Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 oktober 2008, 21:24
Samantha Samantha is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 oktober 2008
Berichten: 3
Question Tarief voor presentatie

Beste mede-freelancers
Ik ben gevraagd een presentatie te geven van ongeveer een uur aan ongeveer 10/12 mensen. Hoewel de presentatie op mijn vakgebied is kost het me natuurlijk toch wel enige voorbereidingstijd. Daarnaast heb ik 2 uur reistijd (retour) en kan ik dat dagdeel niet mijn normale (interim) werkzaamheden uitvoeren.
Normaal werk ik met een uurtarief van 65 euro. Wat zou nu een redelijk tarief zijn voor deze presentatie, waar de opdrachtgever feitelijk maar een uur van ziet? Het is niet aannemelijk dat hier opdrachten uit voortvloeien.

Alvast veel dank voor jullie tips!

Vriendelijke groet,
Samantha van der Werf
MantaMedia siteoptimalisatie
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 oktober 2008, 11:38
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard Re: Tarief voor presentatie

Ik zou voor dergelijke opdracht gewoon alle uren rekenen die ik ermee bezig ben, inclusief de reistijd, en de tijd die je niet kan werken aan een andere opdracht.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 oktober 2008, 23:42
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Tarief voor presentatie

Ik zou ook alle uren rekenen. misschien iets minder voor de reistijd.
Als ik een training moet geven die apart voorbereid moet worden, dan reken ik ook voorbereidingstijd.
Of je rekent een extra hoog 'presentatie'-tarief. Lood om oud ijzer.

(N.B. Je zegt dat er geen andere opdrachten uit voort vloeien - zeker weten doe je dat natuurlijk nooit - maar, heb je eigenlijk wel zin om dit te gaan doen?
Je bent het niet verplicht natuurlijk).
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 oktober 2008, 12:57
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Tarief voor presentatie

Als je bent ingehuurd vanwege je expertise, moet je hiervoor een commercieel tarief rekenen.
Even rekenen: de presentatie verzorgen kost een dagdeel en daarnaast heb je een dagdeel (?) voorbereidingstijd nodig. Adviseurs en consultants die gevraagd worden een workshop te geven, rekenen al snel 1000 euro per dag. Zodra ze landelijk bekend zijn (hoogleraren, captains of industry, publicisten, politici) kan je dit maal 1,5 of 2,0 doen. En echte BN'ers rekenen een veelvoud.
Kortom, hou je zelf niet voor de gek en hanteer minimaal 500 euro (8 uren). Of je dit bedrag verhoogt hangt af van jouw kwaliteit en knowhow: is deze uniek?
Ikzelf zou daar nog een opslag (ca 50-70%) aan toevoegen, afhankelijk ook van de sector waar je klant uit afkomstig is.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 oktober 2008, 13:06
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Tarief voor presentatie

Haha Erix, ja, dat bedoelde ik met 'presentatie'-tarief. Good thinking!
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #6  
Oud 4 november 2008, 11:17
webdesigndirect webdesigndirect is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 november 2008
Berichten: 16
Standaard Re: Tarief voor presentatie

Ik zou dit van te voren wel met de klant overleggen. Als hij logisch nadenkt dan zal hij wel begrijpen dat je daar niet voor 65 euro staat, maar er is een verschil tussen 65 of 500.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Btw tarief VS? carsten888 Belasting 4 25 januari 2012 11:36
Tarief voor overdracht auteursrecht op tekst Sjaak Omgaan met opdrachtgevers 0 5 september 2008 17:21
BTW verleggen, of 0% tarief van toepassing? Jve Belasting 1 25 november 2007 00:44
Indicatie tarief artikelen nieuwsbrief Adine Versluis Omgaan met opdrachtgevers 14 29 maart 2007 11:22
Redelijk tarief voor lesgeven martijn Marketing en acquisitie 1 11 juli 2006 22:52


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon