Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 april 2008, 16:31
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Verklaring van nevenactiviteiten

Naast mijn eigen zaak ben ik ook in loondienst. Nu vraagt mijn werkgever om een verklaring waarin ik zou verklaren dat ik geen activiteiten ontplooi die schadelijk kunnen zijn voor hem.

In theorie zijn mijn werkzaamheden schadelijk. Ware het niet dat mijn werkgever zulke opdracht nooit zal aannemen. Simpelweg omdat hij daarvoor te duur is.
We vissen in dezelfde vijver alleen ik pak de kleine visjes.

Ik wil best een verklaring opstellen. Maar wat zet ik er wel en wat zet ik er niet in?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 april 2008, 22:47
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Verklaring van nevenactiviteiten

Ik zou nog eens een gesprek hebben met je werkgever en vragen (en luisteren) wat deze als 'schadelijk' ziet.
In principe zou jouw verklaring dan moeten zeggen dat je die dingen dus niet doet. Liggen de dingen dicht bij elkaar, dan zal je het dus heel precies moeten omschrijven (wat wel en wat niet).

Is er in jouw arbeidsovereenkomst een nevenbeding opgenomen of komt je werkgever er nu pas mee?
Heb je al een beding op nevenactiviteiten dan zal je dit zeker op goede manier moeten afwikkelen. Eerlijkheid duurt het langst heb ik geleerd.
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 april 2008, 11:09
Retulis's schermafbeelding
Retulis Retulis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2007
Berichten: 89
Standaard Re: Verklaring van nevenactiviteiten

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Myrax Bekijk bericht
Ik zou nog eens een gesprek hebben met je werkgever
Is er in jouw arbeidsovereenkomst een nevenbeding opgenomen of komt je werkgever er nu pas mee?
Heb je al een beding op nevenactiviteiten dan zal je dit zeker op goede manier moeten afwikkelen. Eerlijkheid duurt het langst heb ik geleerd.
En zo niet gewoon niets tekenen......gewoon handelen op basis van goed vertrouwen en eer en geweten . Achteraf iets tekenen waar je later problemen mee kan krijgen lijkt me onzinning als het niet verplicht is.

Beantwoord eerst voor jezelf de vraag 'WAAROM' in plaats van direct naar 'HOE' te springen.
__________________
Retulis Civieltechnisch Advies
www.retulis.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 april 2008, 11:20
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Verklaring van nevenactiviteiten

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Retulis Bekijk bericht
En zo niet gewoon niets tekenen......gewoon handelen op basis van goed vertrouwen en eer en geweten . Achteraf iets tekenen waar je later problemen mee kan krijgen lijkt me onzinning als het niet verplicht is.
Indeed, indeed!
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 april 2008, 11:26
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Verklaring van nevenactiviteiten

Op zich ben ik het Myrax en Retulis eens. Maar... als er een CAO van toepassing is, moet je daar ook even in kijken wat hierover in staat. Zo zijn er CAO's die een werknemer verbieden om bij ziekte ander werk te doen dan de werkzaamheden die de bedrijfsarts passend vinden (dus in het verlengde van de werkzaamheden van je dienstverband liggen).

Wim
Met citaat reageren
  #6  
Oud 29 april 2008, 12:39
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Verklaring van nevenactiviteiten

Allereerst hartelijk dank voor de reacties.

En voor de goede orde: mijn werkgever heeft er geen problemen mee dat ik iets voor mijzelf doe. Sterker nog hij ziet het als een meerwaarde.

Bij mijn sollicitatie heb ik het gemeld. Mijn werkgever heeft er toen niks over gezegd. Totdat ik zelf mijn arbeidsvoorwaarden doorlas en er iets werd vermeld over nevenarbeid. Ik heb hem erop opgewezen. En vervolgens vroeg hij om een schriftelijk verklaring.
Ik wil dit gewoon geregeld hebben om later geen gezeik te krijgen.

Dus 'waarom' lijkt mij duidelijk: het afbakenen van belangen.

Alleen de vraag is hoe?
Ik heb het hem gevraagd en hij wist het antwoord er ook niet op. Ik ben blijkbaar de eerste. Vandaar mijn vraag aan jullie.
Wat je er wel in moet zetten en wat niet?
Bijvoorbeeld:
- kan hij aanspraak maken op mijn winst oi.d.?
- hoe specifiek moet je je werkzaamheden omschrijven?
Ik ben dus op zoek naar de bekende valkuilen.

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 2 mei 2008, 11:54
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Verklaring van nevenactiviteiten

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CNIQUE Bekijk bericht
Allereerst hartelijk dank voor de reacties.

En voor de goede orde: mijn werkgever heeft er geen problemen mee dat ik iets voor mijzelf doe. Sterker nog hij ziet het als een meerwaarde.

Bij mijn sollicitatie heb ik het gemeld. Mijn werkgever heeft er toen niks over gezegd. Totdat ik zelf mijn arbeidsvoorwaarden doorlas en er iets werd vermeld over nevenarbeid. Ik heb hem erop opgewezen. En vervolgens vroeg hij om een schriftelijk verklaring.
Ik wil dit gewoon geregeld hebben om later geen gezeik te krijgen.

Dus 'waarom' lijkt mij duidelijk: het afbakenen van belangen.

Alleen de vraag is hoe?
Ik heb het hem gevraagd en hij wist het antwoord er ook niet op. Ik ben blijkbaar de eerste. Vandaar mijn vraag aan jullie.
Wat je er wel in moet zetten en wat niet?
Bijvoorbeeld:
- kan hij aanspraak maken op mijn winst oi.d.?
- hoe specifiek moet je je werkzaamheden omschrijven?
Ik ben dus op zoek naar de bekende valkuilen.

Alvast bedankt.
In principe kan je werkgever zoveel als jij toelaat, hoewel aanspraak op de winst me erg ver lijkt gaan. Ik heb het overigens andersom gedaan: mijn werkgever laten tekenen voor het feit dat ik zonder problemen mijn nevenactiviteiten uit kan voeren, voor zover die niet door zijn bedrijfsbelang heen lopen. Kun je dat niet beter als uitgangspunt nemen? Als hij iets door jou getekend wil hebben, moet hij zelf maar wat opstellen. In jouw document kun je iets opnemen als 'naar eer en geweten handelen' oid. Blijf het wel een tricky situatie vinden, aangezien jij ook groot kunt groeien en richting de grote vissen kan gaan lonken!

Ik zou in ieder geval wat dat document betreft de touwtjes zelf in handen houden!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
zwangerschapsuitkering komt er. Het is wachten tot de tweede helft van 2008. NowHow Nieuws - Voor en door freelancers 18 21 april 2008 13:56
Kabinet vreest druk van zzp'er op verzorgingsstaat Aspon Nieuws - Voor en door freelancers 2 2 april 2008 21:49
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 16:35
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon