inschakeld kunnen ze een leuke tijd rekken.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 oktober 2007, 13:13
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Tussenbureau wil factuur pas betalen als eindklant betaald heeft

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Retulis Bekijk bericht
Het is inderdaad gebruikelijk om 2-wekelijks of maandelijks te factureren. Ik zou ook nooit akkoord gaan met wat ze voorstellen. Ook zij zijn ondernemers en ondernemers lopen nu eenmaal een bepaald risico.

Het is niet alleen jou probleem als dit contract op het laatste moment afketst. Ook zij slaan een blunder als ze naar de klant moeten dat ze je niet kunnen leveren. Risico wat je wel loopt is dat ze bijv. contractueel akkoord gaan met de betalingstermijn maar in de praktijk niet op tijd betalen en lekker wachten op de herinneringen. Voordat je incasso inschakeld kunnen ze een leuke tijd rekken.
Nog niet eens aan gedacht, maar dat is natuurlijk absoluut waar! Misschien proberen ze wel gewoon je zo gek te krijgen, maar ik zou er echt niet mee akkoord gaan. Het kan inderdaad dat ze dan overgaan tot een hierboven genoemde taktiek, maar dan loop je in elk geval NIET het risico dat jij geen geld krijgt omdat hun opdrachtgever niet tot betaling overgaat!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #8  
Oud 25 oktober 2007, 13:23
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Tussenbureau wil factuur pas betalen als eindklant betaald heeft

Ik heb dit ook bij sommige opdrachtgevers en begrijp je probleem.

Maar... ik doe dit ( dus betaald krijgen als alles door eindklant is betaald ) enkel en alleen als ik weet wie het bedrijf is en dat ze voorheen alle facturen keurig betaalden.

Wellicht kun je de mogelijkheid bespreken om toch met 40% voorschot te werken ?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 25 oktober 2007, 13:24
Retulis's schermafbeelding
Retulis Retulis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2007
Berichten: 89
Standaard Re: Tussenbureau wil factuur pas betalen als eindklant betaald heeft

Ik zou dan ook duidelijk aangeven dat als er niet op tijd betaald wordt je de werkzaamheden zal staken. Of dit juridisch zomaar kan weet ik niet maar het geeft je in ieder geval een stok om mee te slaan als ze bewust gaan vertragen met betalen.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 25 oktober 2007, 13:32
DBA DBA is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Berichten: 25
Standaard Re: Tussenbureau wil factuur pas betalen als eindklant betaald heeft

Bedankt voor jullie reakties allemaal, het helpt om te weten dat ik geen onreele voorwaarden stel aan het tussenbureau. Het klopt inderdaad ook dat zij een enorme flater begaan als ze op het laatste moment aan de eindklant moeten melden dat het toch niet doorgaat.

Ik heb net telefonisch contact gehad met het tussenbureau en besproken dat de facturatie wel maandelijks kan plaatsvinden, met een betalingstermijn van 30 dagen, onafhankelijk van hun eigen facturatie. In principe is dit wat mij betreft ook wel acceptabel. Ik wacht nu het contract af en laat het hier wel weten.

Ik vind het persoonlijk lastig om zo een contract door te nemen en dan te vergelijken met mijn algemene voorwaarden (FENIT). Dit soort betalings voorwaarden (en andere belangrijke zaken zoals aansprakelijkheid) zijn hierin opgenomen maar als er in het contract wat anders gezet wordt dan gelden je algemene voorwaarden weer niet. Hoe gaan jullie hiermee om?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
intermediairs

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 dagen Anoniem Omgaan met opdrachtgevers 32 23 oktober 2009 16:08


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon