Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 16 januari 2007, 11:36
agnez agnez is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 7
Standaard Re: Hoe kom je aan 1225 uren voor het urencriterium?

Dag Alfred,
Wat een heerlijk Calvinistisch geluid. Als iemand een product/dienst weet te verkopen a 1000 euro per uur dan heeft hij/zij blijkbaar zoiets fantastisch bedacht dat ik het hem/haar van harte gun slechts weinig uurtjes te hoeven werken... ;-)
Maar daar gaat t mij niet om. Het zit m veel meer in het moeten verantwoorden van een schimmig aantal van 1225. Als ik door omzetcijfers laat zien dat ik een goed inkomen verdien, dan is het toch heel 'patronising' dat ik een lijstjes moet bijhouden waarop staat dat ik op dinsdag een aquisitietelefoontje heb gepleegd en op vrijdag een paar factuurtjes heb geschreven. Je kunt ervan uitgaan dat ik die dingen doe, anders is het snel gedaan met de business. En misschien ben ik wel supersnel, zijn mijn vrienden mijn netwerk en worden de klanten bij mij door de brievenbus bezorgd. Who cares? Ik houd m'n eigen broek op, in 564, 823 of 1567 uur.
Stel 2 ondernemers zetten allebei 60.000 euro om. De een heeft een uurtarief van 100 euro en maakt dus 600 declarabele uren, de tweede heeft een uurtarief dat de helft lager ligt. Hij/zij schrijft dus 1200 declarabele uren. Om voor het urencriterium in aanmerking te komen moet nr 1. 625 uren 'niet declarabel' opvoeren en nr 2. in principe maar 25. Ik neem aan dat nr. 1 op zijn overzicht heel veel tijd aan administratie besteedt en (onder het genot van een lekker wijntje) heel wat af 'netwerkt'. Nr. 2 werkt dus veel en veel harder, maar beiden voldoen aan het criterium. Waar gaat dat dan over?
Overigens, ik houd erg van (hard) werken. Dat ga ik nu dus maar weer doen. Niet vergeten dit netwerkmailtje in mijn urenadministratie te verwerken... ;-)

agnez
Met citaat reageren
  #12  
Oud 16 januari 2007, 13:00
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Hoe kom je aan 1225 uren voor het urencriterium?

Ik moest vorig jaar voor de belastingdienst aantonen dat ik in 2004 genoeg uren had gemaakt. De uren moesten helemaal gespecificeerd worden. Dit heb ik gedaan door per dag uit te schrijven wat ik had gedaan en hoeveel tijd ik hieraan kwijt was. Op deze manier kon ik aantonen dat ik genoeg uren had gewerkt. Dit kon ik doen aan de hand van mijn agende van 2004 en mijn facturen.

In maart 2004 ben ik gestart met mijn eerste opdrachten voor mijn bedrijf, maar ik werkte ook nog een stukje in loondienst. Het was voor de belastingdienst dus de vraag of ik in 2004 wel genoeg uren aan mijn bedrijf had besteed.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 19 januari 2007, 12:43
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Hoe kom je aan 1225 uren voor het urencriterium?

Case uit de praktijk

In De Journalist (periodiek van NVJ) beschrijft Siep van der Gallen, NVJ-advocaat, een geschil tussen een freelance journalist en de Belastingdienst over de zelfstandigenaftrek. De journalist was in een jaar langdurig ziek geweest en had dus een minimale omzet. Wel had hij een precieze uren-administratie bijgehouden van zijn activiteiten: het opzetten van een website, het lezen van literatuur, het volgen van een opleiding.
De rechtbank concludeerde dat het aantal uren besteed aan de onderneming inderdaad kon worden onderbouwd en gaf tevens aan dat de behaalde omzet niet meer relevant was.

Conclusie: registreer en omschrijf in je (project)administratie alle aan de zaak gerelateerde uren!
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
urencriterium

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe reiskosten doorbelasten aan opdrachtgever? falco Al die andere praktische dingen 19 13 september 2007 17:15


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon