Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 11 februari 2008, 13:14
DennisWillemse's schermafbeelding
DennisWillemse DennisWillemse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2008
Berichten: 117
Stuur een bericht via MSN naar DennisWillemse
Standaard Re: Te weinig opdrachtgevers voor VAR-winst: BV een oplossing?

Ok, ook ik kom maar net kijken in deze leuke wereld van de zelfstandigen maar ik heb het als volgt begrepen.

Er staat nergens hard gemaakt dat je er ook daadwerkelijk 3 opdrachtgevers moet hebben. Maar met het aangeven dat je meer dan 3 opdrachtgevers verwacht, voldoe je aan een van de indicatoren waarmee de belastingdienst vaststelt dat jij zelfstandig ondernemer ben.

Maar, als jij 5 opdrachtgevers heb, en geen (en ik noem maar een aantal dingen op) zakelijke rekening, eventueel met krediet, website, logo, onkosten voor acquisitie, boekhouder, verzekeringen, laptopje etc.... Dan kan de belastingdienst de indruk krijgen dat je gedetacheerd ben en dus niet zelfstandig genoeg.

Mijn mening is dus dat als je, net als ik waarschijnlijk maar 2 opdrachten per jaar ga doen (ieder een half jaar) maar wel je verder compleet voordoe als bedrijf met eerder genoemde zaken erbij, dat je dan geen problemen krijg met de belastingdienst.

Daarentegen moeten de opdrachten die je doet natuurlijk ook wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zelfstandigheid, verantwoordelijkheid etc... Je moet wel iets leveren en niet domweg een baas bij de opdrachtgever boven je hebben die bepaald wat jij moet doen. Zowel aan werkzaamheden als aan tijden en vakantieperiodes. Zoals al eerder gezegd: Jij moet zelfstandig ondernemer zijn en een opdracht uitvoeren waarin je "vrij" bent om te bepalen hoe, waar en met welke middelen je dat doet.

Ok, correct me if I'm wrong.... want anders heb ik dadelijk ook problemen .

Groeten,
Dennis
__________________
====================
www.civitec.nl
Adviseur binnen de Buitenruimte
====================
  #12  
Oud 11 februari 2008, 15:03
Retulis's schermafbeelding
Retulis Retulis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2007
Berichten: 89
Standaard Re: Te weinig opdrachtgevers voor VAR-winst: BV een oplossing?

Ligt er ook aan wat je bij je VAR aanvraag invult. Als je zegt dat je meer dan 3 opdrachtgevers hebt en deze achter af niet hebt dan kan je als nog een probleem hebben.
__________________
Retulis Civieltechnisch Advies
www.retulis.nl
  #13  
Oud 11 februari 2008, 15:07
DennisWillemse's schermafbeelding
DennisWillemse DennisWillemse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2008
Berichten: 117
Stuur een bericht via MSN naar DennisWillemse
Standaard Re: Te weinig opdrachtgevers voor VAR-winst: BV een oplossing?

Ja, maar je maakt toch een inschatting.
Ik heb in ieder geval nog een glazen bol waarin ik de toekomst kan zien. Anders had ik hem wel ergens anders op ingesteld en lopen gokken op voetbal wedstrijden...

Dennis
__________________
====================
www.civitec.nl
Adviseur binnen de Buitenruimte
====================
  #14  
Oud 11 februari 2008, 15:09
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Te weinig opdrachtgevers voor VAR-winst: BV een oplossing?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DennisWillemse Bekijk bericht
zakelijke rekening, eventueel met krediet, website, logo, onkosten voor acquisitie, boekhouder, verzekeringen, laptopje etc....
Misschien kunnen die dingen in bepaalde gevallen meewegen bij een controle, maar primair gaat het om jouw antwoorden op de vragen van het VAR-aanvraagformulier.
__________________
René
  #15  
Oud 14 februari 2008, 11:31
DennisWillemse's schermafbeelding
DennisWillemse DennisWillemse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2008
Berichten: 117
Stuur een bericht via MSN naar DennisWillemse
Standaard Re: Te weinig opdrachtgevers voor VAR-winst: BV een oplossing?

Vanmorgen toch even gebeld met de belastingdienst en hun fiscale adviseur aan de telefoon gehad.
Hem uitleg gevraagd over de "ongeschreven eis" van 3 opdrachtgevers en het feit dat ik mijn VAR heb aangevraagd met de prognose van 3 opdrachtgevers, maar dat de praktijk wellicht 1 of 2 opdrachtgevers is omdat mijn projecten nou eenmaal lang duren en veel inzet vragen.

Zijn reactie was: Als blijkt dat jij maar 1 of 2 opdrachtgevers hebt, dan moet je goed kunnen aantonen dat je voldoe aan de andere criteria. Hierbij is het dus van belang dat jij aangeeft dat je echt zelfstandig ben, ondanks dat jij maar een opdrachtgever hebt.

Kortom: Leg goed vast wat de afspraken zijn met de opdrachtgever. Laat zien dat je risico loopt, en zelf kan bepalen waar en hoelang en op welke tijden je werkt. Alles om je zelfstandigheid te waarborgen.

Ga dus niet een contract aan met een opdrachtgever waar alleen je uurtarief in staat en afspraken die jij na dient te komen die gerelateerd zijn aan werkwijze en tijden.

Geen tekst als: Gedurende 1/2 jaar voor 40 uur in de week a €70 als technische medewerker.

Maar meer van: Inhuur van advies aangaande project x op basis van adviesuren tegen een tarief van €70.

(ik ben (nog) niet zo goed in het formuleren van zo'n tekst, maar daar heb ik dan weer mijn netwerk voor, die mij daarin advies geeft.)

Ok, ik ga weer verder met advies geven.....

Dennis
__________________
====================
www.civitec.nl
Adviseur binnen de Buitenruimte
====================
  #16  
Oud 15 februari 2008, 20:43
Michael Michael is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 6
Standaard Re: Te weinig opdrachtgevers voor VAR-winst: BV een oplossing?

Geen tekst als: Gedurende 1/2 jaar voor 40 uur in de week a €70 als technische medewerker.

Oeps dat is nu net wat ik wel doe, ben vanmiddag juist op deze manier een overeenkomst aangegaan, maargoed dan maar zorgen dat ik 3 opdrachtgevers scoor dit jaar!!! ik vind dit allemaal maar vaag!!!
  #17  
Oud 15 februari 2008, 23:04
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Te weinig opdrachtgevers voor VAR-winst: BV een oplossing?

Deze zin in een overeenkomst pleit niet voor zelfstandigheid, maar is aan de andere kant ook niet maatgevend om nu ineens wel aan te nemen dat er sprake is van een verkapt dienstverband. Hangt dus af van alle andere zaken die iets zeggen of je wel of geen ondernemer bent. Als dat goed geregeld is, dan zal deze zin in je overeenkomst je niet de das om doen.

Overigens: Voor SV-premies kijkt men naar de feiten achteraf en niet naar wat men vooraf is overeengekomen. Dat geldt voor belastingen weer wel.

Trouwens: In de bouw wordt ZZP'ers aangeraden om voor een vast afgesproken prijs te gaan werken, i.p.v. betaling per gewerkt uur. Dat voegt aan dit soort discussies een nieuw element, namelijk aangenomen werk (= voor een vaste prijs een bepaalde prestatie leveren). Als je dit doet is de kans dat er gesproken kan worden van een verkapt dienstverband weer kleiner. Maar ik weet niet of zoiets kan in je branche.

Wim
  #18  
Oud 16 februari 2008, 20:07
Michael Michael is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 6
Standaard Re: Te weinig opdrachtgevers voor VAR-winst: BV een oplossing?

Hetgeen wat ik doe is mezelf verhuren als engineer op het gebied van elektrotechniek (utiliteitsbouw). Hierbij moet je denken aan het compleet ontwerpen/uittekenen van een complete installatie voor bijvoorbeeld een kantoortoren (verlichting, beveiliging, brandmeld etc etc.). Hierbij hoort ook het bestellen van materialen en het begeleiden van de uitvoering tijdens de bouw. Dit zijn dus klussen die vaak erg lang duren en het dus niet gemakkelijk is om per jaar meerdere opdrachten te doen. Wel heb ik een eigen website, zakelijke rekening, eigen huisstijl, reclame etc. als is het nog niet zo proffesioneel (ben net een klein jaar bezig). Maargoed ik verhuur mezelf wel via een soort contract voor een bepaalde periode en uurloon.

Zou het een oplossing zijn om mezelf te verhuren op projectbasis?

Of zou ik gewoon een VAR aanvragen en dan invullen 1 tot 3 opdrachtgevers?

Dit jaar zit ik de 1e 7 maanden bij een opdrachtgever. Zou het voldoende zijn als ik daarna 2 kleine opdrachtjes zoek van 3 maanden en vervolgens van 2 maanden die doorloopt tot in 2009? Dan zit ik aan de drie opdrachtgevers en kunnen ze nooit iets zeggen?

Wat is eigenlijk het gevolg als de belasting je niet ziet als ondernemer terwijl je toch een VAR hebt verkregen?

Het blijft lastig!!!!
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
aantal opdrachtgevers voor var-wuo, uniforce, zzp oke

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Payrolling-vragen van een leek met vast dienstverband starter Al die andere praktische dingen 9 5 april 2007 09:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon