Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 maart 2011, 14:15
JohnDDD JohnDDD is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2011
Berichten: 8
Standaard VAR-WUO en 0-urencontract

Beste mensen,

ik ben sinds augustus ZZP-er en houd mij bezig met taallessen en vertalingen.

De laatste maanden van vorig jaar heb ik weinig met mijn bedrijf gedaan.

Sinds november ben ik echter in loondienst (0-urencontract) bij een talenschool waarbij ik ongeveer 10-15 uur in de maand mijn diensten aanbied. Ik heb op dat moment voor loondienst gekozen omdat ik nog niet echt serieus met mijn bedrijf bezig was, de voordelen van freelance niet kende en mij meer aan die school wilde verbinden ook om te garanderen dat ze mij werk bleven geven.

Omdat in januari de zaken veranderd zijn (heb inmiddels meer dan 15 cliënten gehad in deze 2 maanden en wordt nu bij eentje 12 uur per week ingezet) ben ik mij meer gaan verdiepen in de voordelen van freelance en begrijp ik dat het voor mij erg gunstig is om aan het eind van het jaar het urencriterium te halen. Omdat ik dan een extra belastingvrijstelling krijg van ong. 9000 euro zal ik vrijwel geen belasting hoeven betalen aangezien ik ook startersaftrek heb en algemene kortingen en ik nauwelijks meer dan 1100 euro in de maand verdien.

Ook voel ik mij daadwerkelijk freelancer, ik voel mij niet verbonden met de school waar ik werk of met één van mijn andere cliënten, en dus wil ik volledig overgaan op freelance.

Ik ben ook in het bezit van een VAR-WUO voor taallessen en vertalingen maar maak mij hierover enigszins zorgen omdat ik dus ook nog taallessen verzorg in loondienst. Ook was het achteraf gezien in verband met het halen van de urennorm wel heel erg handig geweest mocht ik die uren voorbereiding en werk op hebben kunnen voeren. Overigens stop ik met werken bij deze school aan het eind van deze maand. Het kan zijn dat er daarna over enkele maanden nieuwe cursussen komen.

Ik vroeg me het volgende af: ik weet dat de belastingdienst kritisch kijkt naar werkzaamheden die zowel in loondienst zijn gedaan als ook als freelance, of werkzaamheden die eerst in loondienst zijn verricht en daarná freelance.

Mijn vraag is: is het nu met het oog op mijn VAR en het urencriterium handig als ik mijn werkgever vraag of ik de werkzaamheden daar voortaan freelance kan verrichten? Of gaat de belastingdienst dan júíst vragen stellen over mijn werkzaamheden en kan ik het maar beter zo laten en proberen het urencriterium te halen met mijn andere (freelance)werkzaamheden? Vormt het feit dat ik nu deze 2 maanden in 2011 dingen in loondienst heb gedaan die ik ook freelance doe een groot probleem voor de eindbeoordeling over mijn VAR aan het eind van 2011?

Zal de fiscus het accepteren als ik zeg dat ik mij profileer en presenteer als bedrijf en dat ik derhalve mij op dit moment heb gerealiseerd dat ik niet langer in loondienst wíl werken?

Ik voer momenteel heel braaf al mijn gewerkte uren op in de veronderstelling dat ik dan makkelijker het criterium haal en dus minder belasting betaal maar ik wil natuurlijk niet aan het eind van het jaar voor een verrassing komen te staan als ik opeens het criterium niet haal of de belastingdienst mijn zelfstandigheid afwijst en mij opeens een dikke aanslag stuurt.
  #2  
Oud 8 maart 2011, 10:41
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Errug lang verhaal Ik geef je meer kans op een bruikbaar antwoord als je het even samenvat tot de kern van de zaak en je vraag.
__________________
René
  #3  
Oud 8 maart 2011, 11:23
JohnDDD JohnDDD is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2011
Berichten: 8
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Errug lang verhaal Ik geef je meer kans op een bruikbaar antwoord als je het even samenvat tot de kern van de zaak en je vraag.
Samenvatting: ik ben sinds november werkzaam als taaldocent via een 0-urencontract. Ik doe dezelfde werkzaamheden ook als freelancer en beschik over een VAR-WUO voor deze werkzaamheden. Kom ik in de problemen met mijn VAR doordat ik dezelfde werkzaamheden ook in loondienst doe? Moet ik de werkzaamheden proberen over te zetten naar freelance of kom ik dan JUIST in de problemen?
  #4  
Oud 9 maart 2011, 11:57
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Als je kiest voor het ondernemerschap, dan kun je in het algemeen het beste zo veel mogelijk als zelfstandige doen onder de vlag van je VAR. Zodoende heb je meer uren, omzet en opdrachtgevers, zodat de kans groter is dat je een VAR-WUO krijgt, dat je als ondernemer wordt gezien voor de inkomstenbelasting en in aanmerking komt voor ondernemersaftrek.

Het deel dat je toch in een dienstverband werkt, draag je (via de werkgever) premies werknemersverzekeringen af, terwijl je als zelfstandige geen aanspraak kunt maken op de betreffende uitkeringen. Dat is eigenlijk inkomstenderving.

Je enige VAR-risico lijkt me de vraag:
Citaat:
2j Verwacht u de VAR-werkzaamheden te verrichten voor opdrachtgevers bij wie u voorheen soortgelijke werkzaamheden in loondienst heeft verricht
Als je die met "ja" hebt beantwoord en een VAR-WUO hebt gekregen, dan heb je geen probleem en kun je zonder meer als zzp'er voor je oud-werkgever werken.
__________________
René
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR WUO combineren met WW uitkering voor muzikant edouardvdv Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 1 24 maart 2010 20:50
VAR ROW tot eind 2009 of toch een VAR WUO? Anneee Freelancepraktijk starten 3 24 september 2009 09:29
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 19:18
VAR WUO / VAR ROW: gevolgen voor startersaftrek? marjolijn Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 1 21 januari 2008 18:13
Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer? Bart Belasting 3 11 mei 2007 17:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon