Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 april 2007, 23:48
Michael Michael is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 6
Standaard Te weinig opdrachtgevers voor VAR-winst: BV een oplossing?

Ik ben op dit moment freelance werkvoorbereider in de elektrotechniek! Hierbij is het vaak zo dat men mij voor langere periodes wilt inhuren (1/2 tot 2 jaar) omdat men in deze sector vaak te maken heeft met langdurige projecten. Hierdoor kom ik in de problemen met de 3 tot 5 opdrachtgevers per jaar die de belastingdienst als eis stelt. Zou het voor mij niet verstandiger zijn (zeker nu de inleg geen 18.000 euro meer is) om voor een BV te gaan kiezen ipv de eenmanszaak die ik nu heb en geen meerdere opdrachtgevers per jaar meer moet hebben?
  #2  
Oud 22 april 2007, 17:59
Gertjan Gertjan is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 april 2007
Berichten: 31
Stuur een bericht via Skype™ naar Gertjan
Standaard Re: Te weinig opdrachtgevers: BV een oplossing?

Ik kom nog maar net kijken dus hang je niet op aan mijn advies, maar ik zit ook met het probleem van de 3 opdrachtgevers per jaar, ik zit nu te denken aan iets als zzp-ok of uniforce.
misschien is dat ook iets voor jou.
  #3  
Oud 22 april 2007, 18:21
tijn1978 tijn1978 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
Standaard Re: Te weinig opdrachtgevers: BV een oplossing?

Enkel het opzetten van een BV lost je probleem niet op: de belastingdienst 'kijkt' door deze constructie heen en kan alsnog constateren dat er sprake is van een fictief dienstverband.

Bij producten als Uniforce en ZZPOke worden de aandelen gesplitst in een juridisch en economisch deel. Waarbij het juridische deel in handen blijft van de dienstverlener waardoor een dienstverband ontstaat (ZZPOke/Uniforce kan je formeel ontslaan). Je wordt dus als werknemer beschouwd en je BV draagt ook je sociale premies e.d. af. (=goedkoop verzekerd). Vervolgens wordt er niet gekeken naar het aantal opdrachtgevers etc.

Hoe lang deze constructie houdbaar is weet ik niet, de partners van ZZPOke zijn geen kleine jongens (KPMG, LoyensLoeff) dus er zal wel goed over nagedacht zijn.

Ik zelf ga niet volgens deze formule werken, ik ga ervoor zorgen dat ik verschillende opdrachtgevers in een jaar heb en zorg dat ik me verder 'gedraag' als een ondernemer (investeringen, acquisitie, etc)



Succes !
  #4  
Oud 22 april 2007, 19:06
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Te weinig opdrachtgevers: BV een oplossing?

Goed samengevat Tijn! Om de reden die je noemt is er een speciale VAR voor zelfstandigen die vanuit een eigen BV werken: de VAR-DGA.

Ik vind het een raar idee, om de zeggenschap van je onderneming (al is het maar formeel) uit handen te geven aan derden. Stel je voor zeg, dat ze je daadwerkelijk ontslaan. Wat gebeurt er dan En als dat eigenlijk niet kan, dan is de vraag inderdaad of de constructie stand houdt.

En belangrijker: als je ooit daadwerkelijk een beroep moet doen op de verzekeringen, krijg je dan wel een uitkering? Want het feit dat je premies betaald garandeert gek genoeg geen recht op een uitkering Het zou best weleens kunnen zijn dat het ministerie van financiën / belastingdienst / UWV pas kritisch gaan kijken als iemand met zo'n constructie daadwerkelijk een uitkering aanvraagt.
__________________
René
  #5  
Oud 22 april 2007, 19:22
tijn1978 tijn1978 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
Standaard Re: Te weinig opdrachtgevers: BV een oplossing?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Goed samengevat Tijn! Om de reden die je noemt is er een speciale VAR voor zelfstandigen die vanuit een eigen BV werken: de VAR-DGA.
Alleen denk ik niet dat de belastingdienst die afgeeft als je maar één opdrachtgever hebt voor een langere periode, aangezien ze hiervoor dezelfde criteria toepassen als voor een VAR WUO.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
En belangrijker: als je ooit daadwerkelijk een beroep moet doen op de verzekeringen, krijg je dan wel een uitkering? Want het feit dat je premies betaald garandeert gek genoeg geen recht op een uitkering Het zou best weleens kunnen zijn dat het ministerie van financiën / belastingdienst / UWV pas kritisch gaan kijken als iemand met zo'n constructie daadwerkelijk een uitkering aanvraagt.

Ik heb ergens op een forum (... weet niet meer waar) een reaktie van de oprichter van ZZP Oké gelezen. Die gaf aan dat Justitie al een keer is wezen kijken omdat ze het vreemd vonden dat er op een adres zoveel BV's gestart werden, maar die hebben verder geen opmerkingen geplaatst bij de constructie.

Mijn uitgangspunt: de fiscus hanteert deze regels om verkapte dienstverbanden tegen te gaan. Mocht blijken dat de wet- en regelgeving op grotere schaal ontlopen wordt door deze constructies (die an sich legaal zijn) zal de wet aangepast worden ...

(en daarom start ik in oktober voor mezelf (eenmanszaak) zonder deze constructies en moet ik gewoon zorgen dat ik verschillende opdrachtgevers krijg (en de benodigde verzekeringen afsluit)
  #6  
Oud 22 april 2007, 19:42
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Te weinig opdrachtgevers: BV een oplossing?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tijn1978 Bekijk bericht
(VAR-DGA) Alleen denk ik niet dat de belastingdienst die afgeeft als je maar één opdrachtgever hebt voor een langere periode, aangezien ze hiervoor dezelfde criteria toepassen als voor een VAR WUO.
Inderdaad, dit lost het probleem van Michael (de vraagsteller) niet op. Bij langlopende opdrachten bij weinig opdrachtgevers zul je met tijdelijke arbeidsovereenkomsten (TAO's) moeten werken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tijn1978 Bekijk bericht
Die gaf aan dat Justitie al een keer is wezen kijken omdat ze het vreemd vonden dat er op een adres zoveel BV's gestart werden, maar die hebben verder geen opmerkingen geplaatst bij de constructie.
Dat geloof ik meteen. Juridisch is er niks mis met de constructie. Er zijn ongeveer een miljoen BV's in Nederland en het feit dat relatief veel daarvan op één adres gevestigd worden is geen enkel punt.

De vraag vanuit de overheid is of er sprake is van een terecht beroep op een uitkering, áls er een beroep op een uitkering is. Dat geldt met name het recht op ww, omdat de werkeloosheid bij dit soort constructies door eigen toedoen zou kunnen zijn veroorzaakt. En de vraag van de klantjes van Uniforce, ZZP-Oké e.d. moet volgens mij zijn: wil ik in zo'n constructie waarbij ik premies moet betalen terwijl onzeker blijft of ik recht heb op de bijbehorende uitkering?

Je kunt dan denk ik beter échte zelfstandige zijn zoals jij aangeeft, dan heb je ook geen recht op WW, maar betaal je daarvoor geen premie.
__________________
René
  #7  
Oud 25 april 2007, 21:00
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Te weinig opdrachtgevers voor VAR-winst: BV een oplossing?

"Goed verzekerd" op het gebied van sociale verzekeringen is maar beperkt. Het gaat om twee verzkeringsgroepen:
1 arbeidsongeschiktheid
2 werkloosheid

Arbeidsongeschiktheid kun je ook vrijwillig verzekeren bij het UWV, mits je dat bijtijds (binnen 4 weken na het einde van een arbeidsovereenkomst of einde van een WW, of WAO/WIA uitkering aanvragen)
Heb je een BV (zoals de ZZPOke methode) dan ben je alleen verzekerd voor de WIA. Dat betekent dat je BV de eerste 104 weken loon aan je moet doorbetalen.
Heb je een eenmanszaak dan kun je ook vrijwillige ziektewetverzekering bij het UWV afsluiten. De ziektewet keert uit over de eerste 104 weken.

M.a.w.: als eenmanszaak kun je je beter bij het UWV (vrijwillig) verzekeren, dan als DGA via een verplichte verzekering bij het UWV.

Werkloosheid is vrijwillig, voor ondernemers niet te verzekeren. Daarbij bestaat het risico de WW niet uitkeert, omdat je misschien veroorzaker bent van je eigen werkloosheid (wanbeleid).
(Tot 1987 waren DGA's ook verplicht verzekerd voor de sociale verzkeringswetten en toen heb ik regelmatig vandit soort vrwijtbaarheidsonderzoeken bij DGA's moeten doen. Het leidde haast nooit tot een uitkering)

Wim
  #8  
Oud 10 februari 2008, 18:22
Michael Michael is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 6
Standaard Re: Te weinig opdrachtgevers: BV een oplossing?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Inderdaad, dit lost het probleem van Michael (de vraagsteller) niet op. Bij langlopende opdrachten bij weinig opdrachtgevers zul je met tijdelijke arbeidsovereenkomsten (TAO's) moeten werken.

Beetje late reactie hierop maar wat bedoel je precies met tijdelijke arbeidsovereenkomsten? Ik sta nu op het punt om weer een contractje af te sluiten tot aan de bouwvakvakantie en dan zit ik vanaf januari tot juli bij dezelfde opdrachtgever.

Na de zomervakantie moet ik nog minimaal voor 2 verschillende opdrachtgevers aan de slag wat in mijn sector erg lastig is.

Is het een probleem als ik dit jaar maar 2 opdrachten scoor? Ik vind de belastingdienst maar vaag als het gaat om het aantal opdrachtgevers wat je minimaal per jaar moet hebben? Waar staat dit nu goed omschreven???
Wat nu als ik bij de VAR-aanvraag invul (2f op het formulier) invul dat ik minder dan 3 opdrachtgevers heb voor een heel jaar, zien ze me dan niet als ondernemer????
  #9  
Oud 10 februari 2008, 20:12
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Te weinig opdrachtgevers voor VAR-winst: BV een oplossing?

De drie opdrachtgevers is teveel een eigen leven gaan leiden. Het is slechts één van de indicatoren om te bepalen of er sprake is van zelfstandig ondernemerschap.

Wim
  #10  
Oud 11 februari 2008, 11:00
Retulis's schermafbeelding
Retulis Retulis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2007
Berichten: 89
Standaard Re: Te weinig opdrachtgevers voor VAR-winst: BV een oplossing?

Anders laat je toch gewoon een proefballon op en vraag je een VAR aan voor minder dan 3 opdrachtgevers. Ik zou er niet raar van op kijken als je gewoon een VAR-WUO krijgt.
__________________
Retulis Civieltechnisch Advies
www.retulis.nl
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
aantal opdrachtgevers voor var-wuo, uniforce, zzp oke

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Payrolling-vragen van een leek met vast dienstverband starter Al die andere praktische dingen 9 5 april 2007 09:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon