Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 oktober 2008, 12:21
mbroekne mbroekne is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 september 2008
Berichten: 7
Standaard G-rekening en afdragen premies

Ik ben net begonnen als freelancer en kan inmiddels een opdracht krijgen maar de opdrachtgever vraagt of ik een G rekening heb vanwege het afdragen van de premies. Aangegeven dat ik die niet heb. Vervolgens vroegen ze een accountantsverklaring maar die heb ik ook niet en die wil ik ook niet aanvragen. Ik heb een VAR-WUO en dat moet toch voldoende zijn? Nu willen ze zelf de premies inhouden om het later af te dragen.
Mijn vraag is dan ook of dit een normale gang van zaken is? Volgens mij kan ik ook geen G rekening aanvragen aangezien ik een eenmanszaak heb in de ICT.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 oktober 2008, 13:24
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: G-rekening en afdragen premies

Kijk even naar deze eerdere discussie, met name de reactie van Aspon.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 oktober 2008, 13:45
mbroekne mbroekne is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 september 2008
Berichten: 7
Standaard Re: G-rekening en afdragen premies

Een G-rekening is geen optie. Maar nu wil de opdrachtgever de premies inhouden. Ik wil dat ze gewoon de VAR verklaring accepteren. Gebeurt het vaker dat de opdrachtgever de premies inhouden? Niet accepteren lijkt me. Ook qua aftrekposten die ik kan opvoeren is het niet handig.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 oktober 2008, 22:18
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: G-rekening en afdragen premies

Het gebeurt wel vaker. Maar dat is per branche verschillend. Er zijn branches waar men idd benauwd reageert en op voorhand al premies gaan betalen. Andere branches stellen dat de belastingdienst er eerst maar eens achter moet komen.

Wat voor VAR heb je? Want alleen een VAR-WUO of VAR-DGA geeft de opdrachtgever namelijk de voor hen gewenste bescherming. Maar als je die niet hebt, wil het niet automatisch zeggen dat je dan premie moet betalen. Dat hangt dan af van de allerlei omstandigheden waaruit achteraf, tijdens een looncontrole door de belastingdienst, wordt geconcludeerd dat er sprake was van premieplicht.

Het feit dat je opdrachtgever om een G-rekening van je vroeg, duidt er volgens mij op dat ze niet zo thuis zijn in deze materie.

wim
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 oktober 2008, 23:06
mbroekne mbroekne is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 september 2008
Berichten: 7
Standaard Re: G-rekening en afdragen premies

Ik heb een VAR-WUO. Dat moet voldoende zijn. Tevens willen ze dat zij de BTW inhouden en afdragen aan de Belastingdienst. Ook hier ben ik het niet mee eens. Ik heb ook aftrekposten dus niet handig en wenselijk. Ik wil ze een bankafschrift geven waaruit blijkt dat ik BTW afdraag en verder wil ik ze aan mijn VAR-WUO houden en dat ik dus zelf de premie betaal aan de belastingdienst. Als ze niet akkoord gaan dan zal ik de opdracht niet accepteren. Hoe jammer ik het ook vind.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 28 oktober 2008, 23:28
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: G-rekening en afdragen premies

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mbroekne Bekijk bericht
Tevens willen ze dat zij de BTW inhouden en afdragen aan de Belastingdienst.
Dat lijkt me zowel absurd als onmogelijk. Laat je niks wijsmaken, de belastingdienst houdt jou verantwoordelijk voor de btw-afdracht, ongeacht wat jouw klant beweert, doet en laat.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Prive en zakelijk scheiden, welke rekening? mik Al die andere praktische dingen 15 11 augustus 2008 20:55
Gevolgen voor premies bij VAR-ROW TvdBerg Freelancepraktijk starten 0 25 juli 2008 14:18
Premies sv nottum Al die andere praktische dingen 7 19 mei 2008 22:05
Zakelijke rekening, spaarrekening. Anoniem Administratie 10 15 oktober 2007 10:26
premies en loonbelasting klusmarie Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 2 11 september 2007 10:16


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon