Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
  #1  
Oud 20 februari 2007, 13:19
Rob F Rob F is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 februari 2007
Berichten: 4
Standaard Sena

Ik ben nieuw, ik weet niet of hier (strikt) onderscheid wordt gemaakt tussen freelancers en eenmanszaken...

Ik krijg als eenmansbedrijfje kennelijk te maken met SENA, Stichting ter Exploitatie van Naburige Rechten.

Voorafgaande jaren kreeg ik brieven waarin zij informatie van mij wilden omtrent mijn bedrijfje, met name of ik gebruik maak van muziek binnen mijn bedrijf. De manier waarop deze vragen werden ingekleed gaf de indruk of het vanzelfsprekend was dat je deze informatie moest geven.
Ik heb het toen een beetje uitgezocht en begreep dat je als bedrijf niet verplicht bent om deze informatie te geven en heb dat ook niet gedaan.
(ik draai trouwens geen muziek terwijl ik werk, dat leidt alleen maar af)

Dit jaar gaat SENA een stap verder: ik krijg een factuur voor een bedrag van 198,38 euro over de periode 01-01 t/m 31-12-2006.
Hierin staat o.a. dat de factuur is gebaseerd op de bij SENA bekende gegevens. 'Door het voldoen van de onderstaande factuur bent u gerechtigd krachtens artikel 7 lid 1 van de Wet op de naburige rechten (WNR) tot het gebruik van muziek binnen uw onderneming voor de aangeggeven periode.'
en
'De door u verschuldigde vergoeding is als volgt vastgesteld:'
Hieronder staat dan:
Soort muziekgebruik Parameter
Aantal werknemers bedrijfsruimte 12

De SENA is telefonisch onbereikbaar, ik heb het de afgelopen weken vaak geprobeerd, je krijgt alleen de mededeling dat alle medewerkers in gesprek zijn.

Het SENA mag dan een officiele instantie zijn, de methoden die zij hanteert vind ik vallen onder 'het doel heiligt de middelen'.
Het is mij niet duidelijk in hoeverre ik verplicht ben om deze factuur te betalen, maar het komt op mij over als een factuur die gestuurd wordt in de hoop en verwachting dat veel bedrijven zullen betalen uit angst voor problemen of gewoon zonder er verder bij stil te staan. Als dat klopt, dan verschilt het niet veel met door oplichters verzonden spookfacturen.
Ik vind dat een door de overheid ingestelde organisatie dergelijke methoden niet zou mogen hanteren.

Mijn vragen:
Zijn er meer mensen die ervaring hebben met SENA of goede links weten met info hierover (uiteraard heb ik zelf al wat gegoogeld) ?

Is er iemand die mij iets wijzer maken omtrent de wettelijke verplichting tot betaling?
Met citaat reageren
 

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon