Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 januari 2011, 14:13
Kato Kato is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 januari 2011
Berichten: 1
Standaard Hoe werken als freelance-docent voor één Amerikaans bedrijf?

Hallo!
Ik ben blij dit informatieve forum gevonden te hebben, maar zit toch nog met specifieke vragen. Als complete beginner is het allemaal interessant en spannend, maar ook verwarrend!

In het kort is mijn situatie als volgt:

Ik ben benaderd door een Amerikaans bedrijf om parttime freelancewerkzaamheden te verrichten. Het gaat om het geven van Nederlandse les aan expats die via dat bedrijf in NL worden geplaatst.
De KvK zegt dat dit voor dat bedrijf een makkelijke manier is om niet de lasten te ondervinden van mij als werknemer, maar wel de lusten van mijn diensten.
In de (nabije) toekomst wil ik ook graag voor mezelf werken (voorlopig naast mijn huidige parttimebaan in dezelfde branche), maar voor nu zal dit bedrijf mijn enige opdrachtgever als freelancer zijn.

Het verwarrende is dat dit bedrijf mij een positie als freelancer aanbiedt en mij ook een aanbod heeft gedaan voor een uurloon. Dit komt niet overeen met de definities van freelance-werk die ik overal tegenkom. Het klinkt als dienstverband, maar dit is het niet.

Ik zit nu nog met de volgende vragen:

1. Geldt voor mijn situatie: resultaat uit overige werkzaamheden?
2. Ik heb het nergens gevonden, maar betekent dat bij 'ja', dat ik mij wel of niet moet inschrijven bij de KvK?
3. Moet ik een VAR-ROW aanvragen?
4. Er is maar een opdrachtgever, de kans bestaat dus dat de BD dit alsnog als een (fictieve) dienstbetrekking gaat beoordelen?
5. Heeft dat eventueel voor mij nadelige gevolgen?
6. ROW betekent dat je geen ondernemer bent en geen gebruik kan maken van bepaalde aftrekposten, maar betekent het ook dat je minder kostenposten hebt? Ik werk in loondienst, moet ik voor ROW ook Zwv-premie betalen?

Enorm bedankt voor jullie input en excuus voor eventuele domme opmerkingen
  #2  
Oud 11 januari 2011, 12:03
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Bij één opdrachtgever ben je geen zelfstandige, hoef je je niet aan te melden als ondernemer bij de KvK en belastingdienst, geef je de inkomsten op bij 'Inkomen uit overig werk' (ook wel 'resultaat uit overige werkzaamheden' genoemd) en ligt het naheffingsrisico bij de opdrachtgever. Hoe dat laatste precies zit met een opdrachtgever in Amerika, weet ik niet.

Lees even de FAQ "Welke risico´s loop ik eigenlijk als freelancer?"
Dat zijn de lasten die de KvK-medewerker bedoelt. En bij één opdrachtgever heb je niet de lusten van het ondernemerschap.
__________________
René
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Eerste grote opdracht als freelance tekstschrijver, hoe begin ik? hannahzb Omgaan met opdrachtgevers 7 31 oktober 2013 14:47
Externe freelancer verhuren als bedrijf aan ander bedrijf buzzer Omgaan met opdrachtgevers 0 16 december 2009 17:51
Hoe eerste opdrachten vinden als freelance journalist/tekstschrijver? mikki Marketing en acquisitie 7 19 maart 2007 18:21
Hoe te beginnen als freelance systeembeheerder? roberto Marktplaats 6 1 maart 2007 17:42


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon