Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 augustus 2008, 21:08
Bassfly123
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Elkaar facturen sturen om aan meer opdrachtgevers te komen?

Hallo allemaal,

Ik zit in een vakgebied waarin het lastig is om per jaar aan 3 verschillende opdrachtgevers te komen. Ik werk namelijk als werkvoorbereider aan grote bouwprojecten die vaak langer dan een jaar duren en ook is het lastig om tegelijkertijd bij 2 opdrachtgevers tegelijk aan de slag te zijn (b.v. 2 + 3 dgn) omdat er vaak harde deadlines gesteld zijn.

Nu heb ik laatst van iemand gehoord dat probleem ontwijkt door het volgende te doen:

Hij heeft een netwerkje van mede-freelancers (stuk of 3 a 4) die elkaar elkaar over en weer facturen sturen voor adviseringswerkzaamheden om zo aan verschillende opdrachtgevers te komen. Ik vermoed dat er in de praktijk niet eens wordt geadviseerd, maar dat het gewoon "spookfacturen" zijn om de belastingdienst te misleiden en dat ze een en ander later onderling verrekenen.

Heeft een van jullie hier weleens meer van gehoord? En ik neem aan dat dit zelfs nog strafbaar is?

Groeten,
Bassfly

P.S. Ik ben zelf (nog) geen freelancer
  #2  
Oud 8 augustus 2008, 21:16
Bassfly123
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Spookfacturen

Ohw wacht, in de volgende thread is ook al wat terug te vinden over dit onderwerp:

http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?t=2993

Overigens heeft diezelfde peroson me verteld dat de Belastingdienst bij bepaalde vakgebieden (b.v. Civiele Techniek) soepeler omgaat met de eis van min. 3 opdrachtgevers en max. 70% omzet bij 1 opdrachtgever.
  #3  
Oud 9 augustus 2008, 13:13
lyonesse's schermafbeelding