Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 januari 2014, 13:52
tmeulman tmeulman is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 januari 2014
Berichten: 3
Standaard Reiskosten en BTW bij supervisie

Dag, voor mijn bedrijf heb ik een supervisiebijeenkomst gehad. Dit kostte €85, waarvan €14,75 BTW. Bovendien heb ik 280 km afgelegd in mijn privé auto. Ik heb gelezen dat ik voor een supervisie 73.5% van de kosten af mag trekken. Ik vraag me nu af hoeveel reiskosten ik mag rekenen en hoe ik dan met de BTW om moet gaan.
Alvast bedankt,
Ton Meulman
Wetendveld
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 januari 2014, 16:06
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Hoe kom je aan het idee dat er een speciaal belastingtarief zou zijn voor de kosten van een supervisiebijeenkomst?

Wat is eigenlijk een supervisiebijeenkomst? Heeft dat een zakelijk of privékarakter voor de ondernemer?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 januari 2014, 16:14
tmeulman tmeulman is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 januari 2014
Berichten: 3
Standaard

Een supervisiebijeenkomst is een nascholing voor mijn vak (familieopsteller) en valt dus onder studiekosten. Dat percentage hoort daar volgens mij bij, toch?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 januari 2014, 17:02
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Als je ondernemersaangifte doet en de cursus hebt gedaan om je vakkennis als ondernemer op peil te houden, dan zijn het gewoon zakelijke kosten. Anders geformuleerd, die kun je 100% aftrekken.

Er is wel een categorie "Voedsel, drank, genotmiddelen, representatie, congressen, seminars, studiereizen (inclusief reis- en verblijfskosten), e.d." waarvoor een andere regeling geldt:

Citaat:
*2 Voor de kosten van voedsel, drank, genotmiddelen, representatie, congressen, seminars, studiereizen en dergelijke kunt u in plaats van het toepassen van de € 4.400 drempel ook 73,5% van deze kosten aftrekken. Wilt u deze methode toepassen, dan kunt u daar bij de aangifte voor kiezen.
Bron: Belastingdienst

In de wet wordt de categorie benoemd als:
Citaat:
congressen, seminars, symposia, excursies, studiereizen en dergelijke
Bron: Wet op de Inkomstenbelasting, Artikel 3.15

Maar ik zie niet 1-2-3 waarom jouw nascholingsbijeenkomst daaronder zou vallen. Een cursus is niet automatisch een studiereis omdat je een stukje met de trein gaat. Dit lijkt me meer bedoeld voor studiebijeenkomsten die tevens het karakter van een sociaal uitje hebben.

Ik zie her en der op het web antwoorden van 'webcare' van de Belastingdienst, die suggereren dat alles met het woordje 'studie' onder de genoemde categorie valt, maar dat lijkt me onjuiste voorlichting.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 15 januari 2014, 20:58
DemasqueCoach's schermafbeelding
DemasqueCoach DemasqueCoach is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2013
Berichten: 11
Standaard

Hoi Ton,
Ik heb ook regelmatig intervisies en supervisies (verplicht als je bij NOBCO aangesloten bent). De aan de begeleidend coach betaalde BTW trek ik af van de BTW die ik aan het eind van elk kwartaal moet betalen, gewoon 100%. Verder behandel ik het als studiekosten.


Wat betreft je reiskosten, je kan volgens mij de benzinekosten zien als zakelijke kosten.
Groeten,
Grietje
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 januari 2014, 08:05
tmeulman tmeulman is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 januari 2014
Berichten: 3
Standaard

Bedankt voor jullie antwoorden.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW Vrijgesteld van BTW, maar BTW bij 1 opdrachtgever verplicht. Hoe regelen? Max61 Belasting 4 11 maart 2013 21:55
Activiteit is vrij van btw, wel btw over reiskosten? Ingeborg Belasting 4 8 november 2010 21:20
Reiskosten OV doorbelasten: hoe BTW berekenen? falco Administratie 9 23 april 2008 15:21
BTW bij beëindiging bedrijf djbel Belasting 0 21 september 2007 14:44
Atrek kosten bij overige werkzaamheden en BTW vraag? Art Belasting 7 12 augustus 2007 01:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon