Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 oktober 2018, 13:03
serif serif is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2010
Berichten: 4
Standaard Terugstorten naar andere rekening dan die van betaler

Ik hoop dat iemand kan helpen! Het schoot me opeens tebinnen dat ik het jullie wel kon vragen.



Ik zit in een lastig parket. Een klant uit een ander Europees land (A) betaalde de opleiding van een familielid (B). De opleiding is nu voortijdig afgebroken maar B wil graag dat het bedrag dat ik ga terugbetalen op zijn eigen persoonlijke rekening wordt gestort.
Volgens mij is dit fiscaal niet correct. Bovendien: hoe gaat B dat uitleggen aan de belastingdienst, waarom krijgt hij dat geld als hij er zelf niks aan heeft uitgegeven?


Mijn vragen zijn dus:
Moet ik het terugstorten op de oorspronkelijke rekening van A?
Als ik het op de persoonlijke rekening van B mag storten, wat heeft dit dan voor consequenties voor B en voor A?
Hoe moet ik dit vermelden in de creditfactuur?
Moet er nog iets speciaals voor gebeuren?


Ik ben heel benieuwd naar de reactie, eigenlijk zou ik morgen het bedrag al terug moeten storten... Ik zat erover te piekeren en opeens dacht ik aan jullie...
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 oktober 2018, 17:47
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Ik zou het aan A crediteren en terugbetalen. Als je aan B betaalt, loop je het risico dat A later zijn geld opeist.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 oktober 2018, 15:01
serif serif is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2010
Berichten: 4
Standaard

Beste René.
Hartelijk bedankt, dit was ook mijn gevoel hierbij. Er werd me in de tussentijd door een jurist die ik toch even belde aangeraden om het op de rekening van B te storten omdat ik met hem een scholingsovereenkomst was aangegaan, A betaalde alleen maar. Maar het voelt gewoon vreemd. Bovendien: hoe kan B aantoonbaar maken dat hij recht heeft op dat geld en waar komt het dan vandaan? Ik ga het dus op de rekening van A storten.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 oktober 2018, 10:59
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

De jurist heeft wel een goed punt (niet verwonderlijk)

Het gaat erom met wie je de overeenkomst hebt. Wie het betaald heeft is van ondergeschikt belang.
Degene met wie je de overeenkomst hebt kan je aan alle voorwaarden houden. Daar moet je dus altijd naar kijken.
Het gevoel dat het oneerlijk of vreemd is om aan B terug te betalen moet je je niet door laten leiden. Alleen door de overeenkomst.
De eventuele overeenkomst tussen A en B over betaling (en gevolgen bij stoppen) sta jij buiten.

Ik kan niet van afstand inschatten hoe het bij jou zit maar met wie jij de overeenkomst hebt is leidend om te bepalen wie moet worden terugbetaald.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
andere rekening, boekhouding, creditfactuur

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kabinetsformatie 2017 voor ZZP'ers: Wet DBA (modelovereenkomsten) wordt vervangen René Nieuws - Voor en door freelancers 0 10 oktober 2017 14:28
Gezocht: ondernemer die deelt wilt nemen in reparatiebedrijf omgeving Amsterdam wellFix Marktplaats 0 16 oktober 2016 23:39
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 23:03
Tool gezocht voor online kennisbase erix Marktplaats 21 12 januari 2009 23:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon