Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 februari 2008, 14:23
japie japie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 februari 2008
Berichten: 9
Standaard Detachering obv VAR?

Beste lezers,

Bij deze de volgende casus:

Naar ik heb begrepen krijg je een VAR bijna niet indien er sprake is van detachering.

Maar in mijn geval heb ik zelf een opdracht geregeld (bij bedrijf A). Maar aangezien A niet direct werkt met "kleine zelfstandigen", moet ik gebruik maken van een bedrijf (bedrijf B) dat wel mag leveren aan A (bedrijf B heeft destijds een tender gewonnen om te mogen leveren). Daarom moet ik met bedrijf B een ovk van opdracht sluiten die ik zelf qualificeer als bemiddeling op basis van het overzicht op pagina 8 van
http://download.belastingdienst.nl/b...al0931z5fd.pdf

Echter, op basis van 1 punt zou de belastingdienst dit ook kunnen qualificeren als detachering en wel de volgende:

De overeenkomst wordt gesloten tussen mij en de bemiddelaar en niet met de eindklant.

Heeft iemand ervaring met zo'n soort constructie en hoe belastingdienst hier mee omgaat?

Alvast bedankt,
groet,
André
  #2  
Oud 3 februari 2008, 16:35
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Detachering obv VAR?

Als de opdracht volgens de criteria van de belastingdienst detachering is, dan wil het feit dat de klant alleen via detachering wil werken natuurlijk niet zeggen dat het geen detachering is.

Ik kan de logica van de vraag eerlijkgezegd niet volgen. Het is kippensoep, de klant wil alleen kippensoep, en jij denkt dat het daardoor tomatensoep zou kunnen zijn?
__________________
René
  #3  
Oud 3 februari 2008, 16:47
japie japie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 februari 2008
Berichten: 9
Standaard Re: Detachering obv VAR?

Allereerst, hartelijk dank voor de reactie!

Ik heb mijn vraag geherformuleerd in de initiele post....

Vwb de soep is het als volgt.

Bedrijf A wil mijn kippensoep, maar accepteert alleen facturen van bedrijf B zodat ik moet leveren aan bedrijf B, terwijl ik verantwoording over de kwaliteit van de soep dien af te leggen aan bedrijf A. Hiertoe teken ik dus een ovk met bedrijf B dat ik kippensoep lever voor tarief x.

Indien bedrijf A mijn kippensoep niet meer wil, vervalt de ovk met bedrijf B en heb ik een klant minder.
  #4  
Oud 3 februari 2008, 18:02
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Detachering obv VAR?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door japie Bekijk bericht
Ik heb mijn vraag geherformuleerd in de initiele post....
Hmm... doe dat liever niet. Zo zijn vraag en antwoord voor niemand meer te begrijpen.

Ik snap wel waarom je voor een tussenbureau kiest, maar als je een overeenkomst hebt met bureau B, je gewerkte uren rapporteert en factureert aan bureau B etc. dan is er volgens mij op alle fronten sprake van detachering en is bureau B jouw klant.

Hoe je dat zelf als bemiddeling denkt te kunnen zien en waarom het slechts om '1 punt' zou gaan snap ik niet.

Overigens is het feit dat het om detachering gaat eigenlijk niet het probleem. Bureau B is gewoon een klant. Er is pas een probleem als je langdurig voor of via dat ene bureau B werkt, te weinig andere opdrachtgevers hebt, je niet als ondernemer gedraagt etc.
__________________
René
  #5  
Oud 4 februari 2008, 19:42
japie japie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 februari 2008
Berichten: 9
Standaard Re: Detachering obv VAR?

Excuus, zal ik niet meer doen.

De grap is dus dat ik niet voor bureau B kies, maar dat ik wel via hen moét omdat bureau A alleen maar zaken doet via bureau B. (en dus niet direct met mij).

Citaat:
Hoe je dat zelf als bemiddeling denkt te kunnen zien en waarom het slechts om '1 punt' zou gaan snap ik niet.
Op basis van de criteria die de belastingdienst hanteert om bemiddeling te onderscheiden van detachering, blijkt in mijn geval dat er 1 punt is waarop ik niet kan voldoen om voor 'bemiddeling' in aanmerking te kunnen komen en dat is

"Er wordt een overeenkomst gesloten tussen u en de klant " (bureau A in mijn geval) " waarbij u zich verplicht de werkzaamheden voor de klant te verrichten. Het bureau " (bureau B in mijn geval)" is hierin geen partij."

Wederom hartelijk dank voor de reaktie, alhoewel ik mezelf niet goed duidelijk kan maken werkt dit voor mij wel verhelderend.
  #6  
Oud 5 februari 2008, 08:48
Retulis's schermafbeelding
Retulis Retulis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2007
Berichten: 89
Standaard Re: Detachering obv VAR?

Ik snap niet helemaal wat het probleem is met detachering....het is nu niet alsof je voor bemiddeling wel een VAR krijgt en voor detachering niet.
__________________
Retulis Civieltechnisch Advies
www.retulis.nl
  #7  
Oud 5 februari 2008, 13:03
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Detachering obv VAR?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Retulis Bekijk bericht
Ik snap niet helemaal wat het probleem is met detachering....
Het probleem is volgens mij niet de ondernemer die een keer een klusje via een detacheerder doet. Die detacheerder is gewoon één van de vele opdrachtgevers.

Het probleem is de doorsnee-gedetacheerde die langdurig fulltime op locatie bij klanten zit (waar hij gezien en behandeld wordt als tijdelijk personeel), via één detacheringsbureau (dus slechts één opdrachtgever), die zich niet als ondernemer gedraagt, niet zelf aan marketing & acquisitie doet, geen investeringen doet, geen ondernemersrisico's loopt etc.
__________________
René
  #8  
Oud 5 februari 2008, 13:15
japie japie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 februari 2008
Berichten: 9
Standaard Re: Detachering obv VAR?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Het probleem is de doorsnee-gedetacheerde die langdurig fulltime op locatie bij klanten zit (waar hij gezien en behandeld wordt als tijdelijk personeel), via één detacheringsbureau (dus slechts één opdrachtgever), die zich niet als ondernemer gedraagt, niet zelf aan marketing & acquisitie doet, geen investeringen doet, geen ondernemersrisico's loopt etc.
Accoord, er zijn meer facetten dan alleen hoe de contractverhoudingen zijn. Ik ga er ook vanuit dat de belastingdienst dit ook in ogenschouw neemt bij het beoordelen van bemiddeling ipv detachering.
  #9  
Oud 5 februari 2008, 14:11
MarcoB's schermafbeelding
MarcoB MarcoB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 september 2007
Berichten: 36
Stuur een bericht via ICQ naar MarcoB
Standaard Re: Detachering obv VAR?

Ik werk ook op deze manier en kreeg gewoon een VAR WUO. Het enige dat de tussenpersoon doet is factureren als "preferred supplier", en ik heb dan een overeenkomst van opdracht met de tussenpersoon. In mijn werk als consultant zo'n beetje de enige manier om bij grote bedrijven/instellingen binnen te komen.
  #10  
Oud 5 februari 2008, 14:30
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Detachering obv VAR?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MarcoB Bekijk bericht
Ik werk ook op deze manier en kreeg gewoon een VAR WUO.
Ik wil niet flauw zijn, maar dit zegt op zich niet zoveel. Of je een VAR-WUO krijgt wordt niet bepaald door hoe je werkt, maar door wat je allemaal op het aanvraagformulier invult.
__________________
René
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR WUO / VAR ROW: gevolgen voor startersaftrek? marjolijn Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 1 21 januari 2008 18:13
What to do.... VAR, payrolling of vrijwilligersvergoeding? Angeliek Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 29 oktober 2007 20:50
Var Row Verwijderd account Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 24 juni 2007 10:22
werkzaamheden VAR wijzigen Rosa Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 14 9 juni 2007 13:11
Past dit onder 1 VAR? Rosa Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 31 mei 2007 15:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon