Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 november 2007, 21:55
damirovic damirovic is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 november 2007
Berichten: 1
Standaard freelance naast parttimebaan

Hallo allemaal,

Allereerst mijn complimenten voor de site! Enorm informatief en handig!

Mijn situatie is als volgt:

Ik ben een student met een parttimebaan (nulurencontract) van 8.5 uur per week. Dit zorgt voor een inkomen van ongeveer €200 netto p/maand.

Nu heb ik door de aard van mijn studie (economie&informatica) steeds meer opdrachtjes van bedrijven. IK zou dus graag willen starten als freelancer.
Ik denk niet dat ik als freelancer aan het minimum aantal uur (1225 uur p/jaar) kom.
Nu staat het volgende op de site:

"Freelancers van wie de inkomsten worden beschouwd als resultaat uit overige werkzaamheden (bijvoorbeeld freelancers die het freelancen combineren met een parttime baan in loondienst)..."

Dit betekent dat mijn inkomsten worden beschouwd als resultaat uit overige werkzaamheden. Hoe nadelig is dit in mijn geval,gezien ik geen aftrekposten mag gebruiken omdat ik niet als ondernemer gezien wordt? Of word ik toch wel als ondernemer gezien omdat ik vrijwel zeker meer dan 3 opdrachtgevers zal hebben?

--
Met vriendelijke groet,

Damir Vandic
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 november 2007, 22:46
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: freelance naast parttimebaan

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door damirovic Bekijk bericht
Nu staat het volgende op de site:

"Freelancers van wie de inkomsten worden beschouwd als resultaat uit overige werkzaamheden (bijvoorbeeld freelancers die het freelancen combineren met een parttime baan in loondienst)..."

Dit betekent dat mijn inkomsten worden beschouwd als resultaat uit overige werkzaamheden.
Zo is het niet bedoeld. Er zijn mensen die bijvoorbeeld 3 dagen per week in loondienst werken en daarnaast een beetje freelancen. Zij halen het aantal uren, opdrachtgevers etc. niet en hun inkomsten worden beschouwd als ROW.

Maar als jij op grond van alle criteria wel als zelfstandig ondernemer gezien wordt, dan staat een parttimebaan van 8,5 uur per week daaraan niet in de weg.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 november 2007, 00:00
buurman-administratie.nl buurman-administratie.nl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 april 2007
Berichten: 40
Standaard Re: freelance naast parttimebaan

Daar je niet aan het urencriterium voldoet zal je niet gebruik kunnen maken van fiscale faciliteiten zoals zelfstandigenaftrek en startersaftrek.
Daarom zal je dan ook hierdoor vallen onder ''resultaat uit overige werkzaamheden''.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 november 2007, 14:08
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: freelance naast parttimebaan

Hier ben ik het niet mee eens. Ook als je niet aan het urencriterium voldoet kun je wel degelijk aangemerkt worden als ondernemer voor de IB. Dit is afhankelijk van een groot aantal factoren (risicodragen, zelfstandigheid, investeren, reclame maken, duurzaamheid en continuiteit, aantal opdrachtgevers etc.) Het urencriterium is slechts een criterium om in aanmerking te kunnen komen voor fiscale aftrekposten als zelfstandigenaftrek. Ook zonder dat kun je wel degelijk een VAR-wuo aanvragen.
Het is precies zoals Rene al aangaf.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 november 2007, 21:15
buurman-administratie.nl buurman-administratie.nl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 april 2007
Berichten: 40
Standaard Re: freelance naast parttimebaan

Marjan,
dit beweer ik ook niet hoor! zeg alleen dat hij niet van bepaalde fiscale faciliteiten gebruik kan maken, doordat hij niet aan het urencriterium voldoet.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 november 2007, 18:00
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: freelance naast parttimebaan

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door buurman-administratie.nl Bekijk bericht
Daarom zal je dan ook hierdoor vallen onder ''resultaat uit overige werkzaamheden''.
Sorry, uit je bericht maakte ik iets anders op.....
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Soort van contract opstellen als je freelance werkt? Verwijderd account Omgaan met opdrachtgevers 8 18 juli 2007 19:47
Aantal freelance IT'ers stijgt erix Nieuws - Voor en door freelancers 0 10 juni 2007 12:17
Nieuwe marktplaats voor freelance journalisten René Marketing en acquisitie 0 1 februari 2006 16:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon