Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 november 2007, 14:43
Annedien Hoen's schermafbeelding
Annedien Hoen Annedien Hoen is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 246
Stuur een bericht via MSN naar Annedien Hoen
Standaard Hoe ben jij gegroeid door te freelancen?

Ik ben benieuwd hoe jullie, door freelancer te zijn, als mens gegroeid zijn.

Zelf zat ik net door wat oude foto's te spitten en zag er een uit 2002 die me deed denken aan toen ik net gestart was (ik gebruikte die toen op het Higherlevel forum), begon me te profileren, contacten te leggen- en hoe dichtbij die ik-van-toen nog voelt, wat betreft inspiratie en passie om met dit soort dingen bezig te zijn. Maar ook hoe ik me nu toch écht een stuk ouder voel- en hoe ik het wat bepaalde dingen aangaat bij het juiste eind had en wat andere dingen betreft helemaal niet!

Wat ervaren jullie wat dat aangaat?
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg annedien_02_07_02.jpg‎ (11,1 KB, 25x gelezen)
__________________
Alchemizer
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 november 2007, 20:44
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Hoe ben jij gegroeid door te freelancen?

Annedien,

Ik ben 3 jaar aan de gang als ondernemer en vindt dat ik wel groei. Met name in wikken en wegen en daarna een besluit nemen. Minder twijfelen. Daar ben ik echt vaardiger in geworden.
Verder heb ik geleerd beter met risico's om te gaan. Beter risico's inschatten. Beter bepalen om het risico wel/niet te nemen.

Jezelf ontwikkelen hoort daar ook bij. Mijn vakkennis werd er, als werknemer via interne opleidingen er 'met de paplepel' ingegoten. Nu moet je dat zelf doen en weet je ook wat de gevolgen zijn als je dit niet doet.

Verder heb ik het gevoel dat ik jonger blijf. Je blijft actief. Stilstand is achteruitgang. Als werknemer had ik relatief oudere collega's en die waren relatief toch wel erg veel met hun pensioenvooruitzichten bezig.

Tot slot ben ik vaardiger in gesprekken geworden. Of het nu commercieel is, of adviserend. Geen free concultancy meer (of soms bewust wel!).

Wim
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 november 2007, 18:39
Annedien Hoen's schermafbeelding
Annedien Hoen Annedien Hoen is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 246
Stuur een bericht via MSN naar Annedien Hoen
Standaard Re: Hoe ben jij gegroeid door te freelancen?

"Geen free concultancy meer (of soms bewust wel!)."

Die uitspraak is interessant, kan je daar wat meer over vertellen?
__________________
Alchemizer
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 november 2007, 19:50
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Hoe ben jij gegroeid door te freelancen?

Groeien doe je altijd (jij op T=0 is niet dezelfde als op T=1), maar ik begrijp de vraag. Ik ben mij veel minder zorgen gaan maken over omzetten, winsten en verliezen. Ook is het gemakkelijker te relativeren als het gaat om grote en kleine bedragen en aantallen (mijn omzet vs die van Pfizer; mijn bereik vs het bereik van de NYT).
Sinds ik uit loondienst ben, denk ik ook 'vrijer' (meer ongebonden) na over wat ik wil, kan en leuk vind. Dat is ook wel een beetje logisch, in loondienst zit je al snel in een carriereplanning en dan is er altijd een bedrijf dat plannen met jou heeft (naast jouw persoonlijke ambities).
Ik ben ook veel bewuster geworden van commercie en zaken doen (en de soms moeizame relatie met kwaliteit en inhoud); ook harder op sommige punten (zo heb ik specifiek op dit moment een enorme hekel aan mensen die het auteursrecht aan hun laars lappen maar daar hebben we gelukkig de NVJ voor).
Verder ben ik van selfstartende freelance tekstschrijver inmiddels doorontwikkeld tot meer ervaren schrijver en journalist en weet ik hoe ik een blad of krant in elkaar kan zetten. Gewoon veel geleerd door er mee bezig te zijn. Volgende stap is het uitgeefvak. Jammie, makelaar in kennis.
Tot slot: ik was door mijn loopbaan in de callcenter business al een beetje moe van alle management speak, maar weet nu beter wat ik wel ('structures in fives') en niet (vrijwel alles na 2000) waardeer. Maar dat heeft niet alleen met groei te maken, ook met grijs .
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 november 2007, 20:11
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Hoe ben jij gegroeid door te freelancen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annedien Hoen Bekijk bericht
"Geen free concultancy meer (of soms bewust wel!)."

Die uitspraak is interessant, kan je daar wat meer over vertellen?
Ik heb vanuit het SFB/UWV altijd werkgevers geadviseerd. Dat kostte hun niets. Toen ik voor mezelf begon had ik nogal de neiging hiermee door te gaan en dat leverde geen omzet op. Iemand wees mij erop dat ik dan aan free consultancy deed. Een nieuw begrip voor mij.

Voordat ik voor mijzelf begon heb ik gesprekken gevoerd met verschillende ondernemers. Veel mooie adviezen gekregen, maar een advies dat echt is blijven hangen is: "Je moet eerst iets geven, voordat je iets kunt halen".

Wat ik soms probeer is, d.m.v. free consultancy het topje van de ijsberg te laten zien en laten merken dat er meer onder de waterspiegel zit. Het is moeilijk te omschrijven en mogelijk niet voor iedereen toepasbaar, maar bij mij wel. Het risico is dat je een advies geeft en niets meer van een klant hoort. Het gaat om de vaardigheid om op het juiste moment te stoppen.

Wim
Met citaat reageren
  #6  
Oud 6 november 2007, 20:15
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Hoe ben jij gegroeid door te freelancen?

Wat Erix stelt over grotere en kleinere bedragen, herken ik ook. In het begin moest ik wennen aan forse facturen, terwijl (grote) klanten daar heel anders tegenaan kijken.
Ga ook niet meer zo pietluttig met geld om. In loondienst werden we op een werkoverleg wel eens kwaad, omdat de declaratiestaat 2 weken te laat werd uitbetaald, of dat het nettoloon ineens € 20,00 minder was, vanwege premiestijgingen, enz.

Wim
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Bij welk(e) netwerk(en) ben jij aangesloten? westerling Marketing en acquisitie 26 20 september 2006 15:07
Ben jij 'Likeable'? Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 0 10 april 2006 10:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon