Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 september 2007, 14:43
roos roos is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 september 2007
Berichten: 6
Standaard Freelancer, ZZP-er of verloning?

hallo, ik ben net nieuw op dit forum en blij dat ik dit heb gevonden!
ik zit met een probleem waar ik zo 1 2 3 niet uitkom:
sinds 2002 ben ik zelfstandige zonder personeel en heb tot nu toe
een T-shirt merk ontworpen, geproduceerd en verkocht.
ik heb daarvoor eigenlijk niet genoeg afzet voor (had wel voldoende opdrachtgevers voor zelfstandige-criterium) en vind het moeilijk om elke keer met niuwe ontwerpen te komen.
ben nu aan t overgaan naar ontwerp van websites en kan daarmee ook aan 3 opdrachtgevers komen.
het punt nu is dat ik voor een stichting, waar ik al 3 jaar als vrijwilliger werk,
een opdracht kan aannemen voor 16 uur per week over 3 jaar als fotograaf van artefacten.
maar hoe dit in contract te regelen?
als ik dit als zelfstandige of freelancer doe moet ik een var verklaring hebben en ik heb begrepen dat de belasting pas achteraf beoordeelt of aan criteria is voldaan.
als achteraf- dus na 1 jaar-blijkt dat ik meer inkomsten van deze opdrachtgever heb ontvangen dan inkomsten van andere opdrachtgevers
kan de belastingdienst dan oordelen dat er een verkapt dienstverband is of
oordelen dat ik geen zelfstandige (of freelancer ) ben?
en dus de opdrachtgever kan verplichten tot werkgevers afdrachten???

het is wellicht een ingewikkeld verhaal. maar ik hoop dat ik t duidelijk genoeg beschreven heb.
heel graag antwoord!!!
dank.
Roos
  #2  
Oud 26 september 2007, 14:50
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: freelancer- ZZPer of verloning???

Hoi Roos,

Aan de ene kant maak je je zorgen die niet hoeven, aan de andere kant vraag je duidelijkheid die er nu eenmaal niet is. Relax!

Een VAR kun je vooraf aanvragen en zolang je de aanvraag te goeder trouw en naar waarheid invult kan je weinig gebeuren. Hij is er nou juist voor bedoeld om de onzekerheid t.a.v. het inhouden van loonheffingen weg te nemen (aangenomen dat je een VAR-WUO krijgt). Bij je aangifte IB wordt pas vastgesteld of je ondernemer bent en dus recht hebt op ondernemersaftrek.

Het urencriterium van 1.225 uur betreft alle uren die je in je bedrijf werkt, niet alleen declarabele uren. Als je fulltime freelancet dan haal je dat makkelijk.

Drie jaar 16 uur per week komt verdacht dicht bij een dienstverband. Er mag geen sprake zijn van een gezagsverhouding, zoals werknemers die hebben.

Al dit soort dingen worden toegelicht in de vele artikelen op deze site. Lees met name de handleiding VAR-aanvraag goed door.
__________________
René
  #3  
Oud 27 september 2007, 12:03
roos roos is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 september 2007
Berichten: 6
Standaard Re: Freelancer, ZZP-er of verloning?

Beste Rene
dank je wel voor je snelle reactie, als ik een en ander nog eens goed heb
doorgelezen, mag ik je dan nog wat vragen stellen?

groet,Roos
  #4  
Oud 27 september 2007, 13:08
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelancer, ZZP-er of verloning?

Natuurlijk, stel je vragen gerust in dit forum.
__________________
René
  #5  
Oud 27 september 2007, 14:26
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Freelancer, ZZP-er of verloning?

Roos,

Als je een VAR-WUO hebt en de activiteiten die je daar hebt opgegeven komen overeen met de werkelijkheid, dan kan de belastingdienst achteraf daar niet op terugkomen. Blijkt dat de situatie achteraf duidelijk anders is dan waarvoor de VAR-WUO is verstrekt dan ligt de zaak pas anders. Stelt de Belastingdienst toch dat er sprake is van een verkapt dienstverband, dan legt men de nota bij jou neer en niet bij je opdrachtgever.

Heb je geen VAR en ga je toch dit contract aan dan schat ik in dat je een groot risico loopt. Men gaat dan verzekeringsplicht voor de sociale verzekeringswetten stellen. Dat risico is niet door middel van een juist contract opstellen te voorkomen, wel te verkleinen. Maar de feiten achteraf zijn maatgevend voor de sociale verzekeringspremies.

Wim
  #6  
Oud 27 september 2007, 15:36
roos roos is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 september 2007
Berichten: 6
Standaard Re: Freelancer, ZZP-er of verloning?

Hallo Wim,
dank voor je reactie, want dat was nu net wat ik me afvroeg: wat heeft t voor zin een VAR aan te vragen als de belastingdienst alle ruimte heeft om daar achteraf op terug te komen.
maar oke ik ga ervan uit dat de activiteiten die ik opgeef hetzelfde zijn als ik uitvoer; maar dan blijft dus nog de vraag hoe het zit m.b.t. verkapt dienstverband vanwege het feit dat het 16 uur werk per week over 3 jaar inhoudt.
ik lees op dit forum dat meer mensen een opdrachtgever over meer jaren hebben en geen problemen ermee hebben.
het is een fotografieopdracht van museale stukken en die moet ik behalve op locatie van de opdrachtgever ook in diverse musea fotograferen.
dus gezagsverhouding??? ik kan die uren naar eigen inzicht indelen, maar moet natuurlijk wel aan de kwaliteitseisen van opdrachtgever voldoen, zoals bij alle opdrachten.
het is een tamelijk verwarrende materie, maar als ik jouw reactie goed lees dan kan de opdrachtgever voor premies e.d. niet aangeslagen worden, alleen ikzelf. dus loopt de stichting geen risico met een var verklaring???

dank je in ieder geval,
Roos
  #7  
Oud 27 september 2007, 16:05
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Freelancer, ZZP-er of verloning?

Roos,
Als jij een VAR hebt, waarin is opgegeven dat je 16 uur per werkt voor één opdrachtgever en jij houdt je daaraan, dan kan de Belastingdienst daar achteraf niet op terugkomen. Pas als de situatie achteraf anders blijkt te zijn, dan pas kunnen ze er op terugkomen.

Met een VAR-WUO loopt de stichting geen risico. Met andere soorten van VAR verklaringen wel. Ook als je de opdracht aanvaard zonder VAR loopt de stichting het risico.

Het feit dat iemand één opdrachtgever heeft doet zich met name voor in de startfase van een onderneming. Je begint vandaag en je kan eenvoudig dan nog niet meerdere opdrachtgevers hebben. Verder zijn er voor enkele groepen op bepaalde punten uitzonderingen gemaakt (interim managers). Dan heb je wel eens dat één opdrachtgever volstaat. Dit zijn uitzonderingen.

Jij gaat een behoorlijk deel van je werktijd voor één opdrachtgever werken en dat zal bij een looncontrole 'onderwerp van gesprek' worden. Blijkt dat deze werkzaamheden in overeenstemming zijn met de verleende VAR, dan is er niets aan de hand.
Klopt het niet, dan volgt een onderzoek, waaruit naar voren kan komen dat er premies betaald moeten worden.

Het feit dat jezelf uren kunt indelen wil nog niet zeggen dat er geen gezagverhouding is. Maar dan wordt het te diep voor een algemeen forum en het blijft toch een grijs gebied.

Probeer eerst een VAR-WUO te krijgen waarin je opgeeft wat je van plan bent.

Wim
  #8  
Oud 27 september 2007, 16:14
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelancer, ZZP-er of verloning?

Ik sluit me hierbij aan. Als je je over alle scenario's zorgen maakt, de "Beleidsregels Beoordeling Dienstbetrekking" bestudeert, alle jurisprudentie over de gezagsverhouding erop naslaat... dan kun je weken bezig zijn en dan heb je nog geen zekerheid.

Vraag je VAR aan, vul het formulier naar waarheid in en als je een VAR-WUO (=VAR-winst) krijgt dan heb je geen probleem. Gedraag je zoveel mogelijk als zelfstandige i.p.v. werknemer en klaar ben je. Zo doen de meeste freelancers dat.
__________________
René
  #9  
Oud 27 september 2007, 16:23
roos roos is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 september 2007
Berichten: 6
Standaard Re: Freelancer, ZZP-er of verloning?

dank jullie wel ,
ik ga morgen met de stichting praten en horen hoe zij het willen zien!
ik laat t weten!

Roos
  #10  
Oud 27 september 2007, 17:34
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Freelancer, ZZP-er of verloning?

Ha Roos,

Een kleine toevoeging: alles draait om de verhoudingen. Als je verder voldoet (geen gezagsverhouding en dergelijke) en je het is niet meer dan 70 procent van je omzet (dat is een belangrijke), dan is het helemaal prima.

Dat wordt gevraagd in de aanvraag van je VAR verklaring. Kom je niet boven die 70 procent uit, is het geen probleem.

Wat ik me afvraag: kunnen jouw activiteiten wel onder een VAR (hoewel grafisch onwerp natuurlijk een breed begrip is waar je misschien wel alles onder kunt vangen).
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sales freelancer gezocht voor netwerkorganisatie met gezamenlijk product DittavV Marktplaats 5 21 september 2007 11:17
Samen starten als freelancer: nog 4 plaatsen vrij forumbeheerder Nieuws - Voor en door freelancers 2 31 augustus 2007 09:31
Consequenties bij: Opdracht als freelancer of als 'project' ??? Jaap Laaij Al die andere praktische dingen 2 16 augustus 2007 21:39
Werkgever noemt mij freelancer. Help! pmi Freelancepraktijk starten 4 19 maart 2006 23:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon