Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 23 december 2008, 16:54
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Nieuwe opdrachtgever biedt nul-urencontract aan. Liever uurtarief?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Een nul-urencontract is een arbeidsovereenkomst. Als je opdrachten normaliter als zelfstandig ondernemer uitvoert, dan vraag ik me af of het aangaan van een dienstverband verstandig is. Die 'opdracht' telt dan niet meer voor het aantal opdrachtgevers (VAR-criterium), het urencriterium voor ondernemersaftrek etc.
Je hebt helemaal gelijk en nu zijn we weer on-topic!
Met citaat reageren
  #12  
Oud 23 december 2008, 17:48
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Nieuwe opdrachtgever biedt nul-urencontract aan. Liever uurtarief?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Die 'opdracht' telt dan niet meer voor het aantal opdrachtgevers
Telt dan niet mee, bedoelde ik.
__________________
René
Met citaat reageren
  #13  
Oud 24 december 2008, 14:19
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Nieuwe opdrachtgever biedt nul-urencontract aan. Liever uurtarief?

Een kritische opmerking: In de praktijk wordt hier door de Belastingdienst (soms?) toch anders tegenaan gekeken. Ik quote letterlijk uit een brief van BD Amsterdam:

"Uit ons gesprek zou een zogenaamd nul-uren contract uitkomst kunnen bieden. De begeleiders met een VAR-wuo kunnen de bruto-loonopbrengsten bij hun onderneming inbrengen als omzet, zodat de gewerkte uren gebruikt kunnen worden om te voldoen aan het urencriterium dat nodig is voor de zelfstandigenaftrek. De ingehouden loonheffing kan dan in de aangifte inkomestenbelasting worden opgevoerd".

Lijkt mij persoonlijk een vreemde constructie maar ik kreeg deze onlangs ook (mondeling) bevestigd door een ander belastingkantoor.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 26 december 2008, 11:25
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Nieuwe opdrachtgever biedt nul-urencontract aan. Liever uurtarief?

Inderdaad een aparte constructie, waarbij de Belastingdienst ook nog eens alleen in z'n eigen straatje denkt. Je kunt wel fijn de inkomsten opgeven, waarna je loonbelasting wordt verrekend met je inkomstenbelasting, maar je premies voor het UWV ben en blijf je gewoon kwijt.

Als je een VAR-wuo hebt, wat is er dan inderdaad mis met een soort "raam-opdracht", zonder omschreven inzet v.w.b. uren? Geeft per saldo hetzelfde effect.
Als je een VAR-row hebt of krijgt, kan ik het voorstel van de opdrachtgever wèl begrijpen.

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
  #15  
Oud 26 december 2008, 13:46
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Nieuwe opdrachtgever biedt nul-urencontract aan. Liever uurtarief?

Nu is mijn vraag hierover dan weer het volgende.

Ik zou theoretisch het beste een nul uren contract kunnen afsluiten, omdat het werk niet structureel is.

Daarmee maak ik dus een afspraak feitelijk dat de uren kunnen verschillen per week / maand. Dat houdt in dat er een maand voorbij kan gaan waarin ik niks doe dus niks factureer.

Ik hou wel volledige controle hierover omdat ik zelf bepaal wanneer wat gebeurd eventueel in overleg met opdrachtgever natuurlijk.

In mijn hoofd zou de BD dit dus niet kunnen zien als dienstverband. Maar als ik al het bovenstaande lees lijkt het erop dat het dus niet zo is.
Dat zou inhouden dat ik dan een contract moet tekenen met minimaal aantal uren per maand, ook al doe ik niks in een maand.. vreemd in mijn gedachte.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 28 december 2008, 15:56
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Nieuwe opdrachtgever biedt nul-urencontract aan. Liever uurtarief?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stavros Bekijk bericht
Dat zou inhouden dat ik dan een contract moet tekenen met minimaal aantal uren per maand, ook al doe ik niks in een maand.. vreemd in mijn gedachte.
Dat is nou net het kenmerk van een nul-urencontract, waarbij het minimum dus nul is. Blijft dus mijn eerder geplaatste reactie van kracht ...

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Projectmatig werken voor 1 opdrachtgever: hoe pak ik dat aan? Denise Kastermans Al die andere praktische dingen 12 14 april 2008 20:17
zelf km kosten opgeven of doorberekenen aan opdrachtgever. Caro Omgaan met opdrachtgevers 5 21 februari 2008 19:23
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 17:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon