Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 juni 2007, 19:01
Rosa
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard werkzaamheden VAR wijzigen

Ik wil graag de werkzaamheden zoals ze nu in mijn VARwuo staan, wijzigen. Kan ik vragen of de werkzaamheden voor mijn huidige VAR anders omschreven mogen worden? Of moet ik een nieuwe VAR aanvragen?

Als ik een nieuwe VAR zou krijgen met de nieuwe werkzaamheden zoals ik aangevraagd heb, kan ik de oude VAR dan laten vervallen?

Als de wijziging niet geaccepteerd wordt, blijft mijn oude VAR dan geldig?

Veel vragen, hopelijk weet iemand hoe dit zit.

Rosa
  #2  
Oud 4 juni 2007, 23:05
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: werkzaamheden VAR wijzigen

Heb je al werkzaamheden verricht op je "oude" VAR en deze aan opdrachtgevers verstrekt? Dan lijkt het mij moeilijk deze te vervangen door een andere c.q. deze te laten vervallen. Eventueel een tweede VAR aanvragen voor de andere werkzaamheden ligt dan meer voor de hand.
Maar wellicht zijn er (ervarings)deskundiger mensen hier op het forum?
  #3  
Oud 5 juni 2007, 19:05
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: werkzaamheden VAR wijzigen

Ja hoor, je kunt gewoon verschillende VAR's aanvragen voor verschillende activiteiten. Ik vraag sinds jaar en dag ieder nieuw jaar 2 VAR's aan: journalistiek en tekstschrijver. (beiden WUO)

We kunnen het ook omdraaien en proberen te achterhalen hoe vaak een VAR wordt opgevraagd (wie meldt zich?) en in hoeveel gevallen een VAR nodig is om een geschil over vermeend werkgeverschap te beslechten. Dat laatste zouden we eens moeten uitzoeken, want voor veel freelancers staat VAR gelijk aan angst, dreiging, nachtelijke inval door de FIOD, paniek.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
  #4  
Oud 5 juni 2007, 20:25
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: werkzaamheden VAR wijzigen

Je kunt een nieuwe VAR aanvragen, maar ik zou de omschrijving van je activiteiten dan (als dat enigszins mogelijk is) zo verbreden dat zowel je bestaande als je nieuwe werkzaamheden eronder vallen.

Zodoende heb je 1 VAR voor alle werkzaamheden, in plaats van 2 VAR's voor verschillende soorten werkzaamheden. Anders kom je per VAR misschien in de problemen met het aantal opdrachtgevers. Maar hier hebben we het al eens over gehad geloof ik.
__________________
René
  #5  
Oud 5 juni 2007, 20:30
Ys3 Ys3 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2007
Berichten: 67
Standaard Re: werkzaamheden VAR wijzigen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
We kunnen het ook omdraaien en proberen te achterhalen hoe vaak een VAR wordt opgevraagd (wie meldt zich?)
Ik heb de afgelopen weken veel bureaus gesproken, zij wilden allen alleen zaken doen als ik een VAR-wuo kon overleggen.
Concreet heb ik nu twee opdrachten lopen. Eén rechtstreeks bij een opdrachtgever, deze vroeg ook om een VAR en één via een bureau. Dit bureau vroeg ook om een VAR....

Bij mijn vorige werkgever werd aan freelancers ook altijd een VAR gevraagd.

Er wordt dus wel degelijk om gevraagd is mijn ervaring.
  #6  
Oud 5 juni 2007, 20:41
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: werkzaamheden VAR wijzigen

Ben net bezig hierover e.e.a. te bestuderen. In een studie hierover heeft men interviews met freelancers en/of ZZP'ers gehouden. Het blijkt dat dit bij verschillende sectoren nogal verschillend is.

In de grafische sector bleek dat 2 van de 3 grafische vormgevers geen VAR aanvragen. Niet iedereen was bekend met het bestaan van de VAR (?)

In de bouw hebben 3 van de 5 geinterviewden geen VAR, terwijl ze allemaal op de hoogte zijn van het bestaan. De ZZP'ers waren zelf van mening dat hun zelfstandigheid niet ter discussie stond.

In de zorg vragen de zelfstandige zorgverleners, allemaal een VAR aan, omdat opdrachtgevers anders geen opdracht verstrekken.

In de mediasector wordt 'veel' een VAR aangevraagd. Opdrachtgevers stellen het hebben van een VAR vaak verplicht.

Ik weet dat in de bouw, niet zo nauwkeurig met een VAR wordt omgesprongen, omdanks dat branche organisaties hier wel op aandringen. Het personeelstekort is dermate nijpend dat men het risico maar neemt.

Ik heb in het verleden veelvuldig onderzoeken naar zelfstandigheid in de bouw uitgevoerd, maar ik had niet de indruk dat men daar wakker van lag.

Ben benieuwd naar andere reacties.

Wim
  #7  
Oud 5 juni 2007, 20:47
Ys3 Ys3 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2007
Berichten: 67
Standaard Re: werkzaamheden VAR wijzigen

Hmm...mijn laatste werkgever lag in de hoek overheid/non-profit/media.
Mijn rechtstreekse opdracht in de betonindustrie en mijn opdracht via het bureau is in de media hoek.....
  #8  
Oud 5 juni 2007, 21:46
Rosa
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: werkzaamheden VAR wijzigen

Bedankt voor de reacties. Ik ga denk ik, zoals Rene voorstelt, mijn VAR iets verbreden zodat ook mijn nieuwe opdrachten eronder vallen.

Aan mij wordt wel steeds een VAR gevraagd overigens (redactiewerk).

Rosa
  #9  
Oud 6 juni 2007, 02:20
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: werkzaamheden VAR wijzigen

Tot nu toe heeft bij mij maar 1 opdrachtgever zelf gevraagd om mijn VAR. De overige opdrachtgevers verstrek ik uit eigen beweging een kopie.

By the way: betreft de kinderopvangbranche
  #10  
Oud 6 juni 2007, 15:31
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: werkzaamheden VAR wijzigen

Ik heb mijn eigen situatie nog niet verteld.
Geen van mijn opdrachtgevers hebben mij ooit om een VAR gevraagd. Mijn opdrachtgevers zitten overwegend in de bouw.

Wim
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
omschrijving werkzaamheden op var

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Aanvraag VAR, omschrijving werkzaamheden? sioux Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 15 23 september 2008 15:23
Freelance en Var dennisessink Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 11 januari 2008 12:16
Tweede VAR voor andere werkzaamheden? Marjan Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 12 september 2007 20:48
Past dit onder 1 VAR? Rosa Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 31 mei 2007 16:09
Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer? Bart Belasting 3 11 mei 2007 18:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon