Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 januari 2011, 15:07
Secr@home Secr@home is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 juli 2007
Berichten: 18
Standaard VOF en VAR ....?

Mijn man was tot vorig jaar ZZP-er met een VAR.
Vanaf dit jaar is dat gewijzigd en hebben we samen een VOF.

Blijft zijn VAR gewoon geldig (hij is de natuurlijke persoon). Moet ik ook een VAR voor deze VOF (Heb een eigen VAR voor mijn eigen bedrijf)?

Wie weet hoe het zit?

Groetjes

Secr@home
  #2  
Oud 9 januari 2011, 15:26
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Beste Simone,

Een VAR word altijd op persoon uitgegeven en niet op het bedrijf (of de bedrijfsnaam). Als een opdrachtgever daar om vraagt zal jij ook een var moeten kunnen overleggen. Dat kan je vooraf dus regelen, dat kan handig zijn als je snel aan de slag moet. Maar inmiddels kun je een var online aanvragen en heb je hem binnen een paar dagen in huis. (Bij mij was het binnen 4 werkdagen)

Waarom hebben jullie gekozen voor een VOF en niet voor 2 eenmanszaken? zijn de activiteiten aanvullend of totaal verschillend?
  #3  
Oud 10 januari 2011, 10:00
Secr@home Secr@home is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 juli 2007
Berichten: 18
Standaard

Roel,

Ik neem aan dat je reactie voor mij bedoeld is, echter mijn naam is niet Simone, maar dat geeft niet.

Ik zal de situatie uitleggen.
Man -> ZZP-er t/m 2010 Grondverzet
Ik -> ZZP-er t/m heden Secretariële, administratie en boekhoudkundige ondersteuning

Vanaf 2011:
Ik ->ZZP-er zelfde werkzaamheden
Man-> ZZP-er wordt opgezet in VOF (samen met mij, dat is belastingtechnisch beter).

Nu gaat mijn vraag dus alleen over de VAR voor de nieuwe VOF. Ik doe daar alleen de boekhouding, dus niemand zal vragen om een VAR voor mij. Ik neem aan dat de VAR van mijn man dus gewoon geldig blijft, maar weet dat niet zeker.

Ik hoop dat het je zo wat duidelijker is.

Groeten

Chantal
  #4  
Oud 10 januari 2011, 11:02
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Hallo Chantal,

Sorry, ja ik bedoelde jou kennelijk had ik een aanval van acute dyslexie, en jou ondertekening gelezen als Simone.

De var voor je man zal hetzelfde blijven als vorig jaar, (aannemende dat hij nog dezelfde werkzaamheden doet), alleen als hij ander werk (erbij) gaat doen moet hij voor die activiteit ook een var aanvragen. Als gezegd een var word uitgegeven op een persoon en niet op een onderneming.

De reden dat ik expliciet naar de VOF en de activiteiten vroeg is het feit dat jullie een zogenaamde man-vrouw firma vormen en dat er een risico bestaat dat jou werkzaamheden in de vof aangemerkt kunnen worden als ongebruikelijke samenwerking, dat zou kunnen betekenen als jij niet genoeg eigen omzet en activiteiten hebt je dan ook geen recht (meer) hebt op de ondernemersaftrekken.
Het is dus belangrijk dat jij jezelf voldoende profileert als ondernemer met eigen activiteiten en ook voldoende uren om aan het urencriterium te voldoen.
Als je maar weinig eigen klanten hebt dan bestaat het risico dat de uren die jij aan de vof besteed voor de boekhouding niet voor het urencriterium meegeteld mogen worden.
Jij zit met jou werkzaamheden een beetje in de "risicogroep" iedere onderneming heeft een boekhouding en kan van tijd tot tijd wel secretariele ondersteuning gebruiken, maar ze zullen daar nooit iemand mede eigenaar voor maken. Dus als jij dit voornamelijk voor jullie eigen vof werkt omdat het vinden van klanten tegenvalt dan loop je het risico dat jullie vof uiteindelijk toch als oneigenlijke samenwerking word aangemerkt.

Dat is eigenlijk het risico waar ik je/jullie even op wilde wijzen, voor zover dit niet bekend was.
  #5  
Oud 10 januari 2011, 12:22
Secr@home Secr@home is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 juli 2007
Berichten: 18
Standaard

Bedankt voor je reactie.

Echter de werkzaamheden die ik voor de VOF verricht worden niet door mijn bedrijf gefactureerd. Ik moet als mede-eigenaar namelijk aan kunnen tonen dat ik ook werkzaamheden verricht.

Voor mijn eigen bedrijf heb ik een eigen 'vaste' klantenkring die ik probeer uit te bouwen.

Ik begrijp dat de VAR die mijn man heeft dus voldoende is.

Dank je wel.

Groetjes

Chantal
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR ROW tot eind 2009 of toch een VAR WUO? Anneee Freelancepraktijk starten 3 24 september 2009 10:29
Bij VOF VAR nodig? FBT Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 5 11 juni 2009 14:41
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 20:18
BV's vormen VOF: VAR voor VOF of BV nodig? Richardw Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 9 29 februari 2008 19:50
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 20:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon