Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 augustus 2009, 01:40
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard Namen van potentiële klanten vinden?

Hebben jullie misschien tips om namen van nieuwe poteniële klanten te vinden die niet in een gouden-gids categorie vallen?

Zelf ben ik bijv. op zoek naar "reclamebureau's die werken voor bedrijven die iets met dieren doen". Op websites van reclamebureau's alle klantenlijsten doorlezen is vrij veel werk en werkt niet zo goed. En de dieren-bedrijven zelf zetten niet vaak op hun website wie hun reclame verzorgd.

Zou ik dieren-bedrijven gewoon opbellen en vragen met welk reclamebureau ze werken? Of hebben jullie nog inspirerende ideeën? Hoeft trouwens niet persé voor mijn categorie te zijn... ik ben gewoon benieuwd hoe jullie bedrijfsnamen van specifieke potientële klanten vinden
__________________
illustraties, animaties & games
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 augustus 2009, 14:22
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Namen van potentiële klanten vinden?

Dag Nancy,

Internet is inderdaad een van de middelen om achter namen van klanten te komen, maar je moet je vooral afvragen waar jouw klanten zich bevinden, zeker als je nog niet goed bekend bent met "dat wereldje". In jouw geval zou ik kijken bij grote evenementen en shows waar de klanten van jouw klanten zijn. Dus kleindiershows, honden- en kattententoonstellingen, dat soort dingen.

Ga er in eerste instantie niet naar toe om opdrachten binnen te halen, maar leer mensen en bedrijven kennen. Je hoeft niet perse via reclamebureaus te werken, als de bedrijven, waar jij uiteindelijk voor wilt werken, jouw werk leuk vinden kom je er ook. Want dat is het punt met jouw vakgebied: je wordt gevraagd omdat men specifiek jouw stijl leuk vindt. Als men dan niet weet dat je bestaat heb je een probleem...

Op dergelijke shows komen natuurlijk vooral consumenten, maar er staan vaak veel bedrijven, die weer producten willen verkopen aan die consumenten, en dat zijn jouw potentiële klanten. Loop er rond, maak een praatje en zorg ervoor dat, als men meer van je wilt zien, je een portfolio bij je hebt om je werk te laten zien. Je doet redelijk wat in animaties, dus een goede laptop die je snel te voorschijn kunt halen is een goede investering.

Dit is een begin en kleindiershows zijn vaak seizoengebonden (herfst en lente), maar er zijn vast nog meer methoden te vinden. Bedrijven "die iets met dieren doen" zijn natuurlijk niet de enigen die illustraties van dieren nodig hebben. Je kunt ook kijken naar educatieve uitgeverijen (organiseren ook vaak in de herfst evenementen om met klanten in aanraking te komen. Niet de beste betalers overigens) en als je zo een tijdje doorgaat kun je er nog veel meer verzinnen.

En verder: evenementen hebben vrijwel altijd een goede website waar de deelnemende bedrijven zich kunnen presenteren. Door zulke lijstjes goed door te nemen en daarna op de website van die specifieke bedrijven te kijken, kun je je goed voorbereiden op eventuele gesprekken en heb je al een beetje een gevoel waar je graag voor zou willen werken.

Een andere methode is de bladen die zich specifiek op deze doelgroepen richten aan te schrijven (liever bellen en van te voren goed weten wie je zou willen spreken) en te proberen bij een van hen een vaste positie in het blad te krijgen: dat je bijvoorbeeld iedere maand een dierillustratie bij een vaste rubriek aanlevert. Dit laatste brengt geld op (meestal niet super veel), maar kun je vooral zien als reclame voor jezelf.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 augustus 2009, 12:57
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Namen van potentiële klanten vinden?

Dag Nancy,

Het blijft hier verder erg stil. Heb je er wat aan?
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 augustus 2009, 13:02
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Namen van potentiële klanten vinden?

Ik heb in t begin gewoon bedrijven gemaild met een voorstel, daar is uiteraard niet alles van doorgegaan, maar er zijn er een aantal uitgekomen welke later voor goede mond tot mond reclame hebben gezorgd
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 augustus 2009, 13:07
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard Re: Namen van potentiële klanten vinden?

Oh sorry voor het niet beantwoorden en bedanken! Was ik wel van plan, want het is inderdaad een nuttig antwoord!
Dierenshows is een goed idee, het is lang geleden dat ik er naar een ben geweest, maar lijkt me een goed idee om ook de branche beter te leren kennen.
Echt professionele bladen op dat gebied zou ik eigenlijk niet weten... maar die zijn vast ook te vinden via die shows/beurzen.

Bedankt dus voor de tip!

Verder had ik educatieve uitgeverijen en dierentijdschriften voor consumenten ook al bedacht, maar die zijn vrij makkelijk te vinden. Uitgeverijen op internet en tijdschriften in de boekwinkel. Het ging me echt even om de bedrijven waar de namen minder bekend van zijn.

@ Ramon, het gaat me er dus om hoe je die bedrijven die je een voorstel hebt gedaan hebt gevonden En dan dus voornamelijk de bedrijven die niet onder een standaard gouden-gids categorie vallen.
__________________
illustraties, animaties & games
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 augustus 2009, 13:19
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Namen van potentiële klanten vinden?

Toen via de startpagina.nl en soortgelijke paginas, al denk ik dat nu een rondje google maps / google je al een boel werk kan schelen!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 10 augustus 2009, 13:29
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Namen van potentiële klanten vinden?

Ik weet trouwens nog een plek om te gaan kijken waar je in eerste instantie misschien niet aan zou denken. Het advies lijkt een beetje op mijn vorige, maar is toch net iets anders: kijk bij b.v. de RAI wat voor conferenties er zijn op het gebied van bijvoorbeeld veevoeder, machinerie en dergelijke. Je zult er waarschijnlijk geen dieren zien (behalve de verdwaalde koe in een melkmachine), maar voor reclame-uitingen en dergelijke, zullen ze toch afbeeldingen van dieren gebruiken. De lijsten aan deelnemers zijn voor jouw weer heel waardevol omdat dat vaak bedrijven zijn waar je wat mee kunt.

In dit geval is zoeken op internet vaak schieten met losse flodders (waar moet je beginnen), terwijl daar vaak alles bijeen staat.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #8  
Oud 10 augustus 2009, 13:36
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard Re: Namen van potentiële klanten vinden?

Ik ben alleen bang dat ik me de hele dag verveel daar En ik denk dat de meeste bedrijven hun verpakkingen gewoon via een reclamebureau laten doen en dat die de illustratoren inhuurd, maar ik zal zeker eens zoeken wat voor evenementen er op dat gebied zijn!

En als ik er eenmaal een paar bezocht heb zal ik vast wel doorkrijgen welke evenementen wel interessant voor mij zijn en welke niet waardoor het op gegeven moment wel effectiever wordt.
__________________
illustraties, animaties & games
Met citaat reageren
  #9  
Oud 10 augustus 2009, 13:41
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Namen van potentiële klanten vinden?

Jawel, maar als je die namen hebt, kun je tenminste op het internet weer gaan zoeken naar reclamebureaus die zaken met deze klanten doen... Lijkt een beetje omslachtig, maar op die manier weet je tenminste waar je moet zoeken.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #10  
Oud 10 augustus 2009, 13:44
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard Re: Namen van potentiële klanten vinden?

Ja dat klopt... en dan kan ik misschien nog iets aanhalen wat een bekend probleem was, of waar ze het zelf over hebben gehad en dat gebruiken in m'n e-mail of brief. Is waarschijnlijk wel de manier om de branche te leren kennen inderdaad.
__________________
illustraties, animaties & games
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 22:38
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 23:03
Waarschuwing: spookfactuur van KvK-lookalike forumbeheerder Nieuws - Voor en door freelancers 13 23 januari 2009 17:42
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 17:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon