Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 mei 2011, 19:13
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Bonus of dividend?

ik heb een vraag, hij lijkt simpel maar ken nergens een goed antwoord vinden.
ik heb een bv, ik werk daarvoor als DGA.
Ik keer minimum salaris uit e 41.000
maar maak veel meer omzet, en moet eind van het haar bonus uitkeren om de 70% verplichte inkomsten te realiseren. meer dan 25.000 waarschijnlijk

ik wil graag nu wat extra geld onttrekken, iets van 25.000 euro.
kan ik fiscaal dan beters als bonus uitkeren of als dividend?

ik zie allerlei % maar hoe dit voor mij werkt kom ik niet uit
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 mei 2011, 20:23
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Beste ******,

Het lijkt er sterk op dat jij dus structureel met een te laag DGA salaris werkt misschien omdat je net begonnen bent of anders uit "angst" Maar door te stellen dat je op 70% van je inkomsten (afroommethode) moet uitkomen snij je jezelf in de vingers. Doordat je het loon dan weer aan de hoge kant zal zijn. Maar dat is eigenlijk een heel ander onderwerp om vast te stellen wat en goed DGA loon is.

Dus eerst maar even terug naar je vraag.
- Omdat je het minimum DGA salaris uitkeert aan jezelf zullen extra uitkeringen naar prive in eerste instantie sneller als bonus via het salaris moeten worden uitbetaald.
- Een dividend uitkering lijkt mij in deze dan ook niet gepast omdat de inspecteur dan zou kunnen stellen dat je door de "route" van de dividend uitkering de loonbelasting heffing van 52% hebt proberen te ontwijken. Tevens kan een dividend uitkering alleen plaatsvinden als er voldoende (winst)reserves in het eigen vermogen zitten.

Er is nog een derde optie die jou de mogelijkheid geeft later in 2011 of desnoods in 2012 te beslissen hoe je het geld gaat onttrekken. Die derde optie is een lening of rekening courant overeenkomst met je bv. Hierover moet je dan wel een zakelijke rente rekenen, maar dan kan je nu simpel gezegd 25.000 overmaken naar prive, deze komt dan als schuld aan de bv op de balans.

En eind 2011 bekijk je hoeveel bonus je moet uitkeren om aan je stelregel 70% van de inkomsten te komen. De netto uitkering die daar uit volgt gebruik je dan om de lening af te lossen. Mocht dat nog niet genoeg zijn om af te lossen kun je daarbovenop jezelf een dividend uitkeren geven zodat je het restant kan aflossen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 mei 2011, 20:32
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Roel, dank!
De optie van lenen is inderdaad slim. Hou ik alles open.

Toch nieuwsgierig naar de 70% opmerking. Ik keer minimum uit uit voorzichtigheid. Het eerste jaar hebben we minder kunnen uitkeren dan 70% omdat we toen mijn loon in loondienst het jaar ervoor als referentie konden en mochten nemen. Heb jij nog andere mogelijkheden?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 mei 2011, 12:20
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Zo duurde even maar ik moest even wat dingen checken voor mezelf voordat ik het hier neerzet..

Jij stelt waarschijnlijk op aangeven van anderen dat de norm voor jou DGA salaris 70% van het inkomen is. Dit percentage is echter onderdeel van een praktijksituatie die de afroommethode word genoemd. De afroommethode is echter niet vastgelegd in de regelgeving maar is gebaseerd op 1 uitspraak van de Hoge Raad waarin de belastingdienst in het gelijk is gesteld in een zaak waarin de ondernemer een veel te laag loon hanteerde en de belastingdienst uiteindelijk met een berekeningsmethode is gekomen waar 70% van de winst als redelijk inkomen werd gezien omdat in dat geval het gebruikelijk loon volgens de normale regels moeilijk was vast te stellen.

De criteria die zijn vastgelegd in de regelgeving. zijn.
1. Basis inkomen in 41.000 euro daar kan vanaf worden geweken als
- Je mag minder loon nemen als je kunt aantonen dat werknemers in een vergelijkbare functie minder verdienen. Het gebruikelijk loon moet minimaal 70% van dit (gemiddelde) loon van vergelijkbare medewerkers zijn.

- Je gebruikelijk loon moet minimaal 70% van loon van een werknemer in vergelijkbare functie zijn, ook als dat meer als 41.000 euro is. Dus als jij jezelf laat inhuren op functies waar normaal iemand in loondienst 80.000 euro verdiend moet jou DGA salaris (56.000 euro) minstens daarvan zijn. (er van uitgaande dat jou tarief uiteraard ook marktconform is en daar dus ook makkelijk uit betaald kan worden)

- Tot slot is er nog een regel dat je altijd minimaal het salaris van de best verdienende werknemer binnen je eigen bv moet verdienen.

Iin de regel is niets opgenomen dat jou salaris minstens 70% van de inkomsten moet zijn. de 70% is eigenlijk een beetje de luie methode of de eenvoudige methode waardoor gewone boekhouders zich de moeite (kunnen) besparen van het maken van een inkomensvergelijking van vergelijkbare functies. Een fiscalist zal daar meestal wel meer moeite voor doen. Daarnaast komt deze regel vaak om de hoek kijken als je naast je loon (grote) bedragen naar prive haalt en daarmee minder belasting betaald terwijl er geen of weinig belasting in de hoogste inkomstenbelasting schijf is betaald.
Bij nader inzien denk ik dan ook dat jou priveopname van 25.000 euro voor een groot deel via loon/bonus zal moeten worden uitgekeerd. omdat Overigens is dat niet heel erg want de belastingdruk is in jou geval vrijwel hetzelfde. omdat elke euro extra loon kost jou 42% inkomstenbelasting, terwijl elke euro dividend jou indirect 40% belasting kost. Want je betaald namelijk eerst 20% vpb over je winst en daarna 25% aanmerkelijk belang/dividend belasting over je prive opname.


Maar in algemen zin hoef je je gebruikelijk loon ook alleen maar jaarlijks vast te stellen op basis van de verwachte functies die je zult vervullen. Dat gaat natuurlijk makkelijker als je enige jaren bezig bent omdat je dan meer ervaring hebt met het soort opdrachten dat je binnen haalt, en dus het soort functies wat je bekleed.
Een goede bron om het loon voor een bepaalde functie vast te kunnen stellen is de CAO's van de branches waarin je werkt.

Maar in de praktijk kan het best zijn dat je tijdelijk een betere opdracht kan binnenhalen waardoor je ineens veel meer omzet hebt. Maar dit is wel een eenmalige opdracht in dat geval ben je zeker niet verplicht jezelf een bonus via de loon/inkomstenbelasting te geven. Pas als je het beeld hebt dat je structureel betere functies binnenhaalt hoef je je gebruikelijk loon aan te passen.

Zoals een bevriende fiscalist tegen mij zegt. Het is een spel met de belastingdienst, waarbij ze echt niet het onderste uit de kan willen (70% van inkomsten) zolang jij maar regelmatig (bijv elke 2 jaar) een beoordeling van je loon maakt of die nog voldoet aan de gebruikelijk loon eisen en dat je in salaris meegroeit met je bedrijfsinkomsten en je de dividenduitkeringen ook normaal houd houd in lijn met wat gebruikelijk is dan zal er niet zo snel naar die afroommethode worden gegrepen door de belastingdienst.

Ik zou in elk geval niet te snel vrijwillig grijpen naar die methode om maar aan de regels te voldoen. Terwijl ik het ook weer niet onverstandig vind om de het maandelijks loon lager te houden als starter en einde van het jaar middels een bonus bij te sturen.
Dit jaar is het door de grote priveopname waarschijnlijk wel nodig om een hoge bonus uit te keren. Maar andere jaren zou ik kijken of je dat extra inkomen wel nodig hebt en anders gewoon alleen het vastgestelde loon uitkeren.

-----
Zo het een hele lap tekst geworden. Mogelijk is niet alles helemaal op jou van toepassing, maar ik wilde het hier en daar wat breder trekken zodat anderen er ook wat aan hebben.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
dividend


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Dividend uitkeren vanuit mijn stamrecht-bv mkalkhov Belasting 9 19 oktober 2010 12:08


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:12.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon