Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 augustus 2006, 11:05
sioux's schermafbeelding
sioux sioux is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 augustus 2006
Berichten: 58
Standaard Minimaal 3 opdrachtgevers per jaar

Hallo iedereen,

Ik ben serieus aan het overwegen te gaan freelancen. Als ik het goed heb begrepen moet je van de belastingdienst minimaal 3 opdrachtgevers per jaar hebben, om officieel als freelancer te worden aangezien. Klopt dit?

Ik werk zelf in de IT en zal daar projecten gaan doen (dat doen ik nu voor een werkgever, straks hopelijk freelance). Het kan soms zo zijn dat een project een half jaar doet. Ik heb daarom wat twijfels of ik die 3 opdrachtgevers elk jaar kan halen.

Wat voor problemen mag ik verwachten als ik de 3 opdrachtgevers niet haal?

Ik hoor graag van jullie en ben erg benieuwd hoe jullie hiermee omgaan.

Groeten van Sioux
  #2  
Oud 6 augustus 2006, 13:36
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Minimaal 3 opdrachtgevers per jaar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sioux
Als ik het goed heb begrepen moet je van de belastingdienst minimaal 3 opdrachtgevers per jaar hebben, om officieel als freelancer te worden aangezien. Klopt dit?
Ongeveer. Zie Zelfstandigheid en VAR

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sioux
Wat voor problemen mag ik verwachten als ik de 3 opdrachtgevers niet haal?
Dat je niet als zelfstandig ondernemer wordt gezien voor de inkomstenbelasting en dat daardoor bepaalde aftrekposten vervallen.

En in extreme gevallen (als je geen VAR-WUO hebt): dat jouw opdrachtgevers achteraf als werkgever worden gezien en met terugwerkende kracht worden aangeslagen voor loonbelasting/premies werknemersverzekeringen (dat is de reden waarom een wakkere opdrachtgever om de VAR vraagt).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sioux
Ik hoor graag van jullie en ben erg benieuwd hoe jullie hiermee omgaan.
Verreweg het beste is ervoor zorgen dat je wél drie opdrachtgevers hebt.

Ik heb bijvoorbeeld als freelance ICT-projectleider altijd als stelregel aangehouden: op elk moment maximaal 50% van mijn tijd voor één opdrachtgever (met een enkele uitzondering hier en daar op piekmomenten). Ik heb uitnodigingen van bemiddelingsbureaus om ergens 9 maanden fulltime op locatie te komen werken daarom afgeslagen. Dat zijn meestal toch meer klussen voor frequent-jobhoppende werknemers dan voor zelfstandigen.
__________________
René
  #3  
Oud 6 augustus 2006, 16:28
sioux's schermafbeelding
sioux sioux is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 augustus 2006
Berichten: 58
Standaard Re: Minimaal 3 opdrachtgevers per jaar

Het niet aangaan van al te lange opdrachten, daar zat ik ook al aan te denken. Al zijn ze natuurlijk wel aantrekkelijk, omdat je dan altijd inkomsten hebt. Maar goed, je gaat niet voor niets freelancen.

Wat ik me nog afvraag, wellicht weet jij dat;

Als je de VAR hebt toegewezen gekregen, ben je dan "veilig" of kan de belastingdienst achteraf alsnog maatregelen treffen?
  #4  
Oud 6 augustus 2006, 17:18
sioux's schermafbeelding
sioux sioux is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 augustus 2006
Berichten: 58
Standaard Re: Minimaal 3 opdrachtgevers per jaar

Maakt het eigenlijk uit voor de belastingdienst of je nog andere werkzaamheden erbij doet? Als voorbeeld; ik ben software ontwikkelaar en op freelance basis doe ik projecten bij opdrachtgevers. Daarnaast biedt ik hosting diensten voor websites aan. Geld de regel van 3 opdrachtgevers nog steeds?
  #5  
Oud 6 augustus 2006, 18:25
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Minimaal 3 opdrachtgevers per jaar

Volgens mij staan de antwoorden op deze vragen op de website en in de brochure van de belastingdienst. Die heb je toch wel gelezen?
__________________
René
  #6  
Oud 12 december 2006, 21:12
MGK
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Minimaal 3 opdrachtgevers per jaar

Ik heb een vergelijkbare vraag: je moet minimaal 3 opdrachtgevers hebben. Dat is helder. Maar worden er ook eisen gesteld door de BD aan het aantal uren dat je per opdrachtgever besteedt? M.a.w. ik kan een grote opdracht krijgen waar ik 80 a 90% van m'n tijd mee bezig ben. Daarnaast heb ik nog enkele kleinere opdrachtgevers. Ik voldoe dus aan de eis van min. 3 opdrachtgevers. Maar hoe ziet de BD een dergelijk geval?
  #7  
Oud 12 december 2006, 21:21
sioux's schermafbeelding
sioux sioux is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 augustus 2006
Berichten: 58
Standaard Re: Minimaal 3 opdrachtgevers per jaar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MGK Bekijk bericht
Ik heb een vergelijkbare vraag: je moet minimaal 3 opdrachtgevers hebben. Dat is helder. Maar worden er ook eisen gesteld door de BD aan het aantal uren dat je per opdrachtgever besteedt? M.a.w. ik kan een grote opdracht krijgen waar ik 80 a 90% van m'n tijd mee bezig ben. Daarnaast heb ik nog enkele kleinere opdrachtgevers. Ik voldoe dus aan de eis van min. 3 opdrachtgevers. Maar hoe ziet de BD een dergelijk geval?
Daar let de belastingdienst inderdaad op. Stel je werkt 10 maanden voor opdrachtgever A en daarna nog 3 weken voor opdrachtgever B en dan nog 2 weken voor opdrachtgever C, dan kan de belastingdienst alsnog beslissen dan er een arbeidsrelatie is geweest met opdrachtgever A. Daarnaast wordt er dan gekeken in hoeverre je daadwerkelijk als zelfstandig ondernemer actief bent. Er zijn een hoop standaard regels. Om dit goed uitgelegd te krijgen, kun je het beste de seminar "Starten als freelancer" volgen bij de KvK. Ik heb dat ook gedaan en daarin is een hoop duidelijk geworden.
  #8  
Oud 15 december 2006, 11:36
MGK
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Minimaal 3 opdrachtgevers per jaar

De BD blijkt geen duidelijke regel te hebben. Zij kijken vooral naar het totaalpakket van criteria waaraan je moet voldoen. Als je daar in hun ogen niet aan voldoet kun je bij wijze van spreken al problemen krijgen als je 10% van je omzet bij een en dezelfde opdrachtgever haalt. Voldoe je er wel aan dan zou je zelfs 90% voor dezelfde opdrachtgever kunnen werken.
Ik denk dat ik daar maar ergens tussenin ga zitten. Ook omdat ik als starter nog een klantenkring moet opbouwen en dat lukt niet als ik me meteen te veel aan een klant verbind.
  #9  
Oud 20 maart 2007, 13:10
tschaft tschaft is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 november 2006
Berichten: 2
Standaard Re: Minimaal 3 opdrachtgevers per jaar

Nu hoorde ik van een vriend dat je als freelancer in de IT niet meer aan de regel van 3 opdrachtgevers hoeft te voldoen, omdat het vaak voorkomt dat je in de IT een project hebt dat langer duurt dan een jaar en daardoor niet meer aan 3 opdrachtgevers komt.

Weet iemand hier iets van?
  #10  
Oud 20 maart 2007, 13:22
sioux's schermafbeelding
sioux sioux is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 augustus 2006
Berichten: 58
Standaard Re: Minimaal 3 opdrachtgevers per jaar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tschaft Bekijk bericht
Nu hoorde ik van een vriend dat je als freelancer in de IT niet meer aan de regel van 3 opdrachtgevers hoeft te voldoen, omdat het vaak voorkomt dat je in de IT een project hebt dat langer duurt dan een jaar en daardoor niet meer aan 3 opdrachtgevers komt.

Weet iemand hier iets van?
Dat is niet correct. Dat is overigens iets wat het nieuwe kabinet wel als plan heeft om door te voeren. Het IT verhaal wordt daar als voorbeeld gehouden. Kortom; voorlopig nog steeds 3 opdrachtgevers, totdat het kabinet anders beslist.
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
voorwaarden zelfstandigheid

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Relatie met je boekhouder forumbeheerder Administratie 20 15 augustus 2007 16:56


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon