Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 juli 2015, 22:05
egbertsl egbertsl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2009
Berichten: 8
Standaard Auto overzetten van zaak naar privé

hallo,

Sinds een jaar of 5 rij ik een prima wagen maar wel één met een hoge oorspronkelijke nieuwwaarde en een bijbehorende hoge bijtelling. Ik heb de auto destijds gekocht met een financial lease: aanbetaling, maandelijkse termijn 24X en een eindtermijn. Deze is al een paar jaar afbetaald. Ik ben een ZZP-er (eenmanszaak) en rijdt +/- 30K per jaar zakelijk en 10-15K privé. Alle kosten heb ik altijd zakelijk laten opvoeren door mijn accountant. Onderhoud, brandstof, verzekering loopt allemaal via de zakelijke rekening.

Nu er 240.000 op de teller staat en de dagwaarde lager is dan de jaarlijkse afdracht aan bijtelling moet ik kiezen: auto eruit en iets nieuws kopen/leasen (Youngtimer!) of de wagen tot 300.000 oprijden met hopelijk niet veel reparatie. Vanwege deze keus heb ik mijn accountant gevraagd de auto over te zetten naar prive gebruik: geen bijtelling, kosten prive maar wel 19 cent per kilometer. Tot mijn verbazing gaf hij aan dat dit niet zou kunnen: alleen bij ene transactie kan de auto gewisseld worden. Die had ik niet zien aankomen. Mijn vraag is : klopt dat? Kan ik de auto niet overzetten naar prive?

groet en b.v.b dank!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 juli 2015, 22:33
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

kort en bondig. ja het klopt