Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 maart 2010, 09:40
Fay Fay is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 maart 2010
Berichten: 3
Standaard Moeten niet-ondernemer freelancers met VAR-ROW bij mij BTW in rekening brengen?

Dag,

ik ben zelf zzp-er en ben bezig om freelancers in te huren voor bepaalde klussen. Nu zijn dit mensen die dit naast een baan, uitkering of studie doen. Dus dit zijn geen ondernemers voor de belasting, het is incidenteel, weinig inkomsten/uren per jaar. Dus vragen ze een var-row aan.

De inkomsten zullen zij onder 'inkomen uit overige werkzaamheden' op hun eigen inkomstenbelastingaangifte plaatsen.

Alleen nu het volgende:
volgens de handleiding van lancelots moeten zij zelf mij een factuur sturen. Is dit dan met btw??
Zij zijn verplicht btw aangifte te doen, of alleen als zij als ondernemer worden gezien en een btwnr hebben aangevraagd?
Kan je een btwnr hebben en geen ondernemer zijn?
Is er een max bedrag tot wanneer je btw moet betalen?

Fay
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 maart 2010, 10:55
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Moeten niet-ondernemer freelancers met VAR-ROW bij mij BTW in rekening brengen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fay Bekijk bericht
volgens de handleiding van lancelots moeten zij zelf mij een factuur sturen. Is dit dan met btw??
Zij zijn verplicht btw aangifte te doen, of alleen als zij als ondernemer worden gezien en een btwnr hebben aangevraagd?
Kan je een btwnr hebben en geen ondernemer zijn?
Elk van deze freelancers moet voor zichzelf beoordelen of hij btw-plichtig is (zie Wie is btw-plichtig), en als dat zo is, zich aanmelden als ondernemer bij de Belastingdienst, waarop hij een btw-nummer krijgt en btw moet heffen. Als dat niet zo is, dan kan hij zonder btw factureren.

Als dit werk voor de betreffende freelancer incidenteel is, dan is hij niet btw-plichtig, want een van de criteria is:
Citaat:
U bent in principe geen ondernemer als u incidentele of eenmalige diensten en leveringen verricht. Er moet sprake zijn van een duurzaam optreden in het economisch verkeer.
Bij deze constructie kom je trouwens dicht in de buurt van een dienstverband en inhoudingsplicht, en een VAR-ROW vrijwaart je daar niet van. Jij neemt hier dus een zeker beoordelingsrisico.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 maart 2010, 08:21
Fay Fay is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 maart 2010
Berichten: 3
Standaard Re: Moeten niet-ondernemer freelancers met VAR-ROW bij mij BTW in rekening brengen?

Dank je Rene, het is me nu duidelijk.
En mijn laatste vraag: is er een bepaald max voor freelancers, die niet in aanmerking komen voor de ondernemerstitel, maar wel een btw nr hebben?
Of is btw=altijd ondernemer, en heb je dan mogelijk recht op de kleine ondernemersregeling e.d.?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 maart 2010, 09:41
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Moeten niet-ondernemer freelancers met VAR-ROW bij mij BTW in rekening brengen?

Ik begrijp je vraag niet.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 23 maart 2010, 12:33
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Moeten niet-ondernemer freelancers met VAR-ROW bij mij BTW in rekening brengen?

Beste Fay,

Er word onderschied gemaakt tussen ondernemer voor de btw en ondernemer voor de inkomstenbelasting (IB) beide worden apart beoordeeld. Het kan dus goed zijn dat iemand wel ondernemer is voor de BTW maar niet voor de IB (en dus freelance-inkomsten aangeeft als ROW) de eisen voor IB ondernemerschap zijn wat zwaarder als die voor de btw. op de site van de belastingdienst kun je onder "van start gaan" het verschil en de eisen lezen

Voor wat betreft je vraag of er een max is voor freelancers (ROW aangifte) die alleen een btw nr hebben. Nee er is geen vast of maximaal bedrag als grens aan te geven waarboven je in eens winst uit onderneming moet gaan aangeven. IB ondernemerschap hangt samen met feitelijke omstandigheden per belastingplichtige. (zie de eisen in de eerdere link).

Voor jou is dat ook niet relevant als inhuurder, jij moet alleen beoordelen of er een (fictieve) loondienstbetrekking onstaat (wat niet altijd makkelijk is) en of zij btw mogen berekenen (hebben ze een btw nr of niet)

Kijk ook eens naar de IB47 procedure (uitbetaalde bedragen aan derden) van de belastingdienst, die geeft je de mogenlijkheid om mensen die geen IB ondernemer zijn korte tijd in te huren voor "ROW" werkzaamheden.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 23 maart 2010, 12:36
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Moeten niet-ondernemer freelancers met VAR-ROW bij mij BTW in rekening brengen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fay Bekijk bericht
Dank je Rene, het is me nu duidelijk.
En mijn laatste vraag: is er een bepaald max voor freelancers, die niet in aanmerking komen voor de ondernemerstitel, maar wel een btw nr hebben?
Of is btw=altijd ondernemer, en heb je dan mogelijk recht op de kleine ondernemersregeling e.d.?
Als je bedoelt of het kan zijn dat je geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, maar wel voor de BTW: dat kan. Ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn en het wel of niet heffen van BTW staan los van elkaar. Als je geen BTW mag heffen, dan heb je niets te maken met de KOR, als je wel BTW mag heffen, kun je in aanmerking komen voor de KOR. Voor jou zou dat echter niet van belang moeten zijn, dat is voor die ondernemers zelf belangrijk.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR ROW tot eind 2009 of toch een VAR WUO? Anneee Freelancepraktijk starten 3 24 september 2009 09:29
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 19:18
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
Waarom geen BTW bij VAR resultaat uit overige werkzaamheden? wesout Freelancepraktijk starten 3 31 oktober 2008 00:55
Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Verwijderd account Al die andere praktische dingen 15 2 februari 2007 22:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon