Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 maart 2008, 13:46
Stylism Stylism is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 maart 2008
Berichten: 1
Standaard Loondienst of Freelance?

Hallo allemaal

Ik heb de volgende vraag. Ik werk al een paar jaar zelfstandig. Zowel freelance voor bedrijven als rechtstreeks voor opdrachtgevers. Ik van één van de bureaus waar ik regelmatig voor freelance een aanbieding gekregen. Zij willen mij een contract aanbieden voor bepaalde tijd. 3 maanden lang 16 uur per week voor hun werken. Nou zijn er twee opties.
  1. Een contract in loondienst. Krijg dus een salaris per maand op basis van die 16 uur per week.
  2. Een freelance contract voor 3 maanden, 16 uur per week tegen een
    gereduceerd uurtarief.
Wat is het beste om te doen voor zowel opdrachtgever als voor mij. Ik begrijp dat de vergoedingen hierin bepalend kunnen zijn. Is het voor mij als freelancer wel aantrekkelijk om in loon dienst te gaan? Wat vind de belasting daarvan? Veranderend er iets in de bedrijfsvorm? ( één mans zaak). Zij er andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Stel ik ga voor het freelance contract. Hoe bepaal ik dan het uurtarief? Ik neem aan als ik in loon dienst ga betaald de werkgever allerlei extra kosten. Kosten die ze niet maken als ik freelance voor ze werk. Naar mijn mening is het dus niet eerlijk om het maand salaris te delen door het aantal uren en daar je freelance uurtarief op te baseren. Van de andere kant bergrijp ik ook dat bij afname van zoveel uren het niet reeel is om het volle uurtarief te vragen. Daar kunnen ze 2 fulltimers voor neerzetten.