Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 januari 2006, 22:41
forumbeheerder forumbeheerder is offline
Administrator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 90
Post Pensioen of doorwerken tot het einde?

Pensioen? Saai! Is iets voor later, want je bent toch nog jong? Hoe erg is het nu helemaal als je pas op je 45e begint met sparen? Je kunt toch gewoon doorwerken tot je dood?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 januari 2006, 11:05
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Re: Pensioen of doorwerken tot het einde?

Nou, sinds een jaar zet ik elke maand automatisch geld over naar een pensioenplan en dat geeft me echt een fijn gevoel. Ik kan er ook over een jaar of tien over beschikken en dan bedenken of ik het weer opnieuw stort of een deel aan een sabbatical wil besteden.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 januari 2006, 20:54
scribent's schermafbeelding
scribent scribent is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 januari 2006
Berichten: 78
Standaard Re: Pensioen of doorwerken tot het einde?

Ja, zo'n pensioenplan-achtige oplossing vind ik ook een goede stok achter de deur. Het voordeel is dat het geld vaststaat. Je kunt het dus niet opnemen voor die leuke vakantie. Het nadeel is dat je kosten betaalt voor de tussenpersoon, beheervergoeding e.d. Ook garanties op een bepaald eindbedrag of bedrag bij overlijden worden uiteindelijk door de koper - jou - betaald en drukken het rendement.

Rechtstreeks (een mandje van) aandelen kopen op de beurs zal waarschijnlijk een hoger rendement opleveren, maar heeft het risico dat je de verleiding niet kunt weerstaan om het geld tussentijds op te nemen..
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 januari 2006, 21:43
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Re: Pensioen of doorwerken tot het einde?

Nou precies, bij mij moet het muurvast staan, anders verzin ik van alles om dat pensioenbedrag om te buigen in een zogenaamd waardevolle investering...

Isabelle
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 januari 2006, 21:31
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Pensioen of doorwerken tot het einde?

Toe nou toch! Een beetje ondernemer investeert toch niet in via een dienstverlener gespreide beleggingen in andermans ondernemingen. Wat is dat voor fatalistische hang naar schijnzekerheid?

Een beetje freelancer legt niets opzij en belegt alles in de groei en bloei van zijn eigen onderneming. Als je met pensioen gaat dan laat je je personeelsleden de zaak kopen, terwijl ze in jouw afgeloste bedrijfspand gevestigd blijven en daarvoor huur betalen Dat is de optimale constructie, heb ik mij laten vertellen hoor.

Waarmee natuurlijk niet gezegd is dat het zuur verdiende geld schaamteloos aan schoenen en tassen besteed kan worden Het moet bij voorkeur worden omgezet in waarde in de eigen onderneming.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 januari 2006, 12:23
scribent's schermafbeelding
scribent scribent is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 januari 2006
Berichten: 78
Standaard Re: Pensioen of doorwerken tot het einde?

haha Rene, ik snap je punt. En natuurlijk heb ik vertrouwen in mijn eigen praktijk. Maar hierin investeren is toch meer risicovol dan investeren in een saai beleggingsfonds. Overigens zou ik ook niet weten waarin ik moet investeren? Ik ben niet gericht op expansie.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon