Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 augustus 2008, 21:08
Bassfly123
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Elkaar facturen sturen om aan meer opdrachtgevers te komen?

Hallo allemaal,

Ik zit in een vakgebied waarin het lastig is om per jaar aan 3 verschillende opdrachtgevers te komen. Ik werk namelijk als werkvoorbereider aan grote bouwprojecten die vaak langer dan een jaar duren en ook is het lastig om tegelijkertijd bij 2 opdrachtgevers tegelijk aan de slag te zijn (b.v. 2 + 3 dgn) omdat er vaak harde deadlines gesteld zijn.

Nu heb ik laatst van iemand gehoord dat probleem ontwijkt door het volgende te doen:

Hij heeft een netwerkje van mede-freelancers (stuk of 3 a 4) die elkaar elkaar over en weer facturen sturen voor adviseringswerkzaamheden om zo aan verschillende opdrachtgevers te komen. Ik vermoed dat er in de praktijk niet eens wordt geadviseerd, maar dat het gewoon "spookfacturen" zijn om de belastingdienst te misleiden en dat ze een en ander later onderling verrekenen.

Heeft een van jullie hier weleens meer van gehoord? En ik neem aan dat dit zelfs nog strafbaar is?

Groeten,
Bassfly

P.S. Ik ben zelf (nog) geen freelancer
  #2  
Oud 8 augustus 2008, 21:16
Bassfly123
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Spookfacturen

Ohw wacht, in de volgende thread is ook al wat terug te vinden over dit onderwerp:

http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?t=2993

Overigens heeft diezelfde peroson me verteld dat de Belastingdienst bij bepaalde vakgebieden (b.v. Civiele Techniek) soepeler omgaat met de eis van min. 3 opdrachtgevers en max. 70% omzet bij 1 opdrachtgever.
  #3  
Oud 9 augustus 2008, 13:13
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Elkaar facturen sturen om aan meer opdrachtgevers te komen?

Voor dit soort gevallen is het misschien een goeie (en misschien zelfs wel de enige) oplossing om vanuit een BV te gaan werken.
Ik kan me ook zo voorstellen dat aansprakelijkheidsvraagstukken in deze branche iets gecompliceerder liggen dan bijvoorbeeld voor een tekstschrijver of websitebouwer. Met een BV kun je in veel gevallen in ieder geval je privé-vermogen afschermen tegen potentiële gruwelijke claims.

Groetjes, Renée
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie? René Marketing en acquisitie 20 18 oktober 2007 10:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon