Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 30 november 2008, 23:33
Jepperg Jepperg is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 november 2008
Berichten: 1
Standaard Opdrachtgever verlaagt eenzijdig mijn uurtarief en handhaaft het concurrentiebeding

Sinds enige tijd ben ik als zelfstandige via ATOS werkzaam.
Nu heeft ATOS eenzijdig besloten mijn uurtarief met 10% te reduceren. Daarbij is aangegeven dat, indien ik niet accoord ga, het contract met ingang van 2009 wordt ontbonden.
Verder is aangegeven dat het concurrentiebeding wel gewoon in stand blijft wat inhoud dat ik vervolgens 6 maanden niet bij mijn huidige opdrachtgever aan de slag kan.
Buiten het feit ik dit zeer betreur en ik me tevens flink ge***** voel door ATOS wil ik graag weten of dit zomaar mag en wat mijn kans zijn bij een verdere escalatie.
Kan Atos dan, als ze bijvoorbeeld liever een eigen bankzitter inzetten dan een zelfstandige, mijn uurtarief op 1 euro stellen, en is mijn contract met ATOS in feite voor mij waardeloos.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 december 2008, 10:04
nick nick is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 28
Standaard Re: Concurrentiebeding

Hallo,

Wat staat er in je contract over het aanpassen van het uurtarief? In het contract wat ik gebruik is een bepaling opgenomen waarin staat dat het tarief alleen aangepast kan worden als er duidelijk sprake is van andere afspraken.

Neemt overigens niet weg dat Atos in zijn recht staat om jouw diensten niet langer nodig te hebben. Dat hoort nou eenmaal bij het zelfstandig ondernemerschap.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 december 2008, 12:53
Qwerner's schermafbeelding
Qwerner Qwerner is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 oktober 2007
Berichten: 48
Stuur een bericht via MSN naar Qwerner
Standaard Re: Opdrachtgever verlaagt eenzijdig mijn uurtarief en handhaaft het concurrentiebeding

Beste JepperG

Dit is inderdaad een behoorlijke N**i streek.
Ik zou als ik jou was ook eens wat meer informatie inwinnen. Is deze tariefwijziging het gevolg van een wijziging in het contract met de eindopdrachtgever (daarmee ga ik ervan uit dat ATOS tussenpersoon is voor een derde opdrachtgever... (ATOS kennende)), of is dit alleen een actie om de eigen marge op te schroeven?

In het laatste geval zou ik dit gewoon eens voorleggen bij de eindklant. Ik kan mij voostellen dat die het niet fijn zou vinden dat je zonder geldige reden (en zeker niet op financiele gronden) vervangen zou worden door een ander; al was het alleen maar door de daarmee gepaard gaande overdracht en inwerkperiode.

Bij dit soort "streken" van overijverige accountmanagers met een hoge scoringsdrang, helpt het nog wel eens als de klant de accountmanager op het matje roept, of gaat klagen bij de commercieel manager.

Laat eens weten hoe dit afloopt...

mvg

QWerner
__________________
Helder; Duidelijk
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 december 2008, 21:29
Jaap23 Jaap23 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 december 2008
Berichten: 2
Standaard Re: Opdrachtgever verlaagt eenzijdig mijn uurtarief en handhaaft het concurrentiebeding

Hoi,

Ik heb hetzelfde te horen gekregen via mijn tussenpersoon. Atos wil 10 procent voor niks doen. Te gek voor woorden natuurlijk. Ik heb mijn opdrachtgever geinformeerd en gezegd dat ik weg moet aan het eind van het jaar. Hij heeft gelijk met ATOS gebeld dat dit natuurlijk niet kan.
En dat hij ook erg blij met het nieuws was dat het tarief naar de klant dus ook met 10 procent naar beneden kon:-)
Ook is er uitgezocht dat ik geen concurrentiebeding heb omdat het een eenzijdige opzegging van het contract is. Dus ik kan via een andere constructie waarschijnlijk blijven.
Dit kan natuurlijk niet zo en geef het gewoon bij de klant aan en laat ze atos voor het blok zetten. Misschien is dit ook wel een leuk verhaal voor de computable, Hoe zou ATOS het vinden als ze zo in het nieuws komen.
Zo ga je niet met je mensen om waar je een hoop geld aan verdient.. Tuurlijk hebben ze mensen op de bank zitten.
De klant wil degene die er al zit en heeft geen zin om halverwege een project iemand anders te moeten inwerken en dan afwachten wat je krijgt..
Atos succes!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 5 december 2008, 07:52
Qwerner's schermafbeelding
Qwerner Qwerner is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 oktober 2007
Berichten: 48
Stuur een bericht via MSN naar Qwerner
Standaard Re: Opdrachtgever verlaagt eenzijdig mijn uurtarief en handhaaft het concurrentiebeding

Beste Jaap,
Het rare is dat het er op begint te lijken dat deze actie een eigen verhaal gaat leiden.
Bij mij klant (grote bank) gaat al enige tijd het gerucht dat er een vergelijkbare aktie door de klant is ingezet, en alle externen per 1 januari 10% minder krijgen. Vreemde is dat ik zelf, ondanks deze hardnekkige geruchten uit meerdere richtingen, noch via mijn opdrachtgever, noch via mijn tussenpersoon hier al concrete berichten over heb gehoord. Andere maatregelen (zoals verplichte vakantie tussen kerst en oud en nieuw) zijn wel al breed (ook via de opdrachtgever) gecommuniceerd.

Ik begin dus sterk het vermoeden te krijgen dat ATOS, die ook veel externen bij mijn klant heeft, zijn medewerkers bij ons verteld dat zijn tariefverlaging, het resultaat van een beslissing van de klant is, terwijl dat eigenlijk niet zo is....?

Natuurlijk kun je dat (nog) niet bewijzen omdat we zoals goede hollanders collectief terughoudend zijn over onze tariefafspraken, maar wellicht dat het met het oog op de onderhandelingspositie een idee is om hier eens een balletje over op te gooien bij collega externen (die via ATOS) werken of misschien zelfs eens te informeren bij het inkoopbureau van de klant. Als er dan daadwerkelijk concrete aanwijzingen zijn dat dit een niet zo sjofele actie is, lijkt het mij ook een goed idee om te kijken of dit via de pers (Computable) aan de grote klok te hangen, want dit kan natuurlijk niet.

Wellicht dat er zelfs een collectieve actie op te zetten is, die de juridische (ook het concurrentiebeding) consequenties officieel laat uitzoeken, en indien nodig ook een collectieve overgang naar een andere tussenpersoon in gang zet. Ik kan mij voorstellen dat er best partijen zijn die daar in willen investeren als het om grotere aantallen freelancers gaat.

mvg
Qwerner
__________________
Helder; Duidelijk
Met citaat reageren
  #6  
Oud 5 december 2008, 10:19
Jaap23 Jaap23 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 december 2008
Berichten: 2
Standaard Re: Opdrachtgever verlaagt eenzijdig mijn uurtarief en handhaaft het concurrentiebeding

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Qwerner Bekijk bericht
Beste Jaap,
Het rare is dat het er op begint te lijken dat deze actie een eigen verhaal gaat leiden.
Bij mij klant (grote bank) gaat al enige tijd het gerucht dat er een vergelijkbare aktie door de klant is ingezet, en alle externen per 1 januari 10% minder krijgen. Vreemde is dat ik zelf, ondanks deze hardnekkige geruchten uit meerdere richtingen, noch via mijn opdrachtgever, noch via mijn tussenpersoon hier al concrete berichten over heb gehoord. Andere maatregelen (zoals verplichte vakantie tussen kerst en oud en nieuw) zijn wel al breed (ook via de opdrachtgever) gecommuniceerd.

Ik begin dus sterk het vermoeden te krijgen dat ATOS, die ook veel externen bij mijn klant heeft, zijn medewerkers bij ons verteld dat zijn tariefverlaging, het resultaat van een beslissing van de klant is, terwijl dat eigenlijk niet zo is....?

Natuurlijk kun je dat (nog) niet bewijzen omdat we zoals goede hollanders collectief terughoudend zijn over onze tariefafspraken, maar wellicht dat het met het oog op de onderhandelingspositie een idee is om hier eens een balletje over op te gooien bij collega externen (die via ATOS) werken of misschien zelfs eens te informeren bij het inkoopbureau van de klant. Als er dan daadwerkelijk concrete aanwijzingen zijn dat dit een niet zo sjofele actie is, lijkt het mij ook een goed idee om te kijken of dit via de pers (Computable) aan de grote klok te hangen, want dit kan natuurlijk niet.

Wellicht dat er zelfs een collectieve actie op te zetten is, die de juridische (ook het concurrentiebeding) consequenties officieel laat uitzoeken, en indien nodig ook een collectieve overgang naar een andere tussenpersoon in gang zet. Ik kan mij voorstellen dat er best partijen zijn die daar in willen investeren als het om grotere aantallen freelancers gaat.

mvg
Qwerner
Hoi,

Kijk dat de klanten in een mindere markt en een nog mindere markt voor 2009 over de tarieven gaat zeuren dat begrijp ik best. Dat zou ik ook gedaan hebben. Maar zoiets doe je in overleg. Niet met een briefje....
Maar mijn klant gaf aan dat hij hier niks vanaf wist...
We gaan wel zien hoe dit afloopt.

Groet Jaap
Met citaat reageren
  #7  
Oud 1 januari 2009, 19:42
JBS JBS is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juli 2008
Berichten: 19
Standaard Re: Opdrachtgever verlaagt eenzijdig mijn uurtarief en handhaaft het concurrentiebeding

Helaas in mijn branche (IT), beginnen deze praktijken (uurtarief verlagingen) geen uitzonderingen meer zijn.
Ik hoor en zie om mij heen dat meerdere bedrijven de uurtarieven met 10 of zelfs met 20! % naar beneden schroeven. Reden: verslechterende economische omstandigheden.

Ik ben nieuwsgierig naar mensen die dit ook is overkomen, en hoe ze hier mee (om zouden) gaan.....Wat is wijsheid?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 2 januari 2009, 14:14
Stuiver Stuiver is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 oktober 2008
Berichten: 32
Standaard Re: Opdrachtgever verlaagt eenzijdig mijn uurtarief en handhaaft het concurrentiebeding

Wijsheid is over het algemeen kalmte bewaren en goed kijken welke afspraken er op papier zijn gezet.

Over het algemeen werk ik met een uurterief dat vast wordt geledg in een overeenkomst tussen mij en de opdrachtgever. Datzelfde zal de opdrachtgever wel weer doen met de firma waar ik mijn werk doe.
Dat wil dus zeggen dat als de firma uurtarieven verlaagd, dat dat voor het risico is van mijn opdrachtgever, en dat mag hij lekker zelf uitzoeken.
Wil mijn opdrachtgever mij minder gaan betalen, dan zal dat zeer zeker niet plaatsvinden zonder onderling overleg en schriftelijke goedkeuring.

gr,
Jarno
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
atos


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
Als je het idee hebt dat je het anders moet gaan aanpakken Marieke80 Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 14 16 november 2008 19:58
Freelancer - Overeenkomst Eveline Al die andere praktische dingen 14 10 september 2008 07:10
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 17:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon