Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 april 2020, 13:18
GinaRB GinaRB is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 april 2020
Berichten: 1
Standaard 2 handelsnamen

Ik heb de belastingaangifte van mij en mijn partner altijd zelf gedaan. Ik ben zzp-er als paardrij-instructrice en werkte daarnaast in loondienst. Het inkomen uit de lessen vermeldde ik in de aangifte altijd als: Inkomen uit overig werk.
Je hoefde dan alleen de opbrengsten, kosten en uiteindelijke netto winst in te vullen.

In april ben ik alleen nog als zelfstandige werkzaam en maak naast het geven van lessen sieraden op bestelling. In overleg met de Kvk heb ik toen aan mijn huidige eenmanszaak een handelsnaam en activiteit toegevoegd.

Nu wil ik de belastingaangifte als ondernemer doen, maar stuit hier op een aantal problemen. Moet ik bij de vraag: Is de naam het afgelopen jaar gewijzigd?, Ja invullen? Ik heb deze vraag bij de belastingdienst voorgelegd en zij zeggen dat je geen 2 handelsnamen mag hebben binnen 1 eenmanszaak en dat je de activiteiten apart van elkaar moet vermelden. Ik voer 1 administratie, wel de handelsnamen apart van elkaar vermeld.

Is het aan te raden om de belastingaangifte als ondernemer in te dienen, of wat het als Inkomen uit overig werk beter?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 april 2020, 14:11
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Ik ben geen jurist, maar zover mijn kennis strekt mag je wel degelijk meerdere handelsnamen hanteren met een eenmanszaak (ik ben de auteur van deze FAQ). Ik heb dat zelf in het verleden ook gedaan (nu in de bv). Sterker, je zult wel moeten, want je mag niet meerdere eenmanszaken hebben.

Volgens mij is het zo: een eenmanszaak is de zakelijke activiteiten van één natuurlijke persoon. Die persoon kan meerdere activiteiten hebben waarvoor hij in het zakelijk/maatschappelijk verkeer meerdere namen hanteert, dat zijn handelsnamen.

Waar de belastingdienst (denk ik) op doelt is dat je geen oneigenlijke combinaties van activiteiten mag maken, met als kennelijk doel om de belastbare winst van de ene activiteit te verlagen met hoge kosten van de andere activiteit. Ik heb wel verhalen gehoord van ondernemers-hobbyfotografen die veel kosten maakten voor hun fotografie en daar nauwelijks iets mee verdienen. Dat zou onzakelijk zijn. Een ondernemer maakt alleen kosten om er iets mee te verdienen. Het is dus een beoordelingskwestie hoe zakelijk beide activiteiten van jou zijn. Als je met beide redelijk verdient en de kosten van beide in verhouding staan tot de opbrengsten, dan is er niets aan de hand, lijkt mij.

Als burger vind ik ook ten principale: de belastingdienst gaat niet over wat wij wel en niet mogen doen. De belastingdienst gaat over hoeveel belasting we moeten betalen. Als jij als ondernemer paardrijles wil geven en sieraden wil maken, dan is dat jouw vrije keuze. Zolang de hoeveelheid belasting die je betaalt maar klopt en het geen belastingontwijkingstruc is.

Ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting heeft voordelen t.o.v. 'overig werk'.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Factureren meerdere handelsnamen Vanders Administratie 7 25 februari 2014 15:28
Inkomstenbelasting 1 eenmanszaak, 2 handelsnamen. Hoe IB? wabjuh Belasting 8 29 januari 2012 17:31
Hoeveel handelsnamen kan ik vastleggen? bassmastersteve Al die andere praktische dingen 2 8 april 2010 13:33
1 onderneming, meerdere handelsnamen LampjeNL Freelancepraktijk starten 7 26 augustus 2009 18:15


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon