Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 juli 2015, 22:05
egbertsl egbertsl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2009
Berichten: 8
Standaard Auto overzetten van zaak naar privé

hallo,

Sinds een jaar of 5 rij ik een prima wagen maar wel één met een hoge oorspronkelijke nieuwwaarde en een bijbehorende hoge bijtelling. Ik heb de auto destijds gekocht met een financial lease: aanbetaling, maandelijkse termijn 24X en een eindtermijn. Deze is al een paar jaar afbetaald. Ik ben een ZZP-er (eenmanszaak) en rijdt +/- 30K per jaar zakelijk en 10-15K privé. Alle kosten heb ik altijd zakelijk laten opvoeren door mijn accountant. Onderhoud, brandstof, verzekering loopt allemaal via de zakelijke rekening.

Nu er 240.000 op de teller staat en de dagwaarde lager is dan de jaarlijkse afdracht aan bijtelling moet ik kiezen: auto eruit en iets nieuws kopen/leasen (Youngtimer!) of de wagen tot 300.000 oprijden met hopelijk niet veel reparatie. Vanwege deze keus heb ik mijn accountant gevraagd de auto over te zetten naar prive gebruik: geen bijtelling, kosten prive maar wel 19 cent per kilometer. Tot mijn verbazing gaf hij aan dat dit niet zou kunnen: alleen bij ene transactie kan de auto gewisseld worden. Die had ik niet zien aankomen. Mijn vraag is : klopt dat? Kan ik de auto niet overzetten naar prive?

groet en b.v.b dank!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 juli 2015, 22:33
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

kort en bondig. ja het klopt

je moet bij aanschaf van de auto kiezen en die keuze blijft in stand tot je de auto weer verkoopt.
in deze link kun je het ook lezen
http://www.belastingdienst.nl/wps/wc...lijkheden_auto

feitelijk moet je dat ook meenemen bij jou keuze om de auto op te rijden of een andere aan te schaffen. je bijtelling is een kostenpost.

En ook bij de aanschaf van een nieuwe auto kun je laten uitrekenen wat het voordeligst is bij de gebruiksduur die jij voor ogen hebt.
een nieuwe auto zal de eerste 3-4 jaar meestal wel voordeliger zijn om zakelijk te rijden vanwege hoge waardevermindering die je dan zakelijk neemt.
Als je echter een auto 5 jaar of langer rijd dan kan het goed zijn dat over de hele looptijd het voordeliger is om de auto prive te hebben en geen bijtelling te hebben.

en nu zie je ook meteen waarom die regel bestaat, de belastingdienst wil voorkomen dat auto's worden verschoven tussen zakelijk en prive door elk jaar te kijken wat fiscaal het voordeligst is. daarom is de regel ingevoerd dat je 1x mag kiezen bij aanschaf en daarna niet mag switchen (op een paar uitzonderlijke omstandigheden na)
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 juli 2015, 12:58
egbertsl egbertsl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2009
Berichten: 8
Standaard

hallo Roel,

bedankt voor de informatie!

beetje zuur dat ik een prima wagen die ik eigenlijk niet kwijt wil, nu toch ga verkopen omdat ik de bijtelling niet in verhouding vind staan tot de dagwaarde. In ieder geval goed om dit te weten.

groet,
Luppo

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
kort en bondig. ja het klopt

je moet bij aanschaf van de auto kiezen en die keuze blijft in stand tot je de auto weer verkoopt.
in deze link kun je het ook lezen
http://www.belastingdienst.nl/wps/wc...lijkheden_auto

feitelijk moet je dat ook meenemen bij jou keuze om de auto op te rijden of een andere aan te schaffen. je bijtelling is een kostenpost.

En ook bij de aanschaf van een nieuwe auto kun je laten uitrekenen wat het voordeligst is bij de gebruiksduur die jij voor ogen hebt.
een nieuwe auto zal de eerste 3-4 jaar meestal wel voordeliger zijn om zakelijk te rijden vanwege hoge waardevermindering die je dan zakelijk neemt.
Als je echter een auto 5 jaar of langer rijd dan kan het goed zijn dat over de hele looptijd het voordeliger is om de auto prive te hebben en geen bijtelling te hebben.

en nu zie je ook meteen waarom die regel bestaat, de belastingdienst wil voorkomen dat auto's worden verschoven tussen zakelijk en prive door elk jaar te kijken wat fiscaal het voordeligst is. daarom is de regel ingevoerd dat je 1x mag kiezen bij aanschaf en daarna niet mag switchen (op een paar uitzonderlijke omstandigheden na)
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 juli 2015, 12:44
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard

Misschien kun je nog wel even checken of je de auto niet aan jezelf kunt verkopen. Ik heb dat een paar jaar terug andersom gedaan (als privépersoon verkocht aan bedrijf), maar ik heb geen idee of dezelfde regels andersom ook van toepassing zijn. Destijds heb ik op Marktplaats 3 gelijksoortige auto's gevonden om de prijs ervoor te bepalen.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 juli 2015, 21:57
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Nee adine, andersom werkt dat niet zo. toen jij je auto op de zaak zette heb je blijkbaar geaccepteerd dat je een bijtelling gaat betalen en je hebt vast laten berekenen wat het voordeligst is.

De belastingdienst maakt nooit problemen als je (min of meer) vrijwillig een fiscale heffing accepteert.
Voor het ontlopen of stoppen van de heffing gelden dan wel weer de nodige regels.

Overigens egbertsl,
Het is wel zo dat je bijtelling nooit hoger worden dan de werkelijke zakelijke autokosten, als je geen afschrijving meer hebt en alleen brandstof, onderhoud en verzekering dan zou het best kunnen dat het totaal bedrag van de kosten ruim onder de 25% bijtelling liggen in dat geval is het netto effect dat je geen zakelijke kosten van de winst aftrekt maar dat de bijtelling ook niet hoger is dan de werkelijke kosten.
(effiectief rij je de auto dan toch prive)
Met citaat reageren
  #6  
Oud 15 juli 2015, 08:53
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard

Ik dacht al dat daar regels voor zouden zijn! Ik heb inderdaad toen de bijtellingregeling geaccepteerd.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #7  
Oud 27 februari 2017, 12:05
dannygrow dannygrow is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 februari 2017
Berichten: 1
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door egbertsl Bekijk bericht
hallo Roel,

bedankt voor de informatie!

beetje zuur dat ik een prima wagen die ik eigenlijk niet kwijt wil, nu toch ga verkopen omdat ik de bijtelling niet in verhouding vind staan tot de dagwaarde. In ieder geval goed om dit te weten.

groet,
Luppo


Ha Roel,


Kun jij mij een antwoord geven op het volgende:
Op 6-5-2017 is mijn 5 jaar oude auto afgeschreven.


Deze is zakelijk aangeschaft en wil ik na 6-5 ook privé gaan rijden. Ik had geen 25% bijtelling, omdat ik er privé nooit mee reed. Ik had prive ook een auto ter beschikking, maar die ga ik nu verkopen.


Volgens mij kan ik dan vanaf 6-5 ook stoppen met km-registratie van mijn 5 jaar oude zakenauto en is het dan zo dat qua bijtelling geldt:


  • de werkelijke kosten die ik maak kan ik zakelijk boeken, maar de bijtelling geldt voor het bedrag aan facturen die ik indien (wegenbelasting, verzekering, onderhoud en brandstof)
  • de km-registratie bijhouden vervalt per 6-5 of al eerder omdat dit jaar de auto uit afschrijving komt?


Groet en alvast dank voor je reactie


Danny
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
auto, bijtelling

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto vd zaak ipv prive met 14% bijtelling MarketMind Belasting 29 1 juli 2015 11:29
Inkomstenbelasting Zonnepanelen aftrekken als zakelijke investering? hbakker Belasting 18 13 januari 2012 12:33
Tweedehands auto voor zakelijk en privégebruik Evi Belasting 3 16 februari 2011 10:56
Auto kan niet op de zaak geregistreerd worden bij eenmanszaak JespDJ Al die andere praktische dingen 5 25 juni 2009 12:39
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 23:03


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon