Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #21  
Oud 21 oktober 2006, 17:10
RNadministraties RNadministraties is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 25
Standaard Re: Wat kost een boekhouder/accountant?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NowHow Bekijk bericht
Toch een puntje waar ik me over verbaas: ik lees hier (en op ander plekken trouwens ook) vrijwel altijd alleen maar over de kosten van een boekhouder/accountant. En ik moet heel eerlijk zeggen dat ik daar eigenlijk helemaal niet in geinteresseerd ben. Mijn vraag zou namelijk zijn: wat levert een specifieke accountant/boekhouder mij op met mijn specifieke jaaromzet?

Ik vind de prijzen die ik her en der lees namelijk nog steeds aan de forse kant terwijl ik nog nergens heb gelezen dat een boekhouder/accountant mij b.v. het dubbele oplevert van wat hij/zij kost. Stel voor dat ik aan het einde van de streep, de kosten van de accountant meegerekend, meer dan 1000 euro extra zou overhouden als ik het niet zelf zou doen, maar het zou overlaten aan de accountant, dan zou ik geinteresseerd raken. Voor nu heb ik zo iets: die belastingregels spit ik zelf ook wel door, ik ben niet voor niets een informatie analist.

Ik ben benieuwd naar reacties
Hierbij dien je altijd een aantal overwegingen te maken:

Gemiste omzet door boekhoudkundige verplichtingen:
(jouw tijd * uurtarief) <> (accountant tijd * uurtarief)

In jouw tijd zit dus ook het uitzoeken van alle regelingen en mogelijkheden, dus jouw uren zullen vele malen hoger zijn dan wanneer je uitbesteed.

Foutmarge
Vergeten van posten:
  • (bij kosten) minder teruggave dan een optimale aangifte
  • (bij opbrengsten) latent risico op naheffingen en boetes
Dit is afhankelijk van de invuller van de aangifte, kennisniveau en juiste toepassing daarvan. Kan eigenlijk alleen getoetst worden door een aangifte eens te laten bekijken door een professional dan weet je hoe het daarmee zit.

Gemoedsrust
De opslag die jij ervoor over hebt om niet zelf meer te stressen en uit te besteden.

Groet

Rob
Met citaat reageren
  #22  
Oud 8 november 2006, 11:09
MTF
Gast
 
Berichten: n/a
Smile Re: Wat kost een boekhouder/accountant?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Ik ben ook ooit begonnen bij een groot kantoor en daar zijn dat soort tarieven heel normaal. Later ben ik overgestapt naar een AA van dat kantoor die met een collega voor zichzelf was begonnen. Die kost nu iets meer dan de helft van bovengenoemd tarief. En dat met meer praktijkervaring als ondernemer

Daar komt bij dat ze er bij zo'n groot kantoor met al die assistenten goed in zijn om allerlei vage, verdwaalde en ontraceerbare uurtjes op jouw strippenkaart te schrijven.

Als ik van mijn start op dit punt iets heb geleerd dan is het: als freelancer / kleine ondernemer geen groot kantoor.
Hier sluit ik me bij aan. Voor grotere bedrijven (lees BV constructies e.d.) is een AA accountant wel verstandig. Voor eenmanszaken e.d. is een administratiekantoor voldoende. Tenzij je het dubbele wil betalen natuurlijk. Maar voor 60 euro per uur ex btw heb je een goede boekhouder mijns inziens.
Met citaat reageren
  #23  
Oud 10 november 2006, 11:57
Son's schermafbeelding
Son Son is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Berichten: 35
Standaard Re: Wat kost een boekhouder/accountant?

Inmiddels heb ik mijn tweede offerte binnen. Van een klein administratiekantoor, gerund door 1 man. Hij rekent € 560,-. Dat is een behoorlijk lager bedrag dan de € 1.000,- die de accountant rekent.
Maar toch heb ik er nog geen goed gevoel bij. Ik heb mijn auto nog niet goed in de boeken staan. Daar ging hij even op in. Hij praatte zo snel en van de hak op de tak, dat ik het niet kon volgen. Ookal bezoek je het administratiekantoor maar 1x per jaar, ik wil ook af en toe wat adviezen. En als ik hem nu al niet kan volgen...hij was erg gehaasd, na 10 minuten stond ik alweer buiten.
Ik ga nog 1 benaderen, weer een administratiekantoor. En dan beslissen.
Met citaat reageren
  #24  
Oud 10 november 2006, 12:36
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Wat kost een boekhouder/accountant?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Son Bekijk bericht
Hij praatte zo snel en van de hak op de tak, dat ik het niet kon volgen. Ookal bezoek je het administratiekantoor maar 1x per jaar, ik wil ook af en toe wat adviezen. En als ik hem nu al niet kan volgen...hij was erg gehaasd, na 10 minuten stond ik alweer buiten.
Ja, goed punt. Niet nemen, die man. En even verder zoeken.
__________________
René
Met citaat reageren
  #25  
Oud 10 november 2006, 13:08
MTF
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Wat kost een boekhouder/accountant?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Son Bekijk bericht
Inmiddels heb ik mijn tweede offerte binnen. Van een klein administratiekantoor, gerund door 1 man. Hij rekent € 560,-. Dat is een behoorlijk lager bedrag dan de € 1.000,- die de accountant rekent.
Maar toch heb ik er nog geen goed gevoel bij. Ik heb mijn auto nog niet goed in de boeken staan. Daar ging hij even op in. Hij praatte zo snel en van de hak op de tak, dat ik het niet kon volgen. Ookal bezoek je het administratiekantoor maar 1x per jaar, ik wil ook af en toe wat adviezen. En als ik hem nu al niet kan volgen...hij was erg gehaasd, na 10 minuten stond ik alweer buiten.
Ik ga nog 1 benaderen, weer een administratiekantoor. En dan beslissen.
Een boekhouder moet zeker de tijd voor een (nieuwe) klant nemen. Klinkt erg onduidelijk. Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Vindt het verschil met de accountant (te) groot!
Met citaat reageren
  #26  
Oud 2 januari 2007, 16:40
Son's schermafbeelding
Son Son is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Berichten: 35
Thumbs up Re: Wat kost een boekhouder/accountant?

Hé hé, ik ben er eindelijk uit.
Ik heb een administratiekantoor gevonden!

Dit waren mijn drie gesprekken:
1) Groot accountantskantoor: 1.000,-
2) Kantoor met 5 mensen: 795,- voor 2006 en 870,- voor 2007
3) Eénmanszaak: 560,-

Ik heb nr 2 gekozen omdat ik daar een heel prettig, uitgebreid gesprek had waarin alles duidelijk en rustig werd uitgelegd. Er werken 5 mensen, dus je weet wie je aan de lijn hebt. Bonusje is dat het ook nog eens heel dichtbij is.

Nr 1 heb ik een net zo'n goed gesprek gehad met de persoon zelf, maar het is zo'n onpersoonlijk bedrijf. Als ik zou bellen moeten ze volgens mij eerst 15 minuten naar mijn dossier zoeken.

Nr 3 was gehaast, onduidelijk en nam de telefoon in het gesprek aan omdat er natuurlijk niemand anders is. Goedkoop, maar ik had geen klik met hem.

Ik zet de prijzen erbij zodat andere starters hiermee hopelijk een gevoel bij de diverse prijzen krijgen. Ik had dat totaal nog niet en daarom heb ik deze post in eerste instantie geplaatst. Maar daarna ben ik door diverse reacties goed geholpen bij het exact bepalen van mijn wensen. En van Alfred heb ik het adres gekregen van mijn uiteindelijke keuze!
Met citaat reageren
  #27  
Oud 12 februari 2007, 00:23
bazinnetje
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Wat kost een boekhouder/accountant?

Hoi Son. Dank voor de 'einduitslag'!
Ik ben op het moment met dezelfde zoektocht bezig en ik vind het knap lastig. Ben een jaar geleden begonnen met mijn bedrijfje (webwinkel) en de laatste maanden ging het ineens errug goed. Dus toch maar een boekhouder voor de balans en W & V. Aangifte zou ik zelf wel kunnen doen, denk ik. Maar ik denk dat ook maar gewoon wat adresjes uit de gouden gids ga halen en bij 3 stuks een afspraak maak. Ik zie wel waar het schip strand.

Het valt me overigens op dat er maar weinig zijn die op hun website duidelijke tarieven vermelden. Terwijl dat voor een hoop startende ondernemers een flinke drempel kan zijn. Ik neig toch naar de kantoren die op hun website prijzen vermelden. Al zijn het maar indicaties, ik houd wel van duidelijkheid en achteraf een verrasingsfactuur is niets voor mij. (is dit een slecht criterium??? ik zie door de bomen het bos niet meer)
Met citaat reageren
  #28  
Oud 13 februari 2007, 13:42
Son's schermafbeelding
Son Son is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Berichten: 35
Standaard Re: Wat kost een boekhouder/accountant?

Hallo Bazinnetje,

Ik zou je eerlijk gezegd niet laten leiden door de prijzen die wel of niet op de sites staan. Het zegt niets over het kantoor en eigenlijk ook niets over de uiteindelijke prijs. Naast het vaste tarief wat ze rekenen voor het maken van de jaarstukken zal je misschien ook af en toe wat extra advies kunnen gebruiken en dan is het handig om te weten welk uurtarief ze daarover rekenen. Bij 1 van de kantoren hadden ze een prijs gemeld, toen ik de offerte kreeg stond er ineens dat het een circa prijs was met een maximale afwijking van 5%. Zoiets maakt de uiteindelijke kosten weer onzeker en is niet praktisch.

Ik denk dat het handig is om gewoon 3 afspraken te maken en daarna te beslissen. Je krijgt bij de gesprekken vanzelf het gevoel of het goed zit of niet (of dat je misschien nog wel meerdere wil spreken).

Succes!

Groeten Son
Met citaat reageren
  #29  
Oud 15 februari 2007, 00:22
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Wat kost een boekhouder/accountant?

Ik zou dus vooral niet naar tarieven op sites kijken dat is veelal misleidend. Niet bij iedereen maar geef maar even je locatie aan dan wil ik wel wat goede kantoren doorgeven zoals bij Son.
Met citaat reageren
  #30  
Oud 6 augustus 2008, 21:36
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Wat kost een boekhouder/accountant?

Ik geloof dat ik er ook maar aan moet geloven, het aangifte doen gaat me nu iets te ingewikkeld worden: heeft iemand nog een tip voor het Noorden van het land? Omgeving Groningen?
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
accountant

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Dilemma: Wat zou jij doen als... Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 14 12 december 2007 21:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon