Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 januari 2009, 21:23
Agnes
Gast
 
Berichten: n/a
Thumbs up Koude acquisitie: een voorbeeld

De komende tijd is het afwachten, hoe de economie zich ontwikkelt en dus hoe lastig het wordt om nieuwe opdrachten te verwerven. Mogelijk zullen wij met z'n allen meer "koude acquisitie" moeten plegen. Velen onder ons vinden dit lastig, spannend of weten niet goed hoe te werk te gaan. Er wordt veel over geschreven, maar daadwerkelijke voorbeelden van koude acquisitie zijn moeilijk te vinden. Vanuit mijn positieve ervaring met "koude acquisitie" wil ik jullie allemaal graag aan de hand doen, hoe ikzelf te werk ga.
  • Bepaal vooraf op welke wijze je koud gaat acquisiteren; per telefoon, binnenstappen bij potentiële klanten zonder afspraak of per direct mailing.
Ik geef zelf de voorkeur aan telefonische acquisitie.
  • Maak een overzicht van relaties die je wilt gaan bellen, dat kan via de gouden gids, maar ook bij de Kamer van Koophandel kun je online een adressenbestand aanmaken en kopen, je hebt dan ook meteen de naam van een contactpersoon.
Ik werk altijd met een adressenbestand gedownload van de Kamer van Koophandel, zo hou je ook een goed overzicht van wie je allemaal al benaderd hebt.
  • Schrijf voor jezelf het "verkoopgesprek" even uit op papier, denk eraan dat het een korte introductie van jouw bedrijf moet worden, weid niet te lang uit en bepaal de doelstelling van het gesprek; bezoekafspraak of directe opdracht, beetje afhankelijk van jouw werkzaamheden.
Mijn verkoopgesprek: Goedemiddag, u spreekt met Agnes Bordewijk van ZZP Noord Nederland uit Veendam. (wacht meestal even op een reactie). Ik ben eigenlijk op zoek naar de degene die verantwoordelijk is voor Personeelszaken binnen de firma. (Noteer de naam die je krijgt). Op het moment dat je de juiste man of vrouw aan de telefoon hebt, zeg je nog een keer de eerste zin. Ik ben zo vrij u even te bellen om u te informeren over het feit, dat wij een nieuwe flexleverancier zijn van ZZP'ers in Noord-Nederland. Wordt er binnen uw firma wel eens gewerkt met tijdelijke contracten? (Zo ja) In dat geval zou ik heel graag een afspraak met u willen maken om u nader en vrijblijvend te informeren over de dienstverlening van ZZP Noord Nederland. Wanneer zou u dat het beste passen? (Zorg dat je jouw agenda bij de hand hebt!)
  • Noteer duidelijk alle informatie die je krijgt, wanneer je eventueel terug moet bellen (en doe dat dan ook werkelijk). Verstuur een afspraakbevestiging naar de relatie!
Op deze wijze ben je al met een been binnen en word jou ruim de tijd geboden om je onderneming bij de klant te presenteren. Laat een folder of brochure achter, maar in ieder geval jouw visitekaartje. Komt hier niet direct iets uit, bel ze dan zo'n 1 keer per maand op, verwijs naar de eerdere ontmoeting en vraag naar mogelijk nieuwe ontwikkelingen.

Belangrijk in jouw gesprek is, is dat je rustig spreekt en duidelijk articuleert. Krijg je de kans om even persoonlijk te worden, doe dat dan, ga er even op in.
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben, in ieder geval veel succes gewenst!
Groeten,
Agnes
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 januari 2009, 14:45
arjan's schermafbeelding
arjan arjan is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 maart 2007
Berichten: 27
Thumbs up Re: Koude acquisitie

Ha Agnes,

Je hebt gelijk; niets 'enger' dan koude acquisitie. Je zou er van kunnen gaan rillen, maar daar komt ook vast de term 'koud' vandaan...

Bedankt voor je uitgebreide informatie. Waarschijnlijk is het nu ook voor mij tijd om hieraan te beginnen, nu ik gekozen heb 100% zelfstandig te zijn.

Jouw bericht is zowel een aanmoediging als een steuntje in de rug.

Bedankt!

Groet, Arjan
__________________
Arjan Jonker

http://waardevollewebteksten.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 januari 2009, 17:13
PaulV PaulV is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 juni 2007
Berichten: 20
Standaard Re: Koude acquisitie

Ik ben er niet goed in (denk ik) en dus ga ik er ook niet aan beginnen. Ik ben journalist en tekstschrijver en af en toe stuur ik eens een mailtje naar een mogelijke opdrachtgever, maar daar blijft het eigenlijk bij. Gelukkig is het ook niet per se nodig om opdrachten te krijgen. Via via werkt voor mij nog steeds erg goed.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 januari 2009, 17:24
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Koude acquisitie

Hej Agnes,
goede tips! Leuk dat je ze met ons deelt.

Helaas ben ik niet voor koude acquisitie in de wieg gelegd. Dus ik doe 't 'warm' en via mijn website, folders en visitekaartjes.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 januari 2009, 13:49
Irene Irene is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 januari 2007
Berichten: 49
Standaard Re: Koude acquisitie

Ik ben ook niet zo'n fan van koude acquisitie in het wilde weg, maar bedacht wel tijdens de kerstvakantie een organisatie waar ik graag voor zou willen werken en die ik 'koud' zou gaan benaderen. Tikte deze organisatie even in op LinkedIn, en zie daar, een vriendin van mij blijkt een bekende te hebben die daar werkt en ook nog op precies de goede afdeling! Inmiddels heb ik via haar contact gelegd, we gaan zien wat ervan komt. Misschien een tip voor iedereen die zijn koude acquisitie iets op wil warmen?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 januari 2009, 14:12
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Koude acquisitie

Hallo Agnes,

mijn dank voor deze informatie! Vanaf 1 januari sta ik echt op eigen benen. Ben al begonnen met het aanleggen van een lijst voor koude acquistie... maar toch.. hoe ga ik het nu verder doen... Je "tips" hebben mij dat duwtje gegeven maandag ga ik echt aan de slag!
Dank!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 13 januari 2009, 15:58
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Koude acquisitie: een voorbeeld

en vandaag de stoute schoen aangetrokken... Mijn eerste "koude gesprek". Toch wel een beetje zwetende handen...(wat nou koud) Bleken het hele aardige, behulpzame, mensen te zijn die mij zo doorverwezen naar de juiste persoon. Zij vertelde dat er op dit moment geen ruimte is voor diensten van mij, maar dat ze graag informatie wil. Er wordt regelmatig gebruik gemaakt van ZZP'ers.
Kijk, dat geeft de burger moed!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 13 januari 2009, 17:26
Agnes
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Koude acquisitie: een voorbeeld

Hey Nico!
Toppie gedaan! Gewoon doorzetten nu, je zult merken dat het makkelijker wordt, zodra je behoorlijk wat gesprekken gehad hebt. Leuk ook, dat je het hier even vermeld hebt. Toi toi toi voor de toekomst Nico!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 18 januari 2009, 23:25
CIC2008 CIC2008 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 december 2008
Berichten: 26
Standaard Re: Koude acquisitie: een voorbeeld

Tja, acquisitie, niet het allergemakkelijkste wat er is. De 'warme' variant gaat me nog best goed af; ik promoot m'n website en krijg lovende reacties , heb het overal over het feit dat ik voor mezelf ga beginnen in februari en deel m'n kaartjes uit. Het heeft me tot nu toe in ieder geval één gesprek opgeleverd waar hopelijk een opdracht uit voortvloeit.
Maar nu zat ik ook te denken om via direct mailing mijn bedrijf onder de aandacht te brengen alleen..... hoe kom ik toch aan een pakkende tekst? En mag je zomaar zoiets doen, een mail sturen naar potentiële klanten? Mijn voorkeur gaat uit naar een kort en vriendelijk stukje tekst die niet de neiging geeft om de mail als spam te zien zodat het direct weggegooid wordt, want dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Wie heeft daar tips over?
__________________
Clear In Company
management support & personal assistance

www.clearincompany.nl
Met citaat reageren
  #10  
Oud 19 januari 2009, 11:12
els brouwer's schermafbeelding
els brouwer els brouwer is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 januari 2007
Berichten: 42
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Koude acquisitie: een voorbeeld

Dag,

Vanaf 1 juli 2009 wordt het versturen van spam aan bedrijven, zonder voorafgaande toestemming van de ontvanger, verboden. Dus dat betekent dat het nu nog kan. Maar ik zou het niet doen! Ook al is de tekst 'vriendelijk', je stuurt het toch ongevraagd.

Ik denk dat deze 3 dingen erg belangrijk zijn bij acquisitie: netwerken, netwerken en ... netwerken. Ben je al lid van online- en ondernemersnetwerken?
__________________
Met vriendelijke groet,
Els Brouwer

Gratis nieuwsbrief over effectieve copywriting op het web

www.wervendewebteksten.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
koude acquisitie, notities, verkoopgesprek

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 20:40
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 17:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon