Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 april 2011, 11:00
wietske wietske is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 april 2011
Berichten: 1
Standaard Als starter tot een zeker bedrag vrijgesteld van belasting?

Na jaren in loondienst te hebben gewerkt ben ik vorig jaar begonnen als startende ondernemer van een coachingsbureau. Nu meen ik mij te herinneren van een starterstraject bij de RaBo bank dat ik, op voorwaarde dat ik tenminste 1250 uur per jaar maak voor mijn onderneming, in het kader van de startersaftrek vrijgesteld ben van belasting. Is dit alleen een teruggaaf van de BTW en moet ik over mijn omzet wel belasting betalen? ik kan mij ook herinneren dat als de verdienste de eerste drie jaar onder de € 18.000 blijft, er ook geen belasting hoeft te worden betaald? Mogelijk haal ik zaken door elkaar, maar wie kan mij duidelijkheid geven?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 april 2011, 00:32
Hans Vening Hans Vening is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 47
Standaard

Hallo Wietske,

Ik ben niet bekend met het starterstraject van de Rabobank maar kan wel e.e.a. aan uitleg geven.

Als ondernemer gelden er 2tal belastingen. 1 is de BTW en 2 is de inkomstenbelasting.
Voor de BTW ben je denk ik aangemeld en belastingplichtig. Je doet hiervoor maandelijks/kwartaal/jaarlijks aangifte van. Hiervoor geldt dat als je geen BV, NV en CV hebt dat je kun vallen onder de Kleine ondernemersregeling, mist je niet meer dan € 1883 aan afdracht BTW op jaarbasis hebt (te betalen minus voorheffing).

Voor de IB geldt het urencriterium van 1225 uren op jaarbasis. Voldoe je o.a. daaraan dan kun je voor de belastingdienst gezien worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als je de uren haald heb je recht op ondernemersaftrek. Hieronder vallen de zelfstandigen- en startersaftrek. Tevens is er nog de investeringsaftrek waar je aanspraak op zou kunnen maken.

In jouw voorbeeld van winst € 18.000 is het zo:
Zelfstandigenaftrek: 8.154
Startersaftrek (3x claimen in 5 jaar) 2.123
MKB-winstvrijstelling: 927
restant winst: 6.796 waarover je inkomstenbelasting moet betalen.
Over de 18.000 moet je Zorgverzekeringswet betalen.

Alle bedragen zijn berekend op % uit 2011.

Ik hoop dat je er wat mee kan en anders horen we het wel
__________________
Administratiekantoor Vening
http://www.administratie-vening.nl
http://nl.linkedin.com/in/hansvening
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 07:54
Vragen over verzekeringen Daniella Al die andere praktische dingen 3 2 februari 2010 12:59
Naheffing / verkapt dienstverband curvers Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 13 27 maart 2009 13:12


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon