Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 maart 2012, 10:19
pp44 pp44 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 november 2011
Berichten: 40
Standaard Hoelang is btw aftrekbaar als je nog niet officieel bent begonnen.

Stel je hebt al wat voorraad gekocht voor je webwinkel 'to be' en bv een bureau met stoel ed.

Hoelang blijven deze facturen (lees: de btw aftrekbaarheid) geldig.

Ik had ergens wat gelezen over resp 5 jaar en 18 mnd.

Is bv een investering in je bedrijf bv een bureau binnen 5 jaar nadat je je bedrijf begonnen bent nog aftrekbaar en dito voor de spullen maar dan 18 mnd.

Of is de btw van eea pas aftrekbaar vanaf het moment dat je bedrijf officieel is.

Bedankt alvast.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 maart 2012, 11:08
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Er staat geen vaste termijn voor maar algemeen word als veilige termijn 3 maanden aangehouden. Ze vallen onder de kosten aanloopfase. Helaas zijn ze de voorwaarden niet zo heel duidelijk omschreven..

Er is in de jurisprudentie een voorbeeld bekend van iemand die een vrachtwagen had gekocht en pas 2 jaar later zijn bedrijf begon die uiteindelijk - na tussenkomst van de rechter - de btw mocht aftrekken.

Maar in jou voorbeeld zal het alsnog aftrekken van btw over bedrijfsvoorraad minder problematisch zijn als de btw terugvragen op het bureau. Eén van de belangrijkste voorwaarden is namelijk dat het al gekocht is met het doel te gebruiken voor je bedrijf en niet om gebruikte spullen alsnog onder de btw aftrek te brengen.

Dus een professionele afwasmachine die duidelijk bedoeld is om grote hoeveelheden te verwerken met een 2 minuten wasprogramma daarvan kan veel makkelijker aannemelijk maken dat deze uitsluitend voor zakelijk gebruik is gekocht als een gebruikte vaatwasser voor thuisgebruik.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 maart 2012, 19:24
pp44 pp44 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 november 2011
Berichten: 40
Standaard

Aha, dan ben ik al gedeeltelijk 'nat' ..

Dus als je spullen hebt die met een duidelijk doel gekocht zijn voor je 'bedrijf' dan is er waarschijnlijk niet zo veel aan de hand ook als je ruim boven die 3 mnd termijn zit.

Bv een boekhoudpakket zal men na 1 jaar niet zo moeilijk overdoen, maar het voorbeeld wat je aanhaalt zegt genoeg.

Ok ik weet genoeg weliswaar geen garanties, maar een redelijk kans op teruggaaf.

Mocht het overigens niet zo zijn dan is er nog geen man overboord in mijn geval, maar het is zoals zo veel zaken met de bd dat je beter goed geïnformeerd kan zijn mede om geen foute verwachtingen te creëren.

Hartelijk dank Roel voor je goede informatie
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe kom ik aan bedrijfsgegevens als ik nog niet ingeschreven sta bij de KvK? jesse Al die andere praktische dingen 3 9 mei 2008 10:39
Als student-freelancer wel of niet inschrijven KvK? Topclass-studente Freelancepraktijk starten 7 6 februari 2008 13:23
Kosten opvoeren (en BTW aftrekbaar ?) nl04537 Belasting 1 7 oktober 2007 16:04
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27
BTW wel of niet op factuur alfred Administratie 0 14 mei 2006 22:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon