Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 oktober 2018, 13:27
M&M Media M&M Media is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 oktober 2018
Berichten: 2
Standaard Omzetbelasting publisherwebsites

Hi allemaal,

Ik heb een vraag met betrekking tot mijn affiliate websites. We hebben twee websites, die onderdeel zijn van onze VOF (M&M Media). Een korte schets van waar ik tegenaan loop.

Omzetbelasting / BTW afdracht
Wij bieden een overzicht van verschillende kortingen en deals tijdens onder andere Black Friday. Wanneer iemand op onze website komt, en de deal heeft gevonden die ze zoeken, worden ze doorgestuurd naar de website van de adverteerder (waar de daadwerkelijke aankoop, schoenen bv, worden gedaan). Wij als publisher, de website die het verkeer heeft doorgestuurd naar de adverteerder, ontvangt een commissie op basis van het verkoopbedrag exclusief btw. Stel, de schoenen zijn ex btw 100,- en wij krijgen 10%, dan ontvangen wij dus een tientje commissie.

Deze 10,- is dan onze omzet!

Echter is het mij niet duidelijk hoe we dit moeten verwerken in onze administratie. We verkopen zelf dus geen fysieke producten, dat doen de webshops die wij op onze website hebben staan. Ik hoorde dat wij voor onze eigen administratie een creditfactuur kunnen maken. Hierop zouden we dan dus het volgende zetten:

Omzet: 10,-
BTW: (10/121)*21 = 1,74

Echter, aan wie richten wij een dergelijke factuur? We versturen hem immers niet daadwerkelijk. Zetten wij dan bijvoorbeeld het adres van het netwerk waar wij de betaling van hebben ontvangen, als geadresseerde (zonder dat we de factuur sturen)?

Alle hulp is welkom. Alvast bedankt!

Groetjes,
Mattie
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 oktober 2018, 13:35
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Die factuur richt je aan het affiliatenetwerk dat aan jouw bedrijf de commissie rapporteert en betaalt.

Ik ben van affiliatenetwerken gewend dat ze een creditfactuur uitreiken. De belastingdienst noemt dat 'self billing'. Met mitsen en maren kun je die creditfacturen als verkoopfacturen in je boekhouding opnemen en hoef je zelf geen facturen uit te reiken.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 oktober 2018, 14:49
M&M Media M&M Media is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 oktober 2018
Berichten: 2
Standaard

Hi Renee,

Dankjewel voor je snelle reactie. Ik ben iets verder gaan kijken, en zie inderdaad dat er in sommige gevallen (bij sommige netwerken) inderdaad creditfacturen worden uitgegeven.

Ik zou zelf een template creditfactuur kunnen maken, en alle creditfacturen vanuit netwerken hierin opnemen zodat ik die in mijn eigen boekhouding kan verwerken.. In principe zou ik dan het bedrag als - bedrag moeten opnemen, en het BTW bedrag als - bedrag moeten opnemen.

Jij gaf aan dat je met wat haken en ogen deze creditfactuur als verkoopfactuur kan opnemen in je eigen administratie. Is er een makkelijke manier om dit te doen? Of hoe geef ik dit weer in mijn eigen administratie / excel?

Nogmaals dank!
Mattie
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting en omzetbelasting als beginnend ondernemer Ineke Belasting 4 30 april 2015 16:06
Uitstel betaling omzetbelasting Markie Belasting 2 21 januari 2013 11:30
BTW Wordt met 'vermindering' op de btw-aangifte bedoeld: omzetbelasting - voorbelasting? AndreNL Belasting 4 29 september 2012 23:23
BTW Suppletie omzetbelasting 2009 Michael van Eijden Belasting 1 22 februari 2011 16:59
Omzetbelasting: facturen van vóór start bedrijf? Anneee Belasting 1 20 maart 2010 07:48


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon