Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 maart 2012, 11:57
maartenm maartenm is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juli 2011
Berichten: 8
Standaard Aftrekken kosten onzelfstandige werkruimte

Goedendag,

Hoe zit het nu precies met aftrekbare kosten voor een werkruimte in een huurwoning? Ik werk als freelance journalist voornamelijk vanuit huis en heb hiervoor speciaal een huis met extra werkkamer gehuurd.
Volgens de site van de belastingdienst is werkruimte alleen aftrekbaar als het een zelfstandig deel van de woning betreft, maar ik heb ook gelezen dat onzelfstandige werkruimte wel kan wordne afgetrokken, onder andere hier:
http://www.beeldrijk.org/cat/Fiscali...aan%20huis/473
maar ook op dit forum.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 maart 2012, 16:57
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Niet echt ervaring mee en die werkruimte regelingen vind ik een gedrocht.. hoofdregel is gewoon dat als het geen eigen ingang en sanitair heeft is het niet aftrekbaar.

het feit dat jij een huis huurt met extra kamer is fiscaal irrelevant want niet controleerbaar.

Er schijnen voor huurders op de rand van de wetgeving mogelijkheden te zijn om toch de kosten te kunnen aftrekken, wat daar de voorwaarden voor zijn weet ik niet exact, ik weet alleen dat dit gebaseerd is op enkel jurisprudentie en geen formele wetgeving is maar uitsluitend een bepaalde juridische intepretatie van de wetgeving, als je voor deze constructie kiest kun je vrijwel zeker rekenen op discussie met de belastingdienst met alle bijkomende advieskosten.

afijn het moge duidelijk zijn dat ik niet zo'n fan ben van die constructies.
Het is nu eenmaal zo dat de belastingdienst (in mijn ogen terecht) stelt dat iedereen een woning heeft en als je daar toevallig zakelijke activiteiten vanuit kan verrichten het daarmee nog geen bedrijfspand word en als je die zakelijke activiteiten niet daar uitvoert je nog steeds dezelfde kosten hebt.
Het is onmogelijk, anders dan de eis aparte ingang en sanitair, om objectief vast te stellen of deze kosten niet gemaakt zouden zijn als je geen journalist was geweest en wat dan het verschil zou zijn in de huurkosten als die extra kamer er niet was..
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 maart 2012, 21:45
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Roel: mee eens wat betreft de kosten van huur/koop. Echter, het blijft vreemd dat je, als je vanuit een privéwoning omzet maakt en een inkomen genereert, je niet de kosten van een abonnement van bijvoorbeeld telefoon en internet mag aftrekken, ook al gebruik je deze 90% of meer zakelijk. Hetzelfde geldt voor de inrichting: een bureau met stoel in een apart gehuurd kantoor of zelfstandige werkruimte is wel aftrekbaar, zet je hetzelfde bureau in je privé woning dan zijn de kosten ineens niet meer aftrekbaar.

Anyway, het is niet anders.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
inkomstenbelasting


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Kosten vakantiehuisje aftrekken? Stevenvd Belasting 3 29 november 2010 09:25
Kosten die je als freelancer wél kunt aftrekken René Belasting 66 28 oktober 2009 19:26
Kosten onder 450 euro direct aftrekken herrputti Belasting 2 20 oktober 2008 20:39
Opting in: kosten aftrekken, uren meetellen? EdwinH Belasting 3 7 maart 2007 10:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon