Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 maart 2014, 11:15
wjdh wjdh is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 maart 2014
Berichten: 1
Unhappy Aangifte voor ondernemers. dat valt tegen...

Beste mensen,

ik probeer aangifte te doen voor ondernemers, maar dat valt nog niet mee. Ik hoop dat ik hier wat duidelijkheid kan krijgen.

Mijn situatie:

Ik heb tot 31-7-2013 een vaste baan gehad. Op 1-3-2013 heb ik een webdesign bedrijfje geregistreerd, dat sinds een aantal maanden mijn volledige inkomen verzorgt. Dat kan omdat ik een deel van het jaar in Thailand woon en minder lasten heb.

Ik bij het programma voor ondernemers de inkomsten van mijn baan verwerkt bij Box 1: werk en woning.

Nu komt het lastigere deel: de inkomsten van mijn bedrijfje. Ik heb gedurende het jaar btw aangifte gedaan en aan het eind een gedeelte teruggekregen omdat ik voldoe aan de eisen van de kleine ondernemersregeling.

Stel dat de inkomsten uit mijn bedrijf 10.000 zijn (netto na btw), mijn uitgaven 1500 (laptop, telefoon), dan blijft er zo'n €8500 over. Ik heb al eerder begrepen dat de uitgaven die ik heb gedaan waardeloos zijn, en dus niet als afschrijving zijn op te voeren. Dit omdat ik geen zakelijke rekening heb.

Wat vul ik dan in bij de opbrengsten? 10.000? of 8500? En waar vul ik in het laatste geval de uitgaven in? Kan ik de laptop als aftrekpost gebruiken?

Ik zie door de bomen het bos niet meer en zit momenteel in Thailand, wat de hulp niet makkelijker maakt.

Als er iemand is die mij tegen betaling via Skype, Viber of Tango wil helpen dan hoor ik dat ook graag!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 maart 2014, 22:32
Erik van de Weerdhof Erik van de Weerdhof is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 55
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wjdh Bekijk bericht
Ik heb al eerder begrepen dat de uitgaven die ik heb gedaan waardeloos zijn, en dus niet als afschrijving zijn op te voeren. Dit omdat ik geen zakelijke rekening heb.
Dit zijn geen zaken die verband met elkaar houden. Een laptop en telefoon (als duurder dan € 450) moet je activeren (op de balans zetten) en afschrijven. De afschrijving vormt een kostenpost, de boekwaarde (aanschafwaarde min afschrijving) zet je op de balans. De aankoop van geactiveerde bezittingen zet je niet in de winst- en verliesrekening.

Je omzet exclusief BTW vul je in bij omzet, de kosten (exclusief BTW) onder de betreffende kostensoort en de door KOR bespaarde BTW onder overige opbrengsten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
balstingaangifte, BTW, hulp, ondernemers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW Kan ik meer btw terugvragen dan dat ik nu doe? En is jaarlijkse aangifte wel oke? danielle.vriesema Belasting 2 24 april 2012 21:43
Kiezen tussen IB aangifte particulier of ondernemer DM Unseen Belasting 1 31 maart 2012 16:36
Geen ondernemer voor inkomstenbelasting / aangifte Tamara Belasting 3 15 april 2011 16:00
Uurtje - factuurtje Wendy Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 17 22 november 2007 14:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon