Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 januari 2014, 12:58
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard Zorg & huurtoeslag 2012

Over 2012 moet ik nog een behoorlijk bedrag aan toeslagen terugkrijgen van de bd.
Mijn boekhouder heeft in juli 2013 de aangifte ib ingediend bij de bd. Toen bleek dus dat we recht hadden op deze toeslagen.

Tot op heden hebben we echter nog niets ontvangen. Inkomstenbelasting die we teveel betaald hadden, aan voorschotten etc. hebben we wel ontvangen. 2 maanden later al.

Duurt het met toeslagen altijd zo lang voor je die ontvangt? Als je ze terug moet betalen moet dat wel snel gebeuren altijd, maar zelf hebben ze dus niet zo'n haast.
Ik las ook dat je rente krijgt over het bedrag wat je moet krijgen. Hoeveel is dat, en vanaf wanneer krijg je die?

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 januari 2014, 13:49
Erik van de Weerdhof Erik van de Weerdhof is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 55
Standaard

Heb je al een definitieve aanslag inkomstenbelasting over 2012? Dat is een aanslag met in het aanslagnummer, achter de H., het getal 26. (En het woord ''voorlopige'' staat er niet bij.)

Heb je de toeslagen wel aangevraagd? Je moet die apart aanvragen, je krijgt ze niet automatisch, ook al heb je er wel recht op. Bij Zorgtoeslag moet de aanvraag plaatsvinden voor het indienen van je belastingaangifte. Met huurtoeslag heb ik nog nooit te maken gehad, maar het lijkt me niet onlogisch dat daarvoor hetzelfde geldt.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 januari 2014, 15:44
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard

Nee, heb alleen een voorlopige aanslag over 2012 gehad.

Mijn boekhouder heeft de toeslagen aangevraagd. Daar doe ik zelf nooit wat aan. Zorgtoeslag regelt hij ook altijd. Meestal moesten we een gedeelte terugbetalen, maar over 2012 moeten we voor het eerst geld terug krijgen. Overigens kan als je als zelfstandige werkt de hoogte van de zorgtoeslag pas achteraf (dus na de aangifte ib) bepaald worden, omdat je van tevoren niet weet hoeveel inkomsten je hebt. Of heb ik dat mis?

Huurtoeslag heb ik ook nog nooit mee te maken gehad overigens.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 5 januari 2014, 16:09
Erik van de Weerdhof Erik van de Weerdhof is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 55
Standaard

De Zorgtoeslag is afhankelijk van het inkomen, dus inderdaad weet je dan meestal pas in een laat stadium hoeveel Zorgtoeslag je precies krijgt.

De belastingdienst zal een definitieve berekening maken nadat je aanslag inkomstenbelasting definitief is.

Ik denk niet dat je rente krijgt over de Zorgtoeslag, maar ik weet dat niet 100% zeker.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vriendin zzp'er laten worden, laten factureren, om onder grens huurtoeslag te blijven Jurrien Belasting 5 15 februari 2013 20:53
Btw naar 21% per 1 oktober 2012, maar nu al op facturen René Nieuws - Voor en door freelancers 1 30 september 2012 15:06
TWA Tijdelijke Willekeurige Afschrijving niet verlengd: Hoe restant vanaf 2012 af te schrijven? harryvbw Belasting 0 25 januari 2012 11:13
Startende ondernemer, nu of in 2012 investeren? exactomundo Belasting 6 1 december 2011 09:04


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon