Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 juli 2010, 18:04
Peeke Peeke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 juli 2010
Berichten: 5
Standaard Resultaatgenieter of ondernemer?

Beste forumleden,

Ik heb een aantal vraagjes over het starten als freelancer. Om eerst even mijn situatie te schetsen:

Ik ben van plan op kleine schaal te gaan freelancen in de grafisch ontwerp tak. Ik verwacht ongeveer 1 a 2 opdrachten per 2 maanden binnen te kunnen halen. Dit wil ik naast mijn studie doen als bijbaantje. Ik verwacht in geen geval 1225 uur per jaar te kunnen gaan maken, wegens die studie. Ik heb net het 1e jaar achter de rug en moet er nog 3.

Mijn eerste vraag: zal ik door de belastingdienst gezien worden als ondernemer of resultaatgenieter? (ik maak namelijk maar weinig winst).

Als ik als ondernemer wordt gezien, gaat dit dan ten koste gaan van mijn startersaftrek?

Als ik als resultaatgenieter wordt gezien, kan ik me dan nog steeds inschrijven bij de KVK? Ik wil namelijk wel een factuur kunnen uitschrijven met kvk en btw nummer.

Alvast bedankt!

Groeten,

Peeke Kuepers
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 juli 2010, 12:10
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard Re: Resultaatgenieter of ondernemer?

Citaat:
Mijn eerste vraag: zal ik door de belastingdienst gezien worden als ondernemer of resultaatgenieter? (ik maak namelijk maar weinig winst).
Voor de BTW zul je waarschijnlijk door de belastingdienst als ondernemer aangemerkt worden en dus BTW plichtig zijn. voor de inkomsten belasting ben je pas ondernemer als je aan het urenvereisten voldoet. Anders mag je je inkomsten als resultaatgenieter opgeven.
Citaat:
Als ik als ondernemer wordt gezien, gaat dit dan ten koste gaan van mijn startersaftrek?
Je krijgt pas startersaftrek (en alle andere ondernemers faciliteiten) als je aan het uren criterium voldoet ( met andere worden je moet als ondernemer voor de inkomstenbelasting worden gezien om starters aftrek te krijgen)
Citaat:
Als ik als resultaatgenieter wordt gezien, kan ik me dan nog steeds inschrijven bij de KVK? Ik wil namelijk wel een factuur kunnen uitschrijven met kvk en btw nummer.
Meestal is dat zelfs verplicht ook als resultaatgenieter
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 juli 2010, 17:40
Peeke Peeke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 juli 2010
Berichten: 5
Standaard Re: Resultaatgenieter of ondernemer?

Hoi Joas,

Dankje, dat maakt de dingen al wat duidelijker voor me.

Nog een vraag: Ik weet dat de startersaftrek pas geld als je het urencriterium haalt. Ik zit er alleen mee dat ik de komende jaren dat urencriterium de komende jaren nog niet ga halen i.v.m. school. Je kunt maximaal 3x in 5 jaar startersaftrek gebruiken, betekend dat dan dat ik de jaren dat ik het urencriterium niet haal van deze 5 jaren afgaan?

Groeten,

Peeke
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 juli 2010, 19:39
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard Re: Resultaatgenieter of ondernemer?

Nee op het moment dat je aan het uren vereisten voldoet wordt er gekeken krijg je de starters aftrek. De regel waar jij op wijst is als je het ene jaar wel en het andere jaar niet voldoet aan het uren criterium.
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 juli 2010, 16:00
Peeke Peeke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 juli 2010
Berichten: 5
Standaard Re: Resultaatgenieter of ondernemer?

Oke, dus als ik nu begin en over bijvoorbeeld 4 jaar pas aan het urencriterium kan voldoen kan ik nog steeds 3 jaar startersaftrek krijgen? Klopt dat?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 juli 2010, 17:19
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard Re: Resultaatgenieter of ondernemer?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peeke Bekijk bericht
Oke, dus als ik nu begin en over bijvoorbeeld 4 jaar pas aan het urencriterium kan voldoen kan ik nog steeds 3 jaar startersaftrek krijgen? Klopt dat?
ja dat klopt als een zwerende vinger
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #7  
Oud 30 juli 2010, 17:24
Peeke Peeke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 juli 2010
Berichten: 5
Standaard Re: Resultaatgenieter of ondernemer?

Reuze bedankt! Ik weet genoeg, volgende week even langs de kamer van koophandel
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW maar niet echt zelfstandig ondernemer beemsterman Belasting 5 5 februari 2010 15:24
Zelfstandig ondernemer naast fulltime studie? Marijn Belasting 5 20 januari 2007 11:20
Ondernemer op de valreep? Matt Belasting 16 15 december 2006 08:32
Ondernemer of inhuurkracht? René Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 5 6 mei 2006 12:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon