Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 juni 2009, 12:08
Constance Constance is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 december 2008
Berichten: 14
Standaard Wat is een gangbaar tarief voor hergebruik foto's?

Ik werk voor verschillende bladen.

Nu wordt mij soms gevraagd door bedrijven waar ik foto's moet maken of zij de foto's kunnen "hebben".
Ik heb nu aan het blad gevraagd of ik de foto's door kan geven en het mag.
Het tarief echter wat ik betaald krijg door het blad is lager dan als ik zou fotograferen voor een bedrijf. Ik begrijp van de bedrijven dat ze de foto's willen gebruiken voor hun site of wat dan ook ("oh, die ziet er beter uit dan die we zelf hebben gemaakt").

Ik wil hiervoor eigenlijk een vergoeding. Weet hier iemand een gangbaar tarief per foto?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 juni 2009, 10:41
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Wat is een gangbaar tarief voor hergebruik foto's?

Dag Constance,

Zoals je ziet geen overweldigende reacties op je vraag. Ik denk dan ook dat er niet voldoende fotografen zitten op Lancelots om hier een goed antwoord op te geven. Een professionele fotografengroep (misschien op LinkedIn?) zal je daarbij beter kunnen helpen.

Nu heb ik zelf regelmatig te maken met hergebruik en ik heb er altijd wat moeite mee: mijn werk is erg arbeidsintensief en ik maak het werk over het algemeen voor een specifieke klant. Om dan minder te vragen voor hergebruik stuit mij een beetje tegen de borst en is naar mijn idee niet eerlijk tegenover de klant waarvoor ik het in eerste instantie maakte. Ik doe het echter wel, want dat is de mores.. plus dat het regelmatig voorkomt dat ik niet het volle pond voor mijn originele werk kan vragen (magazines b.v. betalen veel minder goed dat pak-em-beet het ministerie van VROM) en dan is hergebruik een prettige aanvulling.

Meestal reken ik de helft of een derde van de oorspronkelijke prijs met een beetje inschatting van de hergebruik klant. De initiele prijsbepaling doe ik aan de hand van de waarde van de illustratie zelf: soms maak ik dingen die nog nooit gemaakt zijn, soms kunnen mensen net zo goed naar een ander, hoewel ze dat misschien een andere stijl oplevert.

Ga ook na wat het jouw oplevert: hergebruik kan een substantieel onderdeel van je inkomen vormen. Dan is het prettig als je voor jezelf een idee hebt wat je in zijn totaliteit uit een foto wilt halen.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 juni 2009, 13:55
evertdoorn's schermafbeelding
evertdoorn evertdoorn is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 22 augustus 2008
Berichten: 77
Standaard Re: Wat is een gangbaar tarief voor hergebruik foto's?

Ja, hier een fotograaf! Ik moet je wel zeggen dat ik met met dit soort situaties nog niet heel veel ervaring heb.

Je zou eens de richtprijzen lijst erbij kunnen pakken en vragen wat het bedrijf wil met de foto's? Enige punt is dat die lijst niet altijd heel realistisch is....

Als ik 'hebben' lees, ga ik ervanuit dat ze het beeld zonder beperkingen willen inzetten, d.w.z. website, folders, whatever?

Hoe dan ook, het feit dat het tijdschrift je minder betaald dan het bedrijf zou ik hoe dan ook niet leidend laten zijn...kennelijk ziet het bedrijf er een commerciële waarde in, en daar moet dan ook gewoon voor betaald worden. Een 'korting' is misschien wel zo aardig en netjes en wie weet haal je op die manier een leuke nieuwe klant binnen.
__________________
Http://www.evertdoorn.nl - voor professionele fotografie met mensen in de hoofdrol

Bekijk ook eens http://www.evertdoorn.nl/blog, www.weddingvision.nl en www.weddingvision.nl/blog
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 20:18
Student, nog geen ervaring, toch beginnen als freelancer? Kaat Freelancen iets voor mij? 12 19 mei 2008 10:50
Huisstijl ontwikkeling voor een casestudy Dirk L Marktplaats 10 17 maart 2008 19:47
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 11:42


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon