Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #21  
Oud 26 oktober 2007, 09:07
marcello marcello is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 oktober 2007
Berichten: 17
Standaard Re: Mogelijke VAR-problemen met BV na bijna 19 jaar ondernemen?

En als laatste nog even dit: De vele uren die je als ondernemer steekt in studies (van cursussen tot bijscholing tot soms in de late avonduren) en het investeren in allerlei apparatuur, om zodoende je kennis uit te bouwen telt dan niet mee, dit ondanks het feit dat je langdurig op locatie zit bij een klant ?Ik bedoel maar ...
  #22  
Oud 26 oktober 2007, 09:46
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Mogelijke VAR-problemen met BV na bijna 19 jaar ondernemen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marcello Bekijk bericht
Dus als ik vanuit mijn bedrijf tezamen met zeg 4 andere compagnons veelal lang op lokatie werkzaam ben, via een bemiddelingsbureau (want zij zijn preferred supplier) , dan ziet u dat niet als ondernemen?
Ik ken jouw situatie natuurlijk niet en daar spreek ik me ook niet over uit. Die compagnons laat ik er ook even buiten.

Maar in het algemeen, als iemand stelselmatig langer dan een jaar (en dat betekent: vrijwel geen ondernemersrisico) fulltime (en dat betekent: niet de normale vrijheid van een ondernemer om ook andere dingen te doen voor andere opdrachtgevers en voor het eigen bedrijf) op locatie zit (en dat betekent in de praktijk meestal: een gezagsverhouding) en dat regelt via een detacheringsbureau (en dat betekent in de praktijk: geen eigen marketing & acquisitie)... dan vind ik dat inderdaad weinig met ondernemen te maken hebben. Dat kun je net zo goed met een tijdelijke arbeidsovereenkomst regelen.

Over de details kun je twisten, maar nogmaals, ergens moet een grens liggen tussen ondernemerschap en werknemerschap. Anders kan elke werknemer door het pro forma inschrijven van een bedrijf allerlei belastingvoordelen krijgen, zich onttrekken aan de collectieve sociale zekerheid etc.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marcello Bekijk bericht
De vele uren die je als ondernemer steekt in studies (van cursussen tot bijscholing tot soms in de late avonduren) en het investeren in allerlei apparatuur, om zodoende je kennis uit te bouwen telt dan niet mee
Als dat het enige teken van ondernemerschap is, dan vind ik dat inderdaad niet erg zwaar wegen. Als werknemer had ik ook een PC en zat ik 's avonds op nieuwe softwaretechnologie te studeren.
__________________
René
  #23  
Oud 26 oktober 2007, 11:10
marcello marcello is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 oktober 2007
Berichten: 17
Standaard Re: Mogelijke VAR-problemen met BV na bijna 19 jaar ondernemen?

Ik ben het helemaal eens met uw stelling:
Citaat:
"Maar in het algemeen, als iemand stelselmatig langer dan een jaar (en dat betekent: vrijwel geen ondernemersrisico) fulltime (en dat betekent: niet de normale vrijheid van een ondernemer om ook andere dingen te doen voor andere opdrachtgevers en voor het eigen bedrijf) op locatie zit (en dat betekent in de praktijk meestal: een gezagsverhouding) en dat regelt via een detacheringsbureau (en dat betekent in de praktijk: geen eigen marketing & acquisitie)... dan vind ik dat inderdaad weinig met ondernemen te maken hebben. Dat kun je net zo goed met een tijdelijke arbeidsovereenkomst regelen.:"
Ga je uit van DIE situatie dan heeft u 100% gelijk, echter dit is dus in de praktijk niet zo:1. Andere dingen doen voor andere opdrachtgevers kan zonder meer (dat heb ik andere collega's ook zien doen door de jaren heen (en ikzelf ook !) 2. Acquisitie, marketing en networking is heel normaal dat je dat allemaal zelf doet.. ==> Dat zijn de kenmerken van een ondernemer niet waar.Maar de oprmerking dat u een eigen pc'eetje had en wat zelfstudies in de avond deed raakt kant noch wal:Klaarblijkelijk heeft u geen idee wat voor investeringen er gedaan moeten worden om bij te blijven in het vak.En in de avonduren in eigen tijd zaken van je vakgebied bestuderen geven het ondermerschap al aan (waarvan acte in uw geval).Een werknemer die zijn eigen tijd een Prince2 certificering behaalt ? Een hoge uitzondering !!!Nee u kijkt teveel vanuit uw eigen situatie ..(Human) Communciatiecursussen, Itil cursussen, vakstudies in de richting van vele certificeringen uiteenlopend van Netwerkzaken tot en met Systeem software zaken (Operating Systems, Webshere, SOAP etc etc. en navenant het aanschaffen van diverse sofware producten inclusief servers, om hier vakkennis in op te doen..Ik heb een viertal servers ingericht staan met nog een PC en laptop..Tja het leven is toch simpel van een ondernemertje die veelal zo'n dikke 35 langdurig werkzaam is bij 1 bedrijf.En heet dat dat PCéetje wordt !Nee sorry Rene: Tamelijk kort door de bocht.. ik zou bijna Chuck Berry gaan citeren, nou vooruit ik doe het: You can't judge a book by looking at the cover ..
  #24  
Oud 26 oktober 2007, 11:38
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Mogelijke VAR-problemen met BV na bijna 19 jaar ondernemen?

Marcello, ik begin de indruk te krijgen dat je je erg opwindt over het feit dat ik jouw situatie niet respecteer. Maar ik ken jou niet persoonlijk, ken jouw situatie niet en wil me daar niet over uitspreken. Dat ik het over een PC'tje heb wil niet zeggen dat ik jouw investeringen niet onderken (want die ken ik helemaal niet) en het wil ook niet zeggen dat ik niet weet hoet de ICT-branche in elkaar zit. Het wil gewoon zeggen dat ik er in mijn situatie in diezelfde ICT-branche wél genoeg aan had om bij te blijven en dat ik dat ook bij menig collega heb gezien.

Ik schetste een algemeen geval dat veel voorkomt in de ICT-branche. En ik vind het helemaal niet gek dat de overheid paal en perk stelt aan dergelijk oneigenlijk gebruik van het ondernemerschap. De overheid doet dat door criteria aan te leggen voor de VAR-WUO/DGA. Zo gek is dat toch niet?

Met welk criterium ben je het nu eigenlijk oneens en hoe zou je dat criterium dan willen aanpassen?
__________________
René
  #25  
Oud 26 oktober 2007, 23:21
marcello marcello is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 oktober 2007
Berichten: 17
Standaard Re: Mogelijke VAR-problemen met BV na bijna 19 jaar ondernemen?

Rene ik schets dus een persoonlijk geval en waar ik het niet mee eens ben moge duidelijk zijn: Niet iedereen over 1 kam scheren .

Hopende op reacties van meerdere ondernemers ...
  #26  
Oud 28 oktober 2007, 17:47
@Vise @Vise is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2007
Berichten: 5
Standaard Re: Mogelijke VAR-problemen met BV na bijna 19 jaar ondernemen?

Marcello,
Ik ben nu 5 zzp en actief in operational management consultancy. Ook in deze trajecten haal ik de 3 opdrachtgevers per jaar niet. Ik kan echter wel het ondernemerschap aantonen. Acquisitie activiteiten, overeenkomsten waarin duidelijk de zelfstandigheid wordt benadrukt door de opdrachtgever, administratie en urencriterium onderbouwing etc.
Ik verwerf mijn opdrachten direct of via ander consultancy bureaus die vnl werken met zzp.[veelal buitenlandse bedrijven]

Ik heb hier met de belastingdienst over gesproken en het is voor hun elke keer weer een kwestie van wikken en wegen. In mijn geval vonden zij het duidelijk genoeg om elk jaar de VAR af te geven.


De wetgeving inzake de VAR is wat duidelijker geworden. Met name voor de opdrachtgever. Deze verduidelijking in aansprakelijkheid op sociale zekerheid , geeft je als zzp meer bewegingsruimte of zaken juridisch[contract] af te bakenen. Dus let op je algemene voorwaarden, zorg voor duidelijke overeenkomsten, houd je uren goed bij en maak je niet te druk als je een keer maar 1 opdrachtgever hebt in een jaar. Speel dit spel ook goed met je opdrachtgever. Zij zijn er ook bij gebaat dat je als zzp wordt aangemerkt.!

ps: Speel altijd open kaart met de Belastingdienst, dan loop je het minste risico.
  #27  
Oud 28 oktober 2007, 18:45
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Mogelijke VAR-problemen met BV na bijna 19 jaar ondernemen?

@marcello
Ik proef in je berichten een zekere mate van frustratie. Naar mijn idee heb je in de eerste reacties al het juiste advies gekregen. Leg je situatie voor aan je contactpersoon van het regiokantoor van de Belastingdienst (als je al zo lang ondernemer bent zul je die ongetwijfeld hebben). Een open gesprek levert over het algemeen voldoende duidelijkheid op. Waarom zou je na 19 jaar ineens problemen krijgen met de VAR??

En wat mij van het hart moet: Rene is hier een zeer gerespecteerde en gewaardeerde forum"overste" die al menigeen (including me) van zinvolle adviezen en informatie heeft voorzien. Naar mijn idee verdient de wijze waarop jij hier uithaalt geen schoonheidsprijs. We zitten hier allemaal in onze vrije tijd om elkaar te helpen en van elkaar te leren. Laten we het vooral constructief houden!
  #28  
Oud 28 oktober 2007, 19:55
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Mogelijke VAR-problemen met BV na bijna 19 jaar ondernemen?

Marcello,
Je hebt het steeds over 1,2 of 3 opdrachtgevers en ergens bekruipt mij het gevoel dat dit voor jou het belangrijkste criterium is om als zelfstandig ondernemer te worden aangemerkt. Dat is niet zo. Het gaat om het totaal aan feiten die bepalen of je wel of niet als verzekeringsplichtig wordt aangemerkt voor de sociale verzekeringswetten (daar gaat het bij jou om).
Heb je een VAR en werk je volgens datgene waarvoor die VAR is verstrekt dan is niets aan de hand. Heb je geen VAR, dan moet je voorzichtiger opereren, maar dat wil niet automatisch zeggen, dat je in de problemen komt, omdat je maar 2 opdrachtgevers hebt.

Overigens:
Een rechtsvorm (BV) is geen maat om te bepalen of je wel/niet verzekeringsplichtig bent. Datzelfde geldt voor het hebben van een gevestigde naam.
Verder is er over deze materie een bonte stoet aan jurisprudentie. Zoveel zelfs dat er weinig lijn in zit. Elke weer wordt gekeken naar het totale feitencomplex.

Wim (werkzaam zonder VAR)
  #29  
Oud 29 oktober 2007, 21:19
marcello marcello is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 oktober 2007
Berichten: 17
Standaard Re: Mogelijke VAR-problemen met BV na bijna 19 jaar ondernemen?

Dank jullie wel voor je reacties !

Hier kan ik zeker wat mee.

Nog even dit: Nee hoor het gaat mij niet primair om de sociale verzekeringspremies, hoewel ik dit in feite uiteraard in mijn eigen zaak heb afgevangen, edoch het heeft uiteraard ook zijn (collectieve) voordelen. Probleem punt is dat mijn facturen in mijn eigen zaak binnenkomen en ik voor een deel daar salaris uit krijg (de rest is pensioen, reserves en investeringen). Ik zit er niet op te wachten dat een tussenbedrijf afdrachten gaat doen op basis van mijn maandelijkse factuur en ja ik zit er uiteraard niet op te wachten dat het UWV en of fiscus zegt: U dient over afgelopen jaren nog af te dragen.

Tja en nogmaals: Ik zie mezelf als voorwaardig ondernemer: de klant is koning, echer ik ben o zo blij niets met politieke zaken te hebben binnen een bedrijf. Het liefst heb ik 3 opdrachtgevers tegelijk: Heb ik ook gehad, echter dat is geen doen: 2 is het maximale, anders kan je echt geen kwaliteit leveren en dat is wat ik met name in de hedendaagse IT nogal mis: Het is te snel en oppervlakkig, met alle gevolgen van dien: Enfin dat laatste is afwijken van het onderwerp.


Met vriendelijke groet: Marcello
  #30  
Oud 29 oktober 2007, 21:26
marcello marcello is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 oktober 2007
Berichten: 17
Standaard Re: Mogelijke VAR-problemen met BV na bijna 19 jaar ondernemen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
@marcello
Ik proef in je berichten een zekere mate van frustratie. Naar mijn idee heb je in de eerste reacties al het juiste advies gekregen. Leg je situatie voor aan je contactpersoon van het regiokantoor van de Belastingdienst (als je al zo lang ondernemer bent zul je die ongetwijfeld hebben). Een open gesprek levert over het algemeen voldoende duidelijkheid op. Waarom zou je na 19 jaar ineens problemen krijgen met de VAR??

En wat mij van het hart moet: Rene is hier een zeer gerespecteerde en gewaardeerde forum"overste" die al menigeen (including me) van zinvolle adviezen en informatie heeft voorzien. Naar mijn idee verdient de wijze waarop jij hier uithaalt geen schoonheidsprijs. We zitten hier allemaal in onze vrije tijd om elkaar te helpen en van elkaar te leren. Laten we het vooral constructief houden!

Nee marjan: Ik heb in die 18 jaar 1 x het Gak op bezoek gehad en ben 1x langs geweest bij de belastingdienst en daarmee misschien een tip gevend voor anderen: Neem een goede accountant ! Dat voorkomt een hoop gedoe en ja de kosten zijn vrij fors (in mijn geval zo'n 3% tot 4% van mijn omzet), dat zou goedkoper kunnen echter ik heb ze vaak als adviseur gebruikt.
 

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Urencriterium en VAR bij starten in de loop van het jaar mbrouwer Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 9 24 juli 2007 14:56
Twijfels over fiscale zaken: wat te doen met BTW en VAR? Sandra Schoppers Freelancepraktijk starten 4 19 juli 2007 09:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon