Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 december 2010, 11:21
marije.c marije.c is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Berichten: 9
Standaard Kosten op winst- en verliesrekening

Hoi allemaal,

Afgelopen mei ben ik begonnen met mijn eigen bedrijfje (freelance redacteur/grafisch vormgever) en nu ben ik aan het kijken of ik zelf mn jaarrekening kan opmaken. Ik heb nog weinig klanten en ik werk thuis op mijn eigen (oude) pc, dus erg ingewikkeld zou het niet moeten zijn.

Ik struikel alleen een beetje over kosten. In het voorbeeld van de winst- en verliesrekening staat bij opbrengsten kortweg 'Netto omzet' en daar trekken ze dan bedrijfskosten vanaf. Onder bedrijfskosten vallen volgens mij niet de kosten die ik heb gemaakt namens mijn klant. Ik bedoel hiermee kosten die ik op de factuur voor een klant heb gezet (als ik een fotoboek maak, bereken ik de bestelkosten door aan de klant). Moet ik die kosten eerst van omzet afhalen en dan de resterende omzet bovenaan mn winst- en verliesrekening zetten? Maar dat heet volgens een andere site de 'bruto marge' en dus niet 'netto omzet' (en ik ben dus niet zo thuis in boekhoud-begrippen ).

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 december 2010, 12:31
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Het simpelste lijkt me om de inkoop van zo'n fotoboek tot je kosten te rekenen, en de doorbelasting ervan aan de klant tot de omzet. Bij een freelancer gaat het doorbelasten meestal over kleine en incidentele dingen, dan is dat prima.

Bij handelsbedrijven zal het wel anders liggen, en moet de omzet anders worden uitgesplitst en gepresenteerd.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 december 2010, 22:19
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

Eerlijk gezegd snap ik niet waarom je een jaarrekening wil maken, want dat is helemaal niet nodig voor zo'n klein bedrijfje, als je maar een goede administratie bijhoudt.

Al je omzet (dus ook doorbelaste kosten aan je klant) zet je onder de omzet neer (gewoon totaalbedrag idd).

Daarna zet je al je kosten neer (dus ook de kosten die eigenlijk waren doorbelast) en als je dit van elkaar aftrekt krijg je de winst.

Maar goed, zoals ik al zei, dit is niet echt nodig en als je er niet zoveel van begrijpt zal ik er ook niet aan beginnen als ik jou was
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 december 2010, 13:20
ronvanswol ronvanswol is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 1
Standaard

Beste Marije,
De kosten die je maakt voor het boek komen zowel aan de opbrengstenzijde als aan de kostenzijde van je resultatenrekening terug.

Aan de kostenkant staan namelijk o.a. de kosten die je bij leveranciers hebt gemaakt en als je deze doorberekent aan je klant, zitten ze dus ook in de verkoopopbrengst.

Ik vind het wel verstandig dat je wel een jaarrekening wilt maken ook al is je bedrijf nog niet zo groot. Je kunt niet vroeg genoeg nadenken over de inrichting van je administratie. Als je bedrijf groter wordt, dan heb je de basis alvast gelegd.

Mocht je nog tips willen hebben voor het inrichten van je administratie of over de jaarrekening, neem dan even contact met me op.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 december 2010, 15:51
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

Je bedoelt dat je het verstandig vindt dat iemand anders (lees: jij) een jaarrekening voor haar maakt? Kom op zeg, ze snapt zelf omzet en kosten nauwelijks, laat staan debet en credit. Ze kan nooit een balans & w&v opstellen en dat zou ook zonde van de tijd zijn.

Gezien het feit dat ze zich wel verdiept in deze stof, lijkt het me dat ze zelf haar administratie doet en de aangiftes. Dat kan (of het verstandig is is een tweede) en het bespaart haar kosten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
jaarrekening, kosten, resultatenrekening


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Fiscale winst vs. berekende winst Marcel- Belasting 6 1 september 2009 01:03
(klopt dit) kosten freelancer & verzekeringen + overige kosten i-1 Freelancepraktijk starten 4 19 oktober 2008 16:05
Zelfstandigenaftrek: op inkomsten, omzet of winst? b11 Belasting 7 14 oktober 2008 17:19
Wanbetaling Extra Kosten add Omgaan met opdrachtgevers 5 22 april 2007 20:14


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon