Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 juni 2017, 14:25
brokkie brokkie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 juni 2017
Berichten: 6
Standaard Ik werk als mystery shopper, maar factureer niet

Beste forumleden,
Ik zit met een groot probleem en door de Belastingtelefoon wordt ik van het kastje naar de muur gestuurd. Ik zie hier veel mensen met veel ervaring dus wil het graag aan jullie voorleggen.
Ik had een ww uitkering en wilde niet de bijstand in. Dus ben ik naar de KVK gegaan en heb me ingeschreven. Van de Belastingdienst ontving ik een schrijven dat ik ondernemer ben voor de omzetbelasting. Mijn verdiensten zijn ongeveer 1500 Euro per maand.
Nu is het zo dat de bedrijven voor wie ik mystery shopping opdrachten uitvoer, mij direct op mijn bankrekening uitbetalen, ik hoef ze hiervoor geen factuur te sturen. Maar de ene dame aan de belastingtelefoon zegt dat dit wel moet, en de ander niet, de derde twijfelt....
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik hoop op een antwoord, want ik zit er echt doorheen, weet niet meer wat te doen, en kan nog geen boekhouder betalen. Ik heb de ondernemerscheck gedaan en daaruit komt dat ik teveel risico loop en geen ondernemer ben.

Wie kan me helpen?
Vriendelijke groeten
Tom
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 juni 2017, 15:11
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brokkie Bekijk bericht
Van de Belastingdienst ontving ik een schrijven dat ik ondernemer ben voor de omzetbelasting.
Dan moet je voor opdrachten die je uitvoert een btw-factuur uitreiken. Of je ook btw moet heffen op je dienstverlening hangt van allerlei zaken af, met name als de opdrachtgever in het buitenland gevestigd is. Btw kan ook 0% zijn, vrijgesteld of verlegd.

In welk land zijn je opdrachtgevers gevestigd?

Citaat:
Nu is het zo dat de bedrijven voor wie ik mystery shopping opdrachten uitvoer, mij direct op mijn bankrekening uitbetalen, ik hoef ze hiervoor geen factuur te sturen.
Facturen sturen hoeft niet altijd van de klant, maar moet vaak wel van de Belastingdienst.

Doen jouw opdrachtgevers aan self-billing? Krijg je een creditfactuur of vergelijkbare specificatie van de betalingen?

Citaat:
Ik heb de ondernemerscheck gedaan en daaruit komt dat ik teveel risico loop en geen ondernemer ben.
Dat betreft waarschijnlijk de inkomstenbelasting op winst, niet de omzetbelasting (btw).
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 juni 2017, 23:57
brokkie brokkie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 juni 2017
Berichten: 6
Standaard

Mijn opdrachtgevers zitten in Nederland.

Ik krijg van niemand een creditfactuur.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 juni 2017, 11:37
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Als je dit doet als zakelijke dienstverlening, dan moet je vrijwel zeker btw heffen, een btw-factuur uitreiken, administreren, de btw aangeven, afdragen enzovoorts. Je bent immers ondernemer voor de btw.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 juni 2017, 11:29
brokkie brokkie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 juni 2017
Berichten: 6
Standaard Btw

Hallo Rene.

Sorry voor de late reactie, erg druk hier.

Ik heb dus nog een vraag. Stel, ik voer mystery shopping opdrachten uit voor een opdrachtgever, deze stort die maand 1000 euro zo op mijn rekening.
Zou ik deze opdrachtgever dan zelf een factuur moeten sturen, ook al wil hij die niet?
En als ik hem dan een factuur stuur, moet ik daarin dus 21% BTW opnemen?

Dan blijft er dus een veel lager bedrag voor mij over.
En dan moet ik over het bedrag wat overblijft, ook nog eens loonbelasting gaan betalen? Dan blijft er (ik reken hierbij de ondernemersregelingen voor het gemak even niet mee), maar de helft over....

Klopt dit zoals ik het nu formuleer?

Graag hierop jouw reactie. Ik ben bezig met zoeken naar een boekhouder, ben 2 weken geleden gestart, en heb het erg druk, maar zit echt met deze vraag op dit moment.

Groeten
Tom
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 juni 2017, 12:10
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brokkie Bekijk bericht
Stel, ik voer mystery shopping opdrachten uit voor een opdrachtgever, deze stort die maand 1000 euro zo op mijn rekening.
Zou ik deze opdrachtgever dan zelf een factuur moeten sturen, ook al wil hij die niet?
Ja. Normaal is dat je de btw optelt bij de vergoeding, dat je eerst de factuur stuurt en de opdrachtgever vergoeding + btw overmaakt. De opdrachtgever vraagt de btw terug bij de belastingdienst, dus dat kost hem niks. Zo werkt btw nu eenmaal.

Citaat:
En dan moet ik over het bedrag wat overblijft, ook nog eens loonbelasting gaan betalen?
Inkomstenbelasting over de winst, of over inkomsten uit overig werk, ja.

Ik heb trouwens een beetje de indruk dat je jezelf (onvoorbereid) tot ondernemer hebt gebombardeerd, maar dat de partijen waarmee je zaken doet zich richten op particulieren.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
BTW, freelancer, mystery shopping, omzetbelasting

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Uurtarief omlaag als 'preferred supplier' Bertine Brookhuis Betekst Omgaan met opdrachtgevers 5 27 februari 2012 17:37
Inkomstenbelasting Zonnepanelen aftrekken als zakelijke investering? hbakker Belasting 18 13 januari 2012 12:33
Pitch voor vaste opdrachtgever: wel of niet betaald worden? maloe Omgaan met opdrachtgevers 5 26 november 2010 11:03


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon