Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 juli 2006, 15:35
Janine Janine is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 januari 2006
Berichten: 44
Standaard Logo: moet je er een als freelancer hebben?

Toen ik net als freelancer was begonnen, had ik niet eens een professioneel visitekaartje, laat staan een logo. Inmiddels beschik ik wel over een goed visitekaartje en website, maar een logo heb ik nog steeds niet. Wat mij doet afvragen: heb je dat als freelancer ook per se nodig? Wat is de meerwaarde van een logo voor je bedrijf? En hoe kom je aan een goed logo?
Volgens het artikel Huisstijl: tips voor een goed logo, kun je het beste een vormgever inhuren.

Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Groet,

Janine
  #2  
Oud 5 juli 2006, 16:28
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Logo: moet je er een als freelancer hebben?

Ik heb geen logo, maar als je mijn visitekaartje bekijkt dan zou je het misschien wel denken.

Zie hieronder. De foto kreeg ik helaas niet scherper en ook niet kleiner.

  #3  
Oud 5 juli 2006, 17:28
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Logo: moet je er een als freelancer hebben?

In 1998 was het web nog onderscheidend en bedacht ik om mijn bedrijfsnaam in blauwe onderstreepte letters te schrijven . Je zag dat toen ook wel in advertenties voor websites.

Toen mijn bedrijf in 2004/5/6 een Internetuitgeverij werd, werd dat logo toch een tikje genant en heb ik er maar eens een Echte Vormgever aan laten werken.

Maar als freleancer hoef je volgens mij niet per se een logo te hebben. Jij bent het merk, jouw naam is het woordmerk en je pasfoto is het beeldmerk
__________________
René
  #4  
Oud 5 juli 2006, 18:48
Janine Janine is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 januari 2006
Berichten: 44
Standaard Re: Logo: moet je er een als freelancer hebben?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hetty Dalsheim
Ik heb geen logo, maar als je mijn visitekaartje bekijkt dan zou je het misschien wel denken.
Hetty, hoe ben jij tot dit beeld gekomen? Heb je dat zelf bedacht of toch een professional ingehuurd? Het heeft inderdaad wel iets van een logo; met dit beeld geef je jezelf en je bedrijf weer. Wat voor een reacties krijg jij zoal op dit beeldmerk?

Groet,

Janine
  #5  
Oud 5 juli 2006, 18:50
Janine Janine is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 januari 2006
Berichten: 44
Standaard Re: Logo: moet je er een als freelancer hebben?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene
Maar als freleancer hoef je volgens mij niet per se een logo te hebben. Jij bent het merk, jouw naam is het woordmerk en je pasfoto is het beeldmerk
Eigen naam als merk gebruiken, daar zie ik wel iets in. Maar een pasfoto als beeldmerk? Zorgt dat wel voor de juiste, professionele uitstraling?
Zijn er freelancers die dit doen?

Groet,

Janine
  #6  
Oud 5 juli 2006, 20:19
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Logo: moet je er een als freelancer hebben?

Mensen reageren heel enthousiast op mijn visitekaartje. De kleuren vinden ze heel mooi en ook de hand. Iemand zag het als een hand toereiken. Snap je wat zij bedoelde?

Ik heb het zelf bedacht. Mijn website heb ik ook zelf gemaakt. Ik doe het liefst alles zelf, want dan weet ik zeker dat het bij mij past.
  #7  
Oud 11 augustus 2006, 09:16
groentje groentje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 42
Lightbulb Re: Logo: moet je er een als freelancer hebben?

Ik denk dat een logo niet noodzakelijk is, dat is meer voor noodzaak voor grotere bedrijven die bijv overal hun merk op hebben staan of grote reclameborden hebben (shell schelp, AH, MacDonalds) of heel veel briefwisselingen hebben en adverteren en op die manier een groot publiek willen bereiken.
Als freelancer wil je meest al een selecte groep potentiele klanten bereiken, en ik denk dat het dan wel handig is om een goed doordachte huisstijl te hebben waar je (potentiele) klanten jou maar ook zichzelf in herkennen.
BIJV neem nu parfum, het is meestal de verpakking en de reclame die mensen aanspoort om het product te kopen omdat ze datgene willen uitdragen dat het product(de stijl) uitstraalt.
Ik ben nog op zoek naar een opleiding DTP(zie ontwikkelen) maar over Grafische ervaring en vooral creativiteit beschik ik al ruimschoots (ik kom met een schetsblok al een heel eind) dus als ik je kan helpen...
  #8  
Oud 11 augustus 2006, 10:10
Stefan Jager
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Logo: moet je er een als freelancer hebben?

Ik heb er bewust voor gekozen om wel een logo te nemen en een "huisstijl" te ontwikkelen, die ik ook vrij consequent doorvoer overal. Het zorgt voor een stukje herkenning, en mijn uiteindelijke doel is toch wel wat meer te worden over een aantal jaar dan alleen maar freelancer.

Ik vind het professioneler staan dan alleen je eigen naam/gezicht, en in sommige vakgebieden kan dat wel schelen denk ik. Het stukje software dat ik geschreven heb en te koop aanbiedt verkoop ik ook in het buitenland, en daar zegt mijn naam de meeste mensen niks. Hier in Nederland wel (in een bepaald gebied van mijn vakgebied althans), maar buiten Nederland is een bedrijfsnaam en een logo wat herkenbaarder.

Ik denk dat het een kwestie is van wat jezelf wil, hoe jouw vakgebied werkt, en wat je markt van je verwacht. En daar moet je op inspelen.
  #9  
Oud 6 mei 2007, 23:54
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Logo: moet je er een als freelancer hebben?

Het hangt er inderdaad af van wat je zelf wilt, maar ik vind een (goed) logo wel bijdragen aan een professionele uitstraling. Daarnaast kun je dit logo doorvoeren in je huisstijl, om zo jezelf herkenbaar neer te zetten. Omdat ik zelf als vormgever/tekstschrijver freelance, heb ik mijn eigen logo gemaakt. Als ik dit zelf niet had gekund, had ik inderdaad waarschijnlijk een professional ingehuurd.
  #10  
Oud 7 mei 2007, 09:06
Retulis's schermafbeelding
Retulis Retulis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2007
Berichten: 89
Standaard Re: Logo: moet je er een als freelancer hebben?

Ik heb wel direct een huisstijl laten maken. Ik ben professioneel bezig en wil ook graag zo over komen en ik denk dat een huisstijl daar een heel goed middel voor is.
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers

Labels
huisstijl, logo

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wie zou je als freelancer eens willen horen spreken? Isabelle Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 0 5 mei 2006 22:39
Werkgever noemt mij freelancer. Help! pmi Freelancepraktijk starten 4 19 maart 2006 23:50
Opdrachten vóór de start forumbeheerder Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 8 15 maart 2006 17:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon