Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 april 2013, 19:20
Berna Berna is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 februari 2013
Berichten: 4
Standaard Moet ik naast opdrachtkosten de materiaalkosten apart berekenen?

Hallo,,

Ik vraag me af of de materiaalkosten, en reiskosten apart berekend worden boven de andere geleverde diensten bijvoorbeeld, fotografie?

Moet ik dan naast de uurtarief/opdrachttarief andere kosten vermelden en worden die 100% gerekend of gedeeltelijk vergoedt

En als ik voor een opdracht moet fotostudio gaan huren breng ik de totale huurprijs in mijn offerte voor de opdrachtgever?
Ik ben benieuwd

Groeten,
Berna
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 april 2013, 17:35
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Welke kosten je apart berekent bepaal je in principe zelf, vandaar dat er ook vaak met offertes word gewerkt, daarmee kun je misverstanden over de totale kosten voorkomen.

Of je reiskosten en andere (bijkomende) kosten apart doorberekend is vooral afhankelijk van hoe je zelf je uurtarief hebt bepaald en hoe je je uren doorberekend. uiteindelijk moet elke ondernemer in welke branche al zijn of haar kosten vooraf heel goed kennen om een goed en winstgevend tarief neer te zetten. Die winst is tenslotte je inkomen en als je miskleunt met je tarieven heb je dus geen inkomen.

Verder is het ook voor een deel afhankelijk van het type product wat je aanbied. Als ik in Volendam een foto laat maken in volendammer kostuum dan verwacht ik dat op de prijslijst (offerte) de prijs staat voor het maken van de foto in die klederdracht en dat ik dus niet nog apart moet betalen voor het gebruik van de studio en het huren van het kostuum.

Als ik als ondernemer mijn producten wil presenteren in een luxe Franse badplaats dan snap ik heel goed dat daarvoor reiskosten naar de locatie en extra kosten voor verblijf en aankleding in de gewenste sfeer van de locatie apart worden berekend door de fotograaf.

Zelfde met reiskosten van een fotograaf als ik in Amsterdam ben gevestigd en ik vraag een fotograaf uit Amstelveen om foto's te komen maken verwacht ik geen reiskosten, maar als ik "die goede fotograaf" uit Venlo wil dan zal ik al snel bereid zijn apart zijn reiskosten / reistijd te vergoeden.

Kortom het is sterk afhankelijk van wat de klant wil en of deze specifieke wensen heeft of dat deze een standaard product afneemt dat net zo makkelijk door een andere fotograaf gemaakt kan worden. Heel algemeen kun je dus zeggen dat specifieke wensen meer ruimte geven voor het apart berekenen van kosten dan bij een eenvoudige opdracht.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 april 2013, 17:58
Berna Berna is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 februari 2013
Berichten: 4
Standaard

Het is iets duidelijker voor mij nu, ik dacht als ik straks een opdracht krijg vraag ik eerst om meer details/tijd voor ik een juiste offerte kan maken. Maar zou ik in dat geval niet een beetje onzeker overkomen, niet wetend wat je moet vragen voor je diensten? Of de klant gaat van de samenwerking afzien?

Ik wil me het liefst op commercie/mode doelen gaan richten maar als ik tussendoor wat andere opdrachten kan krijgen als reportage, particulieren etc dan wil ik het ook graag doen vooral als ik nog niet genoeg inkomsten/opdrachten heb.... En ik neem aan dat het verschilt per soort opdracht natuurlijk en commerciele doelen moeten ook iets hoger scoren dan andere soorten opdrachtgevers in tarieven
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon