Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 november 2012, 12:48
thsbde thsbde is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 november 2012
Berichten: 2
Standaard Klant annuleert opdracht, mag ik gemaakte uren in rekening brengen?

Voor een klant ben ik gestart aan het ontwerp van een logo.
Hiervoor hebben we een vaste prijs afgesproken.
Er is per mail een definitief akkoord gegeven tot aanvang van de opdracht.

ik heb aan hand van aangeleverde schetsen mijn eerste ruwe versies uitgewerkt. Deze zijn echter bij de klant niet in de smaak gevallen en wenst nu de "stekker" uit het project te trekken omdat deze nu in het eerste stadium al het vermoeden heeft dat we niet tot een geschikt eindresultaat zullen komen.

Mag ik mijn gemaakte uren wel of niet factureren?

De klant geeft aan niets te willen betalen omdat de opdracht niet is nagekomen, terwijl de opdracht nog nog in een tussenfase is. (ik heb de klant ook uitgelegd dat we nu in een "sparringsproces" terecht zijn gekomen om samen tot een eindproduct te komen, het zijn immers schetsen.)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 november 2012, 15:38
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Als je een vaste prijs hebt afgesproken, mag je geen uren factureren, maar de vaste prijs.

Als de klant met recht ontevreden is, mag hij van je vragen het ontwerp op redelijke termijn te verbeteren. Hij mag niet zomaar de opdracht annuleren.

Maar e.e.a. hangt nog wel af van wat je precies hebt afgesproken en wat er op schrift staat (offerte, contract, algemene voorwaarden, inkoopvoorwaarden, ...).
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 november 2012, 16:05
thsbde thsbde is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 november 2012
Berichten: 2
Standaard

Ah ok, goed om te weten dat dit bij een vaste prijsafspraak niet van toepassing is.
volgende keer maar een aanbetaling regelen en de rest uurtje-factuurtje..
Van fouten leer je.

Met deze klant kwam ik er echt niet meer uit, en de klant beweerde dat ik me niet aan de opdracht had gehouden, maar het was me de lange discussie ook niet meer waard daar het om een relatief klein bedrag ging.

De sfeer van de samenwerking is door de toon van de klant ook geheel verpest naar mijn mening en kan ik de opdracht niet meer met plezier uitvoeren.
Om die reden heb ik de beslissing van de klant om te stoppen ook (kostenloos) aanvaard.

De lange discussie die ander zou volgen had me anders teveel tijd gekost.

Jammer maar helaas.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 november 2012, 16:09
Transfelix Transfelix is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 oktober 2012
Berichten: 29
Standaard

Probleem speelt ook nog dat als je te boos doet, dat je kans hebt dat de klant ook nog negatief gaat spreken over jou.

Als je een groot bedrijf bent is dit makkelijker op te vangen, dan als kleine zzper.

Ook wij hebben onlangs met een annulering van een opdracht te maken gehad. In theorie zouden wij 10% in rekening kunnen brengen conform afspraken. In praktijk doen we dat niet om onze naam niet teveel te bevlekken.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 november 2012, 15:51
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

@lucien: ongetwijfeld, maar dat is volgens het boekje, daar moet je soms van afwijken zoals hierboven al aangegeven.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Vanaf wanneer mag ik mijn uren tellen voor het urencriterium van 1225 uren? hynoki Belasting 4 31 januari 2012 20:49
Kan ik een klant vragen mijn naam/website te vermelden bij een in opdracht geschreven artikel? Verwijderd account Omgaan met opdrachtgevers 5 21 juli 2009 15:22
Fout in mijn gemaakte opdracht... nancy_kelpie Omgaan met opdrachtgevers 20 3 juli 2009 13:52
Schatting aantal uren voor deze opdracht? Janna Omgaan met opdrachtgevers 0 19 februari 2009 21:49
Uren kennismaking in rekening brengen bij opdrachtgever? falco Omgaan met opdrachtgevers 7 10 januari 2007 16:29


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon