Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > ICT

Mededelingen

ICT PC of Mac, Office en andere software, internet- en telefoonabonnement, website en zoekmachineoptimalisatie... gelukkig zijn er ook ict-freelancers die te hulp schieten.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 maart 2009, 14:14
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Hoe bestanden delen met partner op andere locatie?

Goedemiddag,

Mijn zakelijk partner en ik zijn vanuit onze freelance werkzaamheden recentelijk gestart met een administratiekantoor. Aangezien we dus beide uit de financiele hoek komen is onze know-how over computers en dergelijke beperkt, maar ook vanwege de recente samenwerking is ons budget nog beperkt. We werken om deze reden onder andere met veel open-source software.

Het volgende punt loop ik tegenaan. We werken vanuit huis momenteel en werken de ene dag hier en de andere dag bij mijn collega. We gebruiken dezelfde software, maar deze staat nu nog gewoon geinstalleerd op onze computers. We willen graag allebei bij exact dezelfde bestanden kunnen komen, onafhankelijk van welke locatie we dan zitten.

Ik hoop dat iemand met zijn kennis hierin een tip (of meerdere)kan geven naar wat ik moet zoeken. Moet alles op een server komen of moet 1 van onze computers als server gaan draaien of? De hoeveelheid data die we hebben is redelijk minimaal.

Vriendelijke groet.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 maart 2009, 10:43
Jakob Buis's schermafbeelding
Jakob Buis Jakob Buis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2008
Berichten: 67
Stuur een bericht via MSN naar Jakob Buis Stuur een bericht via Skype™ naar Jakob Buis
Standaard Re: software en server?

Je zou kunnen kijken naar Dropbox. Een cloud-hosting-product waar ik zelf, in een vergelijkbare situatie, zeer tevreden over ben.

Je krijgt 2GB opslagruimte gratis (meer tegen betaling) en er zijn programma's beschikbaar voor Windows, Linux en Mac OS X; en een goede website.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 maart 2009, 03:33
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Hoe bestanden delen met partner op andere locatie?

Ik weet niet over wat voor een soort bestanden je het hebt, maar ik gebruik regelmatig TeamViewer met mijn broer. Hij is mijn privé-systeembeheerder, dus ik dacht werkelijk dat het alleen was om te kunnen kijken. Totdat hij bij mij een leuk bestandje zag staan en dat vervolgens opsloeg op zijn eigen computer.

Los daarvan (en van mogelijk veel duurdere licenties e.d.): afhankelijk van het soort bestand is het niet altijd handig dat je allebei bij dezelfde bestanden kunt. Heb je zonder het te weten hetzelfde bestand gebruikt, overschrijf je misschien uren werk van je collega!

Als het (alleen) om administraties gaat, is het wellicht handig om met een online boekhoudprogramma te gaan werken, met toegang voor beiden.

Gaat het om (simpele) spreadsheets, dan is GoogleDocumenten misschien wel wat?

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 maart 2009, 15:12
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Hoe bestanden delen met partner op andere locatie?

Google docs, kijk ook even op webhostingtalk.nl daar staat iets over programmeren op meerdere PCs door dezelfde persoon. Dat kan wellicht ook interessant voor je zijn.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 maart 2009, 21:21
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Hoe bestanden delen met partner op andere locatie?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
Google docs, kijk ook even op webhostingtalk.nl daar staat iets over programmeren op meerdere PCs door dezelfde persoon. Dat kan wellicht ook interessant voor je zijn.
Teamviewer werkt inderdaad als een speertje. Ik heb het gebruikt in de tijd dat mijn desktop in Haarlem toegankelijk moest zijn vanaf mijn laptop in Rotterdam. Je kunt met het ene systeem een ander systeem besturen, je kunt ook op afstand bestanden uitwisselen. En what about Google Docs en Office Live (handig voor excelletjes)?

Maar.... als je een administratiekantoor runt, zou ik inderdaad denken aan een server met toeters en bellen (beveiliging, redundancy, backups). Jullie werken immers met data van klanten? Zijn daar binnen jullie beroepsvereniging geen richtlijnen of gedragscodes voor?
Eerlijk gezegd begrijp ik niet helemaal hoe je een administratiekantoor kunt runnen en daarbij kunt stellen:

"Aangezien we dus beide uit de financiele hoek komen is onze know-how over computers en dergelijke beperkt (...)".
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 maart 2009, 21:43
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Hoe bestanden delen met partner op andere locatie?

Inderdaad,

dan heb je t meer over ASP/SAAS MET een SLA/backups etc.. en dat gaat zeker wat kosten...
Met citaat reageren
  #7  
Oud 1 april 2009, 08:46
nick nick is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 28
Standaard Re: Hoe bestanden delen met partner op andere locatie?

Betreft het hier documenten met klantgegevens? Zo ja, zoek dan een lokale ICT partner die niet alleen dit probleem voor je kan oplossen, maar ook zorg kan dragen voor de beveiliging van bijvoorbeeld jullie laptops, emailverkeer en eventueel virusscanners.

Voor wat betreft het delen van jullie bestanden. Je zou bij een van jullie thuis een NAS (network attached storage) kunnen plaatsen. Dit is in feite een harddisk met een netwerkaansluiting, waardoor de gegevens op de harddisk vanaf elke computer op het netwerk benaderbaar zijn. Het stroomverbruik van een NAS is veel lager dan de meeste PC's, de kosten (ca. 100-150 Euro) verdien je dus al redelijk snel terug. Als je vervolgens allebei een router met VPN mogelijkheid koopt, kun je vanaf beide lokaties deze NAS benaderen. Met een VPN koppel je namelijk beide lokaties aan elkaar via een beveiligde verbinding over het internet, waardoor het lijkt alsof het 1 netwerk is.

Groet, Nick
Met citaat reageren
  #8  
Oud 1 april 2009, 11:16
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Hoe bestanden delen met partner op andere locatie?

Zo Nick, het NAS / thuis server idee is natuurlijk leuk, maar ik zie de volgende knelpunten:

* upload ( die is meestal 1 mbit, en daarmee wil je geen grote files gaan uploaden )
* uptime
* potentiele ISP ( je internetprovider ) restricties
* beveiliging
Met citaat reageren
  #9  
Oud 1 april 2009, 11:38
nick nick is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 28
Standaard Re: Hoe bestanden delen met partner op andere locatie?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
* upload ( die is meestal 1 mbit, en daarmee wil je geen grote files gaan uploaden )
* uptime
* potentiele ISP ( je internetprovider ) restricties
* beveiliging
* TS geeft aan dat de hoeveelheid data redelijk minimaal is. Een beperkte upload lijkt me daarom niet zo'n probleem.
* Uptime lijkt me niet zo'n issue in dit specifieke geval. Men werkt immers afwisselend op beide lokaties. Mochten er problemen zijn met de internetverbinding op een van beide lokaties, dan ga je die dag toch gewoon werken op de lokatie waar de NAS staat?
* Ik ken eerlijk gezegd geen enkele ISP die bezwaren heeft tegen het opzetten van een VPN.
* Beveilging is altijd een belangrijk aandachtspunt, ongeacht voor welke oplossing je kiest.

Bovenstaande is natuurlijk een suggestie op basis van de beperkte informatie die voorhanden is. Het betreft een vrij kleine investering en geen maandelijkse kosten.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 1 april 2009, 11:53
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Hoe bestanden delen met partner op andere locatie?

Voor 20 mb ben je al snel 2 minuten bezig, aangenomen dat er totaal geen andere upload bezig is EN je op de optimale upload snelheid ( haal je niet vaak vanwege afstand centrale ) zit. [ http://www.ibeast.com/content/tools/band-calc.asp ]

Wat betreft de investering .. die valt inderdaad mee, maar vergeet niet dat er een pc 24/7/365 aan moet staan [stroom,ruimte,warmte] ( al valt daar ook op te besparen omdat het geen game-pc moet wezen, maar eentje met weinig gebruik en snelle schijven ).
Vergeet niet backups van die opstelling te maken
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW BTW-aangifte, hoe om te gaan met KOR? mkolthof Belasting 5 29 maart 2009 03:07
Hoe uurtarief bepalen voor ZZP´er met 8 jaar saleservaring dillen-bo Omgaan met opdrachtgevers 2 18 februari 2009 08:51
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50
Te koop/huur gevraagd designer/developer partner voor lucratieve website (met spoed) richardlagrand Marktplaats 0 29 maart 2008 14:05


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon