Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 september 2010, 22:10
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard Laptop vd zaak en nog wat zaken...

Ik heb ruim 2 jaar geleden een laptop op de zaak gekocht. Deze was nu kapot en ik heb een andere gehaald, ook weer op de zaak.
Kan dit gewoon?
Ik weet dat zo'n apparaat over 3 jaar wordt afgeschreven, maar dat heeft er verder toch niets mee te maken of heb ik dat mis?

En zo'n laptop geldt toch tevens als investering? Hij kost meer dan 450,00 immers.

Dan nog wat anders. Ik doe mijn administratie altijd aan de keukentafel, op mijn laptop. Ik zit gewoon op een keukenstoel.
Misschien een rare vraag, maar kan ik dan ook een stoel/tafel op de zaak kopen.
Onze keukenstoelen zijn namelijk versleten en ik dacht misschien is dit wel een optie. En mocht dat kunnen, komen die tafel/stoelen dan ook in aanmerking als investering, of dat dan weer niet?

Ben hier best wel benieuwd naar. Mede door het feit dat ik dit jaar toch wat investeringen wil doen, aangezien ik dat vorig jaar niet heb kunnen doen.
En iemand moet de economie natuurlijk draaiende houden he
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 september 2010, 23:04
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

MArkie,

De laptop die kapot is gegaan mag je in een keer ten laste van je resultaat afschrijven omdat je deze niet meer in je bedrijf kan gebruiken. Je kunt namelijk geen goederen op je balans aanhouden die je niet meer bezit.

Wat de afschrijving van je nieuwe laptop geld als hoofdregel een verplichte afschrijftermijn van 5 jaar daar mag je niet zomaar van afwijken. Feitelijk geld voor vrijwel alle bedrijfsmiddelen sinds 2007 een verplichte afschrijf termijn van 5 jaar (20% per jaar) en eveneens geld dat de waarde boven de 450 euro moet zijn (of eigenlijk andersom, bedrijfsmiddelen onder de 450 euro mag je ineens als kosten boeken.)

Echter voor 2010 geld er een uitzondering van willekeurige afschrijving op basis van de tijdelijke regeling mag je in 2010 in een keer 50% afschrijven.

Keukentafel en stoelen zoals jij het omschrijft kun je/ zou ik niet aftrekken, er is vrijwel niet aan te tonen welk deel zakelijk is en welk deel privegebruik is, maar het is zeer aannemelijk dat het gebruik van de keukenstoelen overwegend prive zijn. ik zou me hier niet aan wagen.

Je kunt de link over soorten kosten eens doorlezen. daar vind je ook een lijst met beperkt aftrekbare kosten, een van die posten is werkruimte thuis, de indicatie daar is 0% met uitzonderingen. Waaruit je mag afleiden dat ze niet veel gaan accepteren.

Maar als jij besluit om een apart buro met bijbehorende stoel in de logeerkamer te zetten dan heb je meer kans dat dat weer wel word geaccepteerd.

Het blijft altijd een beetje koordansen als je thuis werkt voor wat wel aftrekbaar is en wat niet.

Vanwege de eerder genoemde tijdelijke regeling willekeurige afschrijving kan het inderdaad interessant zijn wat (zakelijke) investeringen dit jaar te doen.. en kijk ook naar de mogelijkheden om gebruik te maken van de investeringsaftrek.

Alles bij elkaar zijn er in 2010 extra goede mogelijkheden om je fiscale winst te drukken en zo minder belasting te betalen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 september 2010, 23:11
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard

Roel,

Dankje voor de heldere uitleg!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Laptop gekocht, niet tevreden Verwijderd account Al die andere praktische dingen 2 19 maart 2010 13:09
Heb btw-nummer via KvK, moet ik me nog aanmelden bij de belastingdienst? Verwijderd account Freelancepraktijk starten 1 1 januari 2008 16:47
Twijfels over fiscale zaken: wat te doen met BTW en VAR? Sandra Schoppers Freelancepraktijk starten 4 19 juli 2007 09:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon