Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 juli 2009, 18:37
Obbens Obbens is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 juli 2009
Berichten: 4
Standaard Auto van de zaak (loondienst), daarnaast resultaat uit overige werkzaamheden: autokm's aftrekken?

Ik geef naast mijn bestaande baan in loondienst een aantal uren les aan een school. Vanuit mijn baan in loondient heb ik een auto van de zaak, waarmee ik zowel zakelijk als prive rijd. Bijtelling 25%. Nu wil ik voor mijn IB van de opbrengsten uit overige werkzaamheden de reiskosten (km's met de auto gemaakt) aftrekken. Mag ik nu gewoon 0,19 per km aftrekken of is er sprake van een andere formule?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 juli 2009, 00:58
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Auto van de zaak (loondienst), daarnaast resultaat uit overige werkzaamheden: autokm's aftrekken

Dag Obbens,

Ik zie dat je tot nu toe geen antwoord(en) hebt gehad ...

Als ik de regeltjes van de Belastingdienst erbij haal, zeggen die:
- 25% bijtelling voor compensatie van het privé-gebruik van een auto van de zaak
- voor zakelijke kilometers, gereden met een privé-auto, mag je € 0,19/km in aftrek brengen van het resultaat.

Ik denk dat in het tweede punt de crux zit: privé-auto.

Op basis hiervan zou ik dus zeggen: nee, mag geen € 0,19 per km aftrekken, welke formule je daarvoor ook zou willen gebruiken.

Feitelijk is dat ook wel reëel: je hebt geen autokosten voor het behalen van je resultaat. Sterker nog: je werkgever betaalt je zakelijke ritten.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 juli 2009, 14:20
Obbens Obbens is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 juli 2009
Berichten: 4
Standaard Re: Auto van de zaak (loondienst), daarnaast resultaat uit overige werkzaamheden: autokm's aftrekken

Beste Renee, bedankt voor je reactie! Klinkt inderdaad heel logisch. Maar ik heb toch ergens gelezen dat je ook met een leasbak kosten moet kunnen aftrekken. Iets met een formule op het autokostenforfait, of zo iets. Maar goed misschien heb ik het mis. In ieder geval bedankt voor je antwoord!!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 juli 2009, 05:08
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Auto van de zaak (loondienst), daarnaast resultaat uit overige werkzaamheden: autokm's aftrekken

Dag Obbens,

Ik heb even voor je gegoogeld, maar kan er niets over vinden. Wat jij misschien bedoelt, is de correctie op de BTW voor het privé-gebruik? Want daarvoor gebruik je over het algemeen inderdaad een afgeleide van het autokostenforfait:
"Voor het privégebruik van de personenauto moet u het bedrag van de voorbelasting corrigeren. Dat bedrag is 12% van het bedrag dat voor de inkomstenbelasting als onttrekking voor privégebruik van de auto geldt. Dit geldt ook als u de personenauto least."
Bron: Belastingdienst

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #5  
Oud 23 juli 2009, 14:43
Obbens Obbens is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 juli 2009
Berichten: 4
Standaard Re: Auto van de zaak (loondienst), daarnaast resultaat uit overige werkzaamheden: autokm's aftrekken

Hoi Renee,

Bedankt voor je reactie. De correctie op de btw voor het prive gebruik van de geleasde auto is toch alleen maar van toepassing als je een onderneming hebt? En dat heb ik niet. Of zit ik er nu helemaal naast.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 23 juli 2009, 16:13
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Auto van de zaak (loondienst), daarnaast resultaat uit overige werkzaamheden: autokm's aftrekken

In jouw geval zal je werkgever de BTW correctie voor privégebruik toepassen.

Wat betreft de kilometers die je voor je freelance/ondernemersactiviteiten maakt: deze kun je gewoon tegen 0,19 in rekening brengen. Of je nu in een lease auto rijdt (waarvoor je de prive bijtelling hebt dus wel degelijk kosten), andermans privé auto steelt of leent maakt niet uit.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 juli 2009, 12:42
Obbens Obbens is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 juli 2009
Berichten: 4
Standaard Re: Auto van de zaak (loondienst), daarnaast resultaat uit overige werkzaamheden: autokm's aftrekken

Bedankt voor je reactie!!!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 26 juli 2009, 18:54
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Auto van de zaak (loondienst), daarnaast resultaat uit overige werkzaamheden: autokm's aftrekken

Marjan, ik ben blij dat je weer 'terug' bent.

In de zin "..... gereden in een privé-auto" mag dus de nadruk komen te liggen op een privé-auto? Dat is fijn en opent perspectieven!
Maar - even voor mijn eigen info - bij een door de werkgever betaalde lease-auto is dat toch juist niet het geval?

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #9  
Oud 27 juli 2009, 15:36
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Auto van de zaak (loondienst), daarnaast resultaat uit overige werkzaamheden: autokm's aftrekken

Beste Renée,

Doordat je de 25% bijtelling betaald voor het privegrbruik word de auto dus fiscaal gezien weer een soort prive auto. In het belastingrecht is het zo dat je alleen kosten in aftrek mag brengen die je ook daadwerkelijk hebt gemaakt voor het verkrijgen (of in bezit hebben) van die goederen/zaken. In dit geval heb je een forfaitaire bijtelling betaald voor de betreffende auto en dus maak je kosten voor het in bezit hebben van de auto en dus mag je kosten in mindering brengen als je de auto voor andere inkomstenbronnen gebruikt.

In die lijn zal het dus zo zijn dat als je de 25% bijtelling niet betaald omdat je een "Verklaring geen prive gebruik auto" hebt gekregen. je dan ook geen kosten in mindering mag brengen omdat je dan niets voor die leasebak betaald.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 27 juli 2009, 19:12
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Auto van de zaak (loondienst), daarnaast resultaat uit overige werkzaamheden: autokm's aftrekken

Dag Roel,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
... wordt de auto dus fiscaal gezien weer een soort privé-auto.
Dankjewel, met dit 'ezelsbruggetje' kan ik goed uit de voeten!

Groeten, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 23:03
Waarom geen BTW bij VAR resultaat uit overige werkzaamheden? wesout Freelancepraktijk starten 3 31 oktober 2008 01:55
IB 2007 met loondienst en 3 maanden freelancen: resultaat uit overige werkzaamheden of winst? MDJ Belasting 8 24 maart 2008 23:09
Resultaat uit overige werkzaamheden of winst uit onderneming? Denise Belasting 7 28 november 2007 12:21
Kosten aftrekken bij "Resultaat uit overige werkzaamheden"? Jack Administratie 11 6 augustus 2007 15:26


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon